آیا در قرآن به دوره معاصر و آخرالزمان اشاره شده است؟

پرسش:
آیا در قرآن ،به دوران معاصر نیز ، اشاره ای شده است ؟ چه صفاتی برای این دوران بیان شده است ؟

پاسخ:
بدون شک، قرآن‏ کریم، کتاب هدایت همه انسان‏ها در تمامی اعصار است و نور هدایت آن، تا آنجا که مرز بشریت است، می‏تابد، چنانکه می‏فرماید: «وَ مَا هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِین؛ (قلم، 52) این [قرآن] جز مایه بیداری برای جهانیان نیست.» به همین جهت، شریعت پیامبراکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله خاتم شرایع و حضرتش خاتم‏انبیاء می‏باشد و قلمروی رسالت ایشان، گسترده عالمین (همه عالم) و همه افراد بشر معرفی شده و به عبارتی، «قرآن» و «رسالت» حضرتش، جهان شمول و جهانی است، چنانکه می‏فرماید: «این قرآن بر من وحی شده، تا شما و تمام کسانی را که این [قرآن] به آن‏ها می‏رسد، با آن بیم دهم [و از مخالفت فرمان خدا بترسانم].» (انعام، 19)1 و از همین رو، زبان قرآن، زبان جهانیِ «فطرت» است، تا همگان از معارف قرآن بهره‏مند باشند، چرا که یگانه زبانی که عامل هماهنگی جهان گسترده بشری است، همین زبان «فطرت» است، که فرهنگ عمومی و مشترک همه انسان‏ها در همه اعصار و امصار است. پس «قرآن»، اختصاص به عصری خاص، یا اقلیمی مخصوص، و یا نژادی ویژه نداشته بلکه کتابی است برای همه اقوام و ملل جهان و عصر حاضر نیز مورد خطاب او می‏باشند.
آری در مورد آیه «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَه؛ (مائده، 54) ای کسانی که ایمان آورده‏اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، [به خدا زیانی نمی‏رساند،] خداوند جمعیتی را می‏آورد که آن‏ها را دوست دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند.» در این که، آیه به چه اشخاص، قومی، اشاره دارد، روایات مختلفی وارد شده است. در برخی از روایات می‏خوانیم که این آیه، درباره یاران حضرت مهدی است.
و براساس بعضی دیگر از روایات، هنگامی که اصحاب، از پیامبر صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏ آله درباره این آیه سؤال کردند، حضرتش دست خود را بر شانه «سلمان فارسی» زده و فرمودند: «این و یاران او و هموطنان او هستند».
که مراد همان ایرانیان می‏باشد.2 بهر جهت، صفات آن قوم، در این آیه چنین است:
1. مورد محبت خداوندی (یحبّهم) ؛ 2. عشق و محبت به خدا (یحبّونه) ؛ 3. تواضع در برابر مؤمنان (أذلّه علی المؤمنین) ؛ 4. سرسختی در برابر کافران (اعزّه علی الکافرین) ؛ 5. جهادگران در راه خدا (یجاهدون فی سبیل اللّه) ؛ 6. بی‏هراس از سرزنش ملامت‏گران (لایخافون لومه لائم) ؛ 7. برخوردار از فضل (ذلک فضل اللّه).
البته در روایات فراوانی، نشانه‏ها و ویژگی‏هایی برای مردمان آخرالزمان، بیان شده است که از جمله آن‏ها است، گسترش فساد، قطع رحم، مطمئن شدن به انسان خائن و خیانت‏کاری امینان، بدرفتاری نسبت به همسایگان، حلال شمردن گناهان کبیره، ضایع کردن نماز، ضایع کردن امانت؛ آشکار شدن رباخواری، رشوه‏خواری و زنا ؛ تشبّه زنان به مردان و همچنین شبیه‏شدن مردان به زنان ؛ هم‏جنس بازی ؛ ممانعت از پرداخت زکات (و خمس)؛ قرآن را مایه تجارت و کسب قرار دادن ؛ غربت دین؛ مرگ‏های ناگهانی؛ زیاد شدن جنگ و خونریزی و…

دکمه بازگشت به بالا