نحوه برخورد و رفتار امیرالمومنین با همسر خود در منزل

در این پست سیره رفتاری و نحوه برخورد امیرالمومنین امام علی علیه السلام را با همسر خود را در منزل از کلام آیت الله قزوینی تقدیم شما می کنیم.

نحوره برخورد امیرالمومنین با همسر خود در منزل

مجری:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهم صل علی فاطمه و أبیها و بعلها و بنیها و سرّ المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمک»

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام و درود و ارادت خدمت یکایک شما بینندگان عزیز و ارجمند «شبکه جهانی ولایت». روزی که پشت سر گذاشتیم سالروز شهادت غریبانه و مظلومانه حضرت صدیقه طاهره فاطمه شهیده (سلام الله علیها) بود.

عرض تسلیت به پیشگاه آقاجانمان حضرت صاحب الزمان (ارواحنا و ارواح العالمین له الفداه) و همچنین عرض تسلیت خدمت همه شما عاشقان و شیفتگان آن حضرت تقدیم می‌کنیم.

با برنامه زنده «اخلاق علوی» در خدمت شما هستیم. واقعاً جای شما امروز در شهر مقدس قم خالی بود. در سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) عاشورایی دیگر در شهر قم برپا بود.

امشب برنامه زنده «اخلاق علوی» ما قدری متفاوت است. من مطمئنم امشب به صورت خیلی خاص و ویژه حال و هوای دلتان عوض خواهد شد. ما هر شب جمعه حول و حوش این ساعت خدمت شما می‌رسیدیم و برنامه زنده «اخلاق علوی» را تقدیم می‌کردیم.

این حقیر علی اسماعیلی با افتخار یک سمت دکور برنامه زنده «اخلاق علوی» و حضرت استاد آیت الله دکتر حسینی قزوینی در سمت دیگر می‌نشستند و رو به روی هم گفتگو می‌کردیم و از اخلاق وجود نازنین امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) برایتان می‌گفتیم.

امشب قدری ارتباط و فاصله ما با حضرت استاد طولانی‌تر است. امشب شب جمعه، شب رحمت و مغفرت و شب زیارتی مخصوصه حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) است.

در شبی که شام شهادت حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) است، ارتباط این بانوی بزرگوار را با کربلا برقرار کنید.

شب‌های جمعه فاطمه با اضطراب و واهمه

آید به دشت کربلا گردد به دور خیمه‌ها

گوید حسین من چه شد، نور دو عین من چه شد

شب جمعه، شبی است که انبیاء و اولیاء و ملائکه الله در صحرای کربلا نزول پیدا می‌کنند و به محضر حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) می‌رسند. حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هم امشب مهمان کربلا هستند.

ما امشب می‌خواهیم با کربلای معلی ارتباط تصویری و تلویزیونی داشته باشیم. استاد عزیز و ارجمندمان حضرت آیت الله دکتر حسینی قزوینی در کربلای معلی هستند و در بین الحرمین استودیوی «شبکه جهانی ولایت» مستقر هستند.

قرار است برنامه «اخلاق علوی» امشب را با رنگ و بویی متفاوت تقدیمتان کنیم. همین الآن دیده‌هایتان را آماده کنید، زیرا قرار است دیده‌های شما به بارگاه ملکوتی سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) و قمر منیر بنی هاشم روشن شود.

بنده خواهشی از شما دارم؛ دوستان عزیز بیننده «شبکه جهانی ولایت» و برنامه زنده «اخلاق علوی» اولین لحظه‌ای که ارتباط ما برقرار شد و چهره استاد را ملاحظه کردید و حرم نورانی و ملکوتی و گنبد و بارگاه طلایی سید الشهدا را دیدید از حس و حالتان پیامک دهید.

امشب حال و هوای برنامه ما متفاوت هست و بنده منتظر پیام‌های شما هستم. دوستانم در اتاق فرمان زحمت می‌کشند و راه‌های ارتباطی را برای شما زیرنویس می‌کنند.

اگر در ایران اسلامی هستید با شماره «30001203» و اگر هرجای این عالم هستید از طریق شماره تلفنی که در اختیار شما قرار گرفته است در فضای مجازی با برنامه‌های واتس آپ، تلگرام و وایبر می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

ببینیم امشب که حال و هوای دلتان فاطمی، حسینی و ابوالفضلی می‌شود چطور برای ما توضیح می‌دهید، تفسیر می‌کنید و پیام می‌دهید تا بنده ان‌شاءالله در طول برنامه پیام‌های شما را بخوانم.

محضر استاد عزیز و ارجمندمان حضرت آیت الله دکتر حسینی قزوینی سلام و درود عرض می‌کنم. حضرت استاد زیارتتان قبول باشد، خوشا به حالتان که در کربلا هستید. جای ما واقعاً امشب در کنار شما خالی است.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته؛ بنده هم خدمت همه بینندگان عزیز و گرامی و دوست داشتنی که در هرکجای این کره خاکی بیننده این برنامه هستند و ما را از سرزمین دشت نینوا و کنار قبر باشکوه و ملکوتی حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و قمر بنی هاشم (سلام الله علیهما) مهمان خانه‌های خودشان کردند و چشمان پر محبتشان را به حرم و بارگاه حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و قمر بنی هاشم و این برنامه دوختند، خالصانه‌ترین سلامم را تقدیم می‌کنم.

شهادت جانسوز حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و پاره وجود رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) را به پیشگاه مقدس مولایمان حضرت بقیه الله الأعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) و به همه دلباختگان و شیفتگان اهلبیت عصمت و طهارت و شما گرامیان و بینندگان عزیز «شبکه جهانی ولایت» تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

خدا را قسم می‌دهم به آبروی حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) پاداش ما را در این مصیبت جانکاه فرج مولایمان حضرت بقیه الله الأعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) قرار بدهد؛ ان‌شاءالله.

دوستان عزیز امشب در مدینه منوره در خانه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) چه خبر هست!؟ حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) با پدر بزرگوارشان، مادر فداکارشان و دیگر عزیزانشان در بهشت چه گفتگو و راز دلی دارند!؟

اجازه بدهید قبل از آنکه عزیزم جناب آقای اسماعیلی سؤالشان را طرح کنند به مدینه منوره شهر رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) برویم و ببینیم در شهر پیغمبر اکرم چه خبر است. شاعر معاصرمان می‌گوید:

شب است و از شهر پیغمبر بوی گل‌های چیده می‌آید

کنار سجاده مادر اشک زینب از دیده می‌آید

بیا مادر بیا مادر که شد خانه بی‌تو غم‌خانه

فدای آن دست پر مهری که از وفا می‌زد بر سرم شانه

به قربان آن تنی که از خانه به شب بردند غریبانه

چو شمع روشن به کاشانه گریه‌ها اندر نیمه‌شب کردی

ز درد پهلو نخوابیدی مرگ خود را از حق طلب کردی

بیا مادر سوی کاشانه که شد خانه بی تو غم‌خانه

امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) هم امشب درد دلی دارد و می‌فرماید: زهرا جان!

دل آشفته‌ام را رفتی و آشفته‌تر کردی

سراپای وجودم را ز داغت پر شرر کردی

من و تو هردو تنها و غریب شهر غم بودیم

تو راحت گشتی اما غربتم را بیشتر کردی

فقط فهمید دستم پهلویت زخمی شده اما

نمی‌دانم چه‌سان شب‌های محنت را سحر کردی

امیر عشق شد با رفتنت تنهاتر از تنها

چرا ای لاله پرپر مرا خونین جگر کردی

حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) با همسر و فرزندانشان چیزی نگفتند. امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) هنگام دفن زمانی که حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نزد بابا رفتند، فرمودند: “یا رسول الله! غم من در مصیبت زهرا بی‌پایان است و شب‌های من دیگر سحر نخواهد داشت. دیگر شب‌ها خواب به چشم علی نخواهد رفت.

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) درد دلش را به من نگفت، مصیبتش را به من نگفت. یا رسول الله! اصرار کن شاید به شما بگوید و از ظلمی که در حق او کردند خبر بگیر.”

یکی از شاعران معاصر ما در اینجا طرفه شعر زیبایی از قول حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دارد. او می‌نویسد:

کسی که محنت ایام دید من بودم

کسی که قامتش از غم خمید من بودم

کسی که بعد رسول خدا به دامن خاک

مدام اشک ز چشمش چکید من بودم

کسی که با پسرش شد به پیش دیده دوست

ز ظلم و کینه دشمن شهید من بودم

کسی که بعد وفات پدر به پای علی

ستم ز اهل سقیفه کشید من بودم

کسی که پشت در نیم سوخته فضه

صدای ناله او را شنید من بودم

بابا بر فراز منبرت گردید حقم پایمال

هرچه نالیدم لبی هم در جوابم وا نشد

روز روشن خانه‌ام را از جفا آتش زدند

این چنین بی‌حرمتی با خانه اعدا نشد

همسری چون من به راه شوهر خود جان نداد

کودکی چون محسنم قربانی بابا نشد

ای قلم بنویس ای تاریخ در خود ثبت کن

یک نفر در موج دشمن حامی زهرا نشد

عزیزان بیننده قلب‌هایمان را ببریم به خانه بی‌چراغ امیرالمؤمنین (سلام الله علیها) خانه‌ای که سراسر شیون و ناله است.

امام حسن (علیه السلام) در یک سو ناله می‌کند، امام حسین (علیه السلام) در یک سو ناله می‌کند، حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) در یک سو ناله می‌کند و حضرت أم کلثوم (سلام الله علیها) در سویی دیگر ناله می‌کند.

امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) هرچه سعی می‌کند فرزندان حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را آرام کند آرام نمی‌گیرند، سپس آن بزرگوار سرش را کنار دیوار می‌گذارد و زار زار گریه می‌کند.

گل نورسته ما را چیدند

سفره زندگی‌ام برچیدند

آه که تاریک شود منزل من

عوض شمع بسوزد دل من

دوستان عزیز و بینندگان گرامی ما امشب این توفیق را داریم که از کنار حرم باصفای حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) با شما ارتباط مستقیم داشته باشیم.

ما از کنار حرمی که بر بهشت برین طعنه می‌زند، حرم باصفای قمر بنی هاشم (سلام الله علیهما) که بهشت قابل مقایسه با این حرم باصفا نیست با شما سخن می‌گوییم.

از طرف همه شما بینندگان عزیز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را به امام حسین (علیه السلام) و قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (سلام الله علیه) تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.

ما امشب عرضه می‌داریم: یا ابا عبدالله الحسین! یا قمر بنی هاشم! یا علی بن الحسین! ای عزیزان و اصحاب امام حسین (علیه السلام) که در رکابش به شهادت رسیدید و در کنارش آرمیده‌اید ما بر همه شما درود می‌فرستیم و شهادت أم الأئمه را تسلیت عرض می‌نماییم.

ما از طرف خودمان و همه بینندگان عزیز «شبکه جهانی ولایت» عرضه می‌داریم: “أعظم الله أجورکم فی مصیبه أمکم فاطمه (سلام الله علیها).”

من در خدمت جناب آقای اسماعیلی هستم. اگر سؤالی دارند مطرح کنند که در خدمت ایشان و بینندگان گرامی باشیم.

مجری:

استاد از شما ممنونم، خیلی بزرگواری فرمودید. حال و هوای دلمان عوض شد. یک خواهشی از شما دارم؛ قبل از آنکه به سراغ سؤالات و مباحث «اخلاق علوی» برویم، استاد لطفی بفرمایید و به نیابت از حقیر و همکاران عزیزمان در استودیو برنامه «اخلاق علوی» و همه بینندگانی که در ایران اسلامی و همه عالم هستند سمت حرم امام حسین (علیه اسلام) سلام بدهید.

بنده می‌دانم الآن در دل بینندگان عزیزی که در جای جای ایران اسلامی یا سراسر عالم هستند، چه حالی رخ داده است. به نیابت از همه ما سمت حرم امام حسین (علیه السلام) سلام بدهید، بعد ان‌شاءالله برنامه را آغاز کنیم.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

از طرف همه عزیزان و دست اندرکاران «شبکه جهانی ولایت»، بینندگان عزیز مخصوصاً ولایت یاوران گرامی عرضه می‌داریم:

السلام علیک یا أبا عبدالله و علی الأرواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله أبدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار و لا جعل الله آخر العهد منی لزیارتکم السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی أولاد الحسین و علی أصحاب الحسین.

مجری:

استاد خیلی ممنون و متشکرم. خیلی بزرگواری فرمودید. صلی الله علیک یا أبوالفضل العباس.

استاد با توجه به اینکه گفتگوی ما با حضرتعالی در شب‌های جمعه گذشته در برنامه «اخلاق علوی» در مورد اخلاق نورانی و ملکوتی وجود نازنین امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بود؛ بنده به ذهنم رسید با توجه به ایام فاطمیه که امشب هم شام شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است، بریم وارد بُعد خانوادگی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) شویم و از اخلاق خانوادگی حضرت برای ما بفرمایید.

روابط حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در برخورد با خانه به چه صورت بوده است؟ و ما امروز به عنوان شیعه، محب و عاشقان علوی و فاطمی چه درس‌هایی می‌توانیم از زندگی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بگیریم!؟

رفتار با همسر در سیره اهلبیت (علیهم السلام)

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمد الله و الصلوه علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیه الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله الی یوم لقاء الله افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر

سؤال زیبایی پرسیدید؛ امشب، شب امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است.

در شبی که متعلق به امیرالمؤمنین و صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) است، ما در کنار عزاداری برای مظلوم عالم امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و مظلومه عالم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هستیم.

در گرامیداشت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) باید بهترین بهره‌برداری از اخلاق علوی و فاطمی داشته باشیم. ما باید ببینیم زندگی آن بزرگواران چگونه بوده است تا این زندگی را برای خودمان الگو قرار دهیم.

حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداه) روایتی در این خصوص فرمودند که چنین است:

«ولی فی ابنه رسول اللّه اسوه حسنه»

من الگوی نیکویی از مادرم دختر رسول الله دارم.

عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال(مستدرک سیده النساء إلی الإمام الجواد، نویسنده: بحرانی اصفهانی، عبد الله بن نور الله، محقق / مصحح: موحد ابطحی اصفهانی، محمد باقر، ج 11، ص 8، پ 2

به عبارت دیگر حضرت بقیه الله الأعظم (ارواحنا له الفداه) می‌فرمایند: من زندگی، برخورد و تمام آنچه را که مادرم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در طول عمرش انجام داد را برای خودم الگو قرار خواهم داد.

دوستان عزیز که در داخل و خارج کشور ایران برنامه را می‌بینید و یا تکرار برنامه را مشاهده می‌کنید مقداری از وابستگی‌های قومی، قبیله‌ای، فامیلی، چشم و همچشمی‌ها دور شوید.

ما باید امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را برای خودمان الگو قرار دهیم.

در این زمینه روایتی وجود دارد که شیعه و اهل سنت آن را نقل کرده است. آقای «ابن اثیر» متوفای 620 هجری در کتاب «الکامل فی التاریخ» ج 3 صفحه 263 از قول امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) نقل می‌کند که حضرت فرمودند:

«لَقَدْ تَزَوَّجْتُ بِفَاطِمَهَ وَمَا لِی فِرَاشٌ إِلَّا جِلْدُ کبْشٍ»

زمانی که با فاطمه ازدواج کردم غیر از یک پوست گوسفند چیز دیگری نداشتیم.

عزیزان، پدرها و مادرهایی که وقتی جوانی به خواستگاری دختران می‌آید اولین سؤالی که از او می‌پرسید در مورد حقوق، خانه، ماشین و امکانات اوست توجه داشته باشید آنچه باید سؤال شود اخلاق و دین اوست که اکثراً مورد غفلت قرار می‌گیرد.

اولین سؤالاتی که در مورد شخصی که به خواستگاری دختران می‌آید باید در مورد برخورد او و وابستگی او به مسائل اسلامی باشد.

امام کاظم (علیه السلام) می‌فرماید: اگر دخترتان را به یک انسان متدین دادید اگر برخورد دختر شما با او خوب باشد برخورد همسرش نیز با او خوب خواهد بود. اگر برخورد دختر شما بد باشد دین، تقوا و دیانت همسرش مانع می‌شود که در حق دخترتان ظلم کند.

زندگی علوی چنین است!! امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می‌فرمایند: ما در ابتدای زندگی غیر از یک پوست گوسفند چیز دیگری نداشتیم؛

«نَنَامُ عَلَیهِ بِاللَّیلِ وَنَعْلِفُ عَلَیهِ نَاضِحَنَا بِالنَّهَارِ»

شب‌ها روی آن می‌خوابیدیم و روزها روی آن علف می‌ریختیم تا شترمان از آن استفاده کند.

«وَمَا لِی خَادِمٌ غَیرَهَا»

و خدمتگذار هم نداشتیم.

الکامل فی التاریخ، اسم المؤلف: أبو الحسن علی بن أبی الکرم محمد بن محمد بن عبد الکریم الشیبانی، دار النشر: دار الکتب العلمیه – بیروت – 1415 هـ، الطبعه: ط 2، تحقیق: عبد الله القاضی، ج 3، ص 263، باب ذکر بعض سیرته

امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فرمودند: در ابتدای زندگی امکاناتی غیر از یک ظرفی که بتوانیم با آن غذایی تهیه کنیم و آسیابی که بتوانیم با آن جو را آرد کنیم و نان بپزیم چیز دیگری نداشتیم. زندگی علوی و فاطمی چنین است!!

مرحوم «مجلسی» در کتاب «بحارالانوار» جلد 41 صفحه 30 روایت جالبی را نقل می‌کند. حضرت روزی از حضرت زهرا سؤال کردند: امروز برای ناهار چه غذایی داریم؟!

معمولاً شوهر وقتی که به خانه می‌آید از همسر خود سؤال می‌پرسد که چه غذایی تهیه کرده است. حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) عرضه داشتند:

«مَا کانَتْ إِلَّا مَا أَطْعَمْتُک مُنْذُ یوْمَینِ آثَرْتُ بِهِ عَلَی نَفْسِی وَ عَلَی الْحَسَنِ وَ الْحُسَین»

الان دو روز است که در خانه چیزی نبود، مختصر غذایی در اختیار تو قرار دادم و من و حسن و حسین گرسنه ماندیم.

ایثار و فداکاری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را مشاهده کنید. آن بانوی بزرگوار گرسنه می‌ماند تا همسرش احساس گرسنگی نکند و از حلقوم خود می‌برد تا در اختیار همسرش قرار دهد.

همسرداری و احترام به شوهر از سوی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) چنین است. امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می‌فرمایند:

«أَلَا أَعْلَمْتِینِی فَأَتَیتُکمْ بِشَی‌ءٍ»

چرا به من نگفتی که چیزی در خانه نداریم؟

خانم‌هایی که فرمایشات امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را می‌شنوید و خودتان را علوی و فاطمی می‌دانید و به امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا عشق می‌ورزید دقت کنید.

حضرت زهرا در پاسخ امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می‌فرمایند:

«یا أَبَا الْحَسَنِ إِنِّی لَأَسْتَحْیی مِنْ إِلَهِی أَنْ أُکلِّفَک مَا لَا تَقْدِرُ عَلَیه»

یا علی! من از خدا حیا می‌کنم که تو را به کاری وادار کنم که در توان تو نیست.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 41، ص 30، ح 1

مشاهده کنید که حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نمی‌فرمایند که من از تو حیا می‌کنم، بلکه می‌فرمایند که من از خدا حیا می‌کنم. زمانی که تقوا در خانه حاکم باشد، دیگر در آن خانه بگو مگو و چرا و چگونه معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند.

دختر خانم‌ها و عروس خانم‌هایی که برای چشم و همچشمی همسرشان را وادار می‌کنند که از بانک وام بگیرند و قرض کند تا فلان وسیله را برای خانه و جهیزیه دخترش بخرد و یا فلان وسیله را برای هدیه به داماد بخرد به این مسائل دقت کنند.

این خانم‌ها باید مقداری گوش خود را باز کنند و ببینند زندگی فاطمی و علوی چگونه است. در خانه ضروری‌تر از خورد و خوراک وجود ندارد که این هم در منزل حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) وجود نداشت.

حضرت زهرا و امیرالمؤمنین (سلام الله علیهما) در منزل امکان خوردن حتی نان را هم نداشتند.

حضرت می‌فرمایند: من از خداوند عالم خجالت می‌کشم که به تو بگویم در خانه خوراکی نداریم، زیرا شاید تو نتوانی تهیه کنی و خودت را به زحمت بیندازی.

من از همه شما عزیزان و گرامیان تقاضا می‌کنم به این نکته زندگی علوی و فاطمی که زندگی طلایی است دقت کنید.

اگر قرار است مرد نمونه عالم هستی معرفی شود، امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در قله مردان نمونه هستی قرار می‌گیرد.

اگر قرار است دختر شایسته و نمونه معرفی شود، در سراسر عالم هستی و عالم ناسوت و ملکوت و جبروت جز فاطمه زهرا (سلام الله علیها) زن شایسته دیگری نمی‌تواند وجود داشته باشد.

بنده تقاضا می‌کنم عزیزانی که ازدواج کرده‌اند به این مطالب گوش فرا دهند تا ببینند روابط امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) با همسرش چگونه بوده است.

آیا حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) با هم درگیر بودند، دعوا می‌کردند، اعتراض می‌کردند و به هم طعنه می‌زدند؟! یا زندگی بهشتی داشتند؟!

امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می‌فرماید:

«فَوَ اللَّهِ مَا أَغْضَبْتُهَا وَ لَا أَکرَهْتُهَا عَلَی أَمْرٍ حَتَّی قبض‌ها اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ»

قسم به خدا که لحظه ای فاطمه را خشمگین نکردم و لحظه ای او را اندوهگین نساختم تا زمانی که از دنیا رفت.

بنده از عزیزانی که زندگی خود را تازه شروع کردند می‌پرسم که آیا چنین ویژگی‌هایی در زندگی خود دارند؟! آیا یک مرد می‌تواند قسم بخورد که من در طول یک سال زندگی همسرم را نیازردم و او نیز مرا نیازرده است؟!

«وَ لَا أَغْضَبَتْنِی وَ لَا عَصَتْ لِی أَمْراً»

و او هم مرا به خشم نیاورد و لحظه ای با من مخالفت نکرد.

زندگی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نُه سال دوام داشت، اما اگر نود سال هم طول می‌کشید چنین زندگی می‌کردند.

ما نباید بگوییم که چون امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) زندگی کوتاهی داشتند چنین رفتاری با هم داشتند.

آیا من و شما در شش ماه اول زندگی چنین بودیم و می‌توانیم قسم بخوریم که کوچک‌ترین ناراحتی میان ما و همسرمان ایجاد نشد؟! آیا می‌توانیم قسم بخوریم که همسرم کوچک‌ترین جمله‌ای که موجب آزار من شود به من نگفته است؟!

امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بعد از آن جمله‌ای می‌فرمایند که واقعاً جمله‌ای طلایی است. ما باید این جمله را با آب طلا بنویسیم و شبانه روز در منازلمان جلوی چشممان بگذاریم. حضرت می‌فرماید:

«وَ لَقَدْ کنْتُ أَنْظُرُ إِلَیهَا فَتَنْکشِفُ عَنِّی الْهُمُومُ وَ الْأَحْزَان»

زمانی که من به فاطمه نگاه می‌کردم تمام غم‌ها و غصه‌هایم برطرف می‌شد.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 43، ص 134، ح 32

خوشا به حال شوهرانی که اگر در بیرون ناراحتی و مشکلات و خستگی دارد زمانی که به منزل برمی‌گردند همسرشان چنان برخورد عالی و زیبایی با آن‌ها دارند که تمام خستگی از تن آن‌ها بیرون می‌رود.

خوشا به حال زنانی که وقتی همسرانشان به آن‌ها نگاه می‌کنند لذت می‌برند و غم و غصه از روی دل‌هایشان برداشته می‌شود. دوستان عزیز اخلاق و زندگی علوی و فاطمی چنین است!!

بیاییم امشب با امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)، فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، امام حسین (علیه السلام) و قمر بنی هاشم (سلام الله علیه) که حرمشان را می‌بینیم عهد و پیمان ببندیم از امشب علوی و فاطمی زندگی کنیم.

باید تلاش کنیم در زندگیمان گناهی صورت نگیرد. باید تلاش کنیم در روابط میان ما و همسرمان نه تنها گناه، بلکه امر مکروهی صورت نگیرد. باید تلاش کنیم زندگیمان زندگی بهشتی باشد.

دوستان عزیز اگر قرار باشد مرد و زن به هر صورتی که دلشان می‌خواهد رفتار کنند قطعاً زندگیشان به مشکل برمی‌خورد، زیرا یک سری از خواسته‌ها با هم برخورد دارند و با هم درگیرند.

مرد باید از صد مورد خواسته‌هایش از بیست یا سی مورد کوتاه بیاید و زن هم باید از صد مورد خواسته‌هایش از بیست یا سی مورد کوتاه بیاید.

زن و مرد همان هفتاد مورد خواسته‌ها و وجه مشترکی که دارند را سرمایه زندگی خود قرار بدهند و همان را محور صفا و صمیمیت حاکم بر زندگیشان قرار بدهند.

آقای اسماعیلی در این زمینه سخن بسیار است، اما بنده به همین مقدار اکتفا می‌کنم. بنده یک عذرخواهی به عزیزان بیننده بدهکارم. ما شب گذشته از حرم امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) برنامه داشتیم و عزیزان ما از کشورها و شهرهای مختلف پیامک دادند.

ما امکان اینکه ارتباط تلفنی برقرار کنیم نداشتیم و نتوانستیم سؤالات و پیامک‌های عزیزان را پاسخ بدهیم. غالب پیامک‌ها درخواست دعا بود. ما همین امروز که راهی کربلا بودیم، به حرم امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) مشرف شدیم.

اولین موردی که از حضرت درخواست کردیم یک سری حوائج بود و حوائج بینندگان عزیز که التماس دعا گفتند، بود. البته ما نزدیک اذان مغرب به کربلا رسیدیم و هنوز به حرم باصفای امام حسین (علیه السلام) مشرف نشدیم.

ما به همه بینندگان عزیز مخصوصاً عزیزانی که خارج از کشور هستند و تا به حال توفیق زیارت کربلا را پیدا نکردند قول می‌دهیم ان‌شاءالله بعد از برنامه زمانی که به حرم امام حسین (علیه السلام) مشرف شدیم از طرف آن‌ها دعا و زیارت کنیم.

ما قول می‌دهیم آن دسته از عزیزانی که گرفتارند و مریض دارند را هم دعا کنیم. ان‌شاءالله دوستان دعا کنند تا امام حسین (علیه السلام) دعای ما را قبول کنند و خداوند متعال آن را به اجابت برساند.

وظیفه ما دعا کردن برای عزیزان بیننده مخصوصاً عزیزان ولایت یاور است که از این وظیفه کوتاه نخواهیم آمد.

دیشب که در حرم امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بودیم بر اثر کمک‌های خالصانه عزیزان ولایت یاور بود.

گرچه به دلیل اینکه استودیویی که در آن مستقر هستیم را تعمیر کردند و امکانات زیادی نداریم. به همین خاطر اگر مشکلاتی در لابه‌لای برنامه پیدا شود بنده پیشاپیش از همه شما عزیزان بیننده پوزش می‌طلبم.

بنده در خدمت آقای اسماعیلی هستم، اگر سؤال دیگری دارند بفرمایند.

بخشی از پیامک‌های بینندگان برنامه:

مجری:

بله، استاد از شما تشکر می‌کنم. بسیاری از دوستان خوب بیننده برای ما پیام دادند.

آقای وزواری از استان گلستان پیام دادند.

عزیزی از مشهد مقدس به ما پیام داده است.

بسیاری از دوستان گفتند: حتماً دعاگو و نایب الزیاره ما باشید.

آقای پرویز هدایی از استان کردستان برای ما پیام دادند.

خواهر بزرگواری به نام رقیه اصلانی از سلماس که ظاهراً کسالت دارند، پیام دادند و گفتند: نام من رقیه است و می‌خواهم که حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) من را شفا دهد.

آقای ابراهیمی مهشهر کرج برای ما پیام دادند.

خانم فاطمه خلوصی از اسد آباد همدان برای ما پیام دادند.

آقای علی درویشی از اهواز برای ما پیام دادند.

آقای یدالله جلالی به همراه خانواده از سردرود تبریز برای ما پیام دادند.

عزیزان دیگری هم برای ما پیام دادند که همراه همیشه «شبکه جهانی ولایت» هستند. استاد ان‌شاءالله همان‌طور که خودتان قول دادید و فرمودید دعاگوی این عزیزان هستید.

استاد فرصتمان خیلی زیاد نیست، اما دلمان نمی‌آید که از این فرصت استفاده نکنیم. امروز در جامعه ما مشکلات زیادی وجود دارد که غالباً به برخورد زن و مرد با هم برمی‌گردد.

گاهی اوقات ایرادهایی در رفتار آقایان وجود دارد که باعث ایجاد تنش می‌شود و گاهی اوقات هم مشکلاتی در رفتار خانم‌ها سبب این تنش می‌شود.

ما ادعا می‌کنیم علوی هستیم، امیرالمؤمنینی هستیم، عاشق و ارادتمند به اهلبیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) به ویژه حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) هستیم.

ما می‌خواهیم ببینیم برخورد هر مردی با همسر خودش طبق توصیه‌های امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) باید به چه صورت باشد. استاد ما حدود 10 دقیقه فرصت داریم.

سیره امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در رفتار با همسر

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

آقای اسماعیلی ما 10 دقیقه زمان نمی‌توانیم مطالب زیادی بیان کنیم. بنده به سؤال اول شما در حدود 5 دقیقه پاسخ می‌دهم و اگر سؤال دیگری هم بود مطرح شود، زیرا می‌خواهیم از کنار حرم باصفای امام حسین (علیه السلام) بیشتر با عزیزان صحبت کنیم.

مرحوم «راوندی» متوفای 573 هجری کتابی به نام «فقه القرآن» دارد که در جلد 2 صفحه 184 روایت زیبایی از حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بیان کرده است.

حضرت در این روایت به آن دسته از خانم‌ها و آقایانی که از زندگی و برخورد همسرشان راضی نیستند توصیه زیبایی دارد. حضرت آیه شریفه:

(وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ)

و با زنان بطور شایسته معاشرت کنید.

سوره نساء (4): آیه 19

را قرائت می‌فرمایند، سپس می‌فرمایند:

«أی خالطوهن و خالقوهن من العشره آلتی هی المصاحبه»

با همسرتان طوری برخورد کنید که انگار با هم دوست و رفیق هستید.

فقه القرآن، نویسنده: قطب الدین راوندی، سعید بن هبه الله، محقق / مصحح: الحسینی، احمد / مرعشی، محمود، ج 2، ص 184، باب کیفیه الطلاق الثلاث و حکم المراجعه و التراجع و العضل

همان‌گونه که شما با صمیمی‌ترین رفیق و دوستتان برخورد می‌کنید با همسرتان نیز آنگونه برخورد کنید. انسان نسبت به دوستش گذشت و ایثار دارد، عیب‌های دوستش را نادیده می‌گیرد و تنها خوبی‌های او را می‌بیند، اگر لغزشی از دوستش ببیند چشم‌پوشی می‌کند.

حضرت می‌فرماید: با همسرت دوست و رفیق باش!! اگر لغزشی از همدیگر می‌بینید نادیده بگیرید و همیشه خوبی‌های همسرتان جلوی چشمتان باشد. همیشه قسمت پر لیوان را ببینید و قسمت خالی لیوان مورد نظرتان نباشد.

اگر اخلاق، برخورد و وضع ظاهری همسرتان خوشایند شما نیست، برای رضای خداوند عالم تحمل کنید. خداوند عالم می‌فرماید:

(فَإِنْ کرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسی أَنْ تَکرَهُوا شَیئاً وَ یجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیراً کثِیراً)

و اگر از آنان بدتان می‌آید باید بدانید که ممکن است شما از چیزی بدتان بیاید که خدا خیر بسیار را در آن نهاده باشد.

سوره نساء (4): آیه 19

بنده یک مرتبه شرح حال یکی از علمای بزرگ را نقل کردم که اگر نامشان را ببرم اکثر بینندگان عزیز ایشان را می‌شناسند.

ایشان نقل می‌کردند: “بنده با یک خانم علویه ازدواج کرده بودم و حدود 6 سال از زندگی ما می‌گذشت، اما بچه دار نمی‌شدم و عیب هم از همسرم بود. بنده تصمیم داشتم همسرم را طلاق بدهم و به همین خاطر به قم منزل حضرت آیت الله العظمی بهجت رفتم.

بنده می‌خواستم از ایشان استخاره بگیرم که اگر خوب آمد همسرم را طلاق بدهم. روزهای جمعه یک ساعت مانده به ظهر منزل آیت الله العظمی بهجت روضه بود. من نزد ایشان رفتم و درخواست کردم که برای من استخاره‌ای بگیرید.

ایشان با تسبیح استخاره‌ای گرفتند و در آخر گفتند: علویه را آزار ندهید و تحمل کنید. خداوند عالم خیر کثیری در او برای شما قرار می‌دهد و فرزندان خوبی نصیب شما خواهد کرد.

من خشکم زد و به منزل برگشتم. بعد از گذشت 15 سال که این قضیه از یادم رفته بود به منزل آیت الله العظمی بهجت رفتم و زمانی که می‌خواستم بیایم دست ایشان را بوسیدم.

ایشان به من گفتند: آیا بنده نگفتم که خداوند متعال از این علویه خیر کثیری به شما می‌رساند!؟ یک مرتبه به یادم افتاد من 15 سال قبل برای طلاق همسرم خدمت ایشان رسیده بودم، زیرا برایم خیلی ناگوار بود که نسلم بریده شود و فرزندی نداشته باشم.

آیت الله العظمی بهجت به من فرمودند: تحمل کنید، زیرا خداوند عالم از او خیر کثیری به شما نصیب می‌کند.”

بنابراین اخلاق علوی چنین است که اگر مردی از همسرش ناراحتی اخلاقی، ظاهری و غیره دارد برای رضای خداوند عالم تحمل کند. خداوند متعال می‌فرمایند:

(فَعَسی أَنْ تَکرَهُوا شَیئاً وَ یجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیراً کثِیراً)

بنابراین اخلاق امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) چنین است. در روایت مفصل دیگری که مرحوم «شیخ صدوق» در کتاب «من لا یحضره الفقیه» جلد سوم صفحه 556 نقل می‌کند، وصیت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به فرزندش «محمد حنیفه» است.

حضرت امیرالمؤمنین به ایشان می‌فرمایند: تقوا پیشه کن و اگر قرار است قدرت‌نمایی کنی تلاش کن قدرتت را در اطاعت خداوند به کار بگیرید. اگر قرار است اظهار ضعف کنی در گناه کردن اظهار ضعف کن.

«وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تُمَلِّک الْمَرْأَهَ مِنْ أَمْرِهَا مَا جَاوَزَ نفس‌ها فَافْعَلْ»

به همسرت کارهای طاقت فرسا تحمیل نکن و تلاش کن کارهایی متناسب با روح و جسم او در اختیارش قرار بده.

«فَإِنَّهُ أَدْوَمُ لِجَمَالِهَا وَ أَرْخَی لِبَالِهَا وَ أَحْسَنُ لِحَالِهَا»

در این صورت زیبایی او بادوام خواهد بود، دارای فراغت بال و از نارحتی‌های اعصاب محفوظ می‌ماند.

«فَإِنَّ الْمَرْأَهَ رَیحَانَهٌ وَ لَیسَتْ بِقَهْرَمَانَهٍ»

زیرا خداوند زنان را ریحانه و گل آفریده است و قهرمان نیافریده است.

حضرت می‌فرمایند: زنان کارگر و مملوک تو نیستند، بلکه گل‌هایی برای آرامش روح، زندگی و فرزندان تو هستند که خداوند عالم او را در اختیار تو قرار داده است.

بنابراین در قرآن کریم وارد شده است یکی از عنایت‌های خداوند عالم این است:

(وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ أَزْواجاً لِتَسْکنُوا إِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَه)

و یکی از آیات او این است که برای شما از خود شما همسرانی خلق کرد تا به سوی آنان میل کنید و آرامش گیرید و بین شما مودت و رحمت قرار داد.

سوره روم (30): آیه 21

امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در ادامه می‌فرمایند:

«وَ أَحْسِنِ الصُّحْبَهَ لَهَا لِیصْفُوَ عَیشُک»

تلاش کن برخوردت با همسرت زیبا باشد تا از زندگی‌ات صفا ببری.

من لا یحضره الفقیه، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 556، ح 4911

طبق این روایت اگر می‌خواهید زندگیتان باصفا باشد و نمونه‌ای از زندگی بهشتی باشد با همسرتان برخورد لطیف و زیبا داشته باشید. لغزش‌های او را نادیده بگیرید، خطاهای او را به رویش نیاورید، کوتاهی‌های او را طعنه و شماتت برای او قرار ندهید.

من در خدمت آقای اسماعیلی هستم. اگر سؤالی دارند یا می‌خواهند برنامه را تمام کنند ما در خدمت ایشان هستیم.

مجری:

سلامت باشید. استاد ما از دوستان خواهش کردیم که اگر امکان دارد وقت بیشتری به ما بدهند تا از این فرصت استفاده بیشتری ببریم. ان‌شاءالله ما تا 15 دقیقه دیگر هم در خدمتتان هستیم.

بنده یک سؤال دیگر مطرح می‌کنم و اگر امکان داشته باشد به چند مورد از تماس‌های تلفنی هم پاسخ دهیم تا حال و هوای برنامه ما عوض شود. اگر صلاح بدانید ارتباط تلفنی دوستانی که دوست دارند با شما در کربلا صحبت کنند هم برقرار شود.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

من در خدمت شما هستم.

مجری:

بنده سؤال دیگری می‌پرسم. استاد یکی از نکاتی در مورد آقایان در خانه وارد شده است این است که وقتی کمک کردن در خانه مطرح می‌شود آقایان منزل را جارو کنند، با کمک همسر خود ظرف بشورد و به سایر کارهای منزل کمک کنند.

در مقابل بخشی از آقایان ادعا می‌کنند که این کارها در شأن ما نیست و شأن مرد با انجام این کارها پایین می‌آید.

ما می‌خواهیم ببینیم این ویژگی و خصوصیت در منزل امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به چه صورت بود!! آیا امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در خانه به همسر بزرگوارشان حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیه) کمک می‌کردند؟!

به این سؤال پاسخ دهید تا ان‌شاءالله از اخلاق علوی درس بگیریم و در زندگی خود به کار ببریم.

پاداش حیرت‌انگیز کمک مرد به همسرش در کارهای منزل

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

آقای اسماعیلی عزیز سؤال زیبایی پرسیدید. مرحوم «کلینی» در کتاب «کافی» جلد 5 صفحه 86 روایتی نقل می‌کنند که در رابطه با زندگی شخصی حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) با حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است.

بنده تقاضا دارم تمام مردان عالم که خود را مرد می‌دانند به این روایت توجه کنند. حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) نمونه مرد عالم هست.

اگر قرار است در عالم هستی بعد از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) یک مرد معرفی شود وجود نازنین حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است.

در این روایت که از نظر سند صددرصد صحیح است وارد شده است که:

«کانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ یحْتَطِبُ وَ یسْتَقِی وَ یکنُس»

امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) هیزم تهیه می‌کردند، آب می‌آوردند و خانه را جارو می‌کردند.

در زمان گذشته نفت و گاز نبود و عمدتاً وسایل پخت و پز و گرمایش خانه با هیزم بود. حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) هیزم برای گرمایش خانه را تهیه می‌کردند و آب برای منزل می‌آوردند.

در آن زمان آب لوله کشی نبود و مردم باید از چاه آب می‌کشیدند و می‌آوردند. امیرالمؤمنین آب خانه را تهیه می‌کردند و جارو کردن خانه را هم بر عهده داشتند.

مردان عالم از کنار حرم فرزند امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) قمر بنی هاشم (سلام الله علیه) این مطالب را برای شما عرض می‌کنم تا فردای قیامت نگویید ما نشنیدیم.

امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) با آن عظمت و اقتدار و جایگاه، منزل را جارو می‌کردند، اما اگر من و شما روزی خانه را جارو کردیم این کار را برای خودمان ننگ می‌دانیم.

«وَ کانَتْ فَاطِمَهُ سَلَامُ اللَّهِ عَلَیهَا تَطْحَنُ وَ تَعْجِنُ وَ تَخْبِز»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) گندم را آسیاب می‌کردند، آرد را خمیر می‌کردند و نان می‌پختند.

الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 5، ص 86، ح 1

به عبارت دیگر پخت و پز به عهده حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و جارو کردن و شاید شستن ظرف‌ها هم به عهده امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بود. ببینید چقدر زندگی زیباست!؟

روایت دیگری از امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) وارد شده است که بنده می‌خواهم آن را به عنوان هدیه کربلای معلی برای بینندگان عرض کنم. روایتی از مولا امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) وارد شده است که می‌فرمایند:

«دَخَلَ عَلَینَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ فَاطِمَهُ جَالِسَهٌ عِنْدَ الْقِدْر»

نبی گرامی اسلام روزی به منزل ما آمدند درحالی‌که من و فاطمه کنار دیگ نشسته بودیم.

«وَ أَنَا أُنَقِّی الْعَدَس»

من عدس پاک می‌کردم.

مردان عالم اگر یک مرتبه برنج، عدس یا نخود پاک کردید نگویید که من مرد هستم و نشانه مردانگی این است که در این کارها دخالت نکنم. امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) با آن عظمت نشستند و داشتند عدس پاک می‌کردند.

«قَالَ یا أَبَا الْحَسَنِ قُلْتُ لَبَّیک یا رَسُولَ اللَّه»

رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) مرا صدا کرد و من هم لبیک گفتم.

«قَالَ اسْمَعْ مِنِّی وَ مَا أَقُولُ إِلَّا مِنْ أَمْرِ رَبِّی ‌»

علی جان! از من بشنو که خداوند عالم به من امر کرده است این را اعلام کنم.

«مَا مِنْ رَجُلٍ یعِینُ امْرَأَتَهُ فِی بیت‌ها إِلَّا کانَ لَهُ بِکلِّ شَعْرَهٍ عَلَی بَدَنِهِ عِبَادَهُ سَنَهٍ صِیامٍ نَهَارُهَا وَ قِیامٍ لیل‌ها»

هر مردی در کارهای منزل به همسرش کمک کند خداوند عالم به تعداد موهای بدنش ثواب عبادت یک سال که روزها روزه بگیرد و شب‌ها تا صبح عبادت کند را در نامه عملش می‌نویسد.

«وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا أَعْطَاهُ الصَّابِرِینَ- دَاوُدَ النَّبِی وَ یعْقُوبَ وَ عِیسَی ع»

خداوند عالم به چنین مردی پاداش صابرین را می‌دهد و ثوابی که به حضرت داوود و حضرت یعقوب و حضرت عیسی داده را به او عطا می‌کند.

اخلاق علوی، فاطمی و نبوی چنین است. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) سپس فرمودند:

«یا عَلِی مَنْ کانَ فِی خِدْمَهِ الْعِیالِ فِی الْبَیتِ وَ لَمْ یأْنَفْ»

علی جان! کسی که در کارهای منزل به همسرش کمک می‌کند و این کار را عار نمی‌داند.

«کتَبَ اللَّهُ اسْمَهُ فِی دِیوَانِ الشُّهَدَاءِ»

خداوند عالم اسم او را در لیست شهدا قرار می‌دهد.

«وَ کتَبَ لَهُ بِکلِّ یوْمٍ وَ لَیلَهٍ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِیدٍ»

همچنین خداوند عالم در هر شبانه روز پاداش هزار شهید را در نامه عمل او می‌نویسد.

«وَ کتَبَ لَهُ بِکلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ حِجَّهٍ وَ عُمْرَهٍ»

همچنین به ازای هر قدمی که در منزل برای کمک به همسرش برمی‌دارد خداوند عالم پاداش یک حج و یک عمره در نامه عمل او می‌نویسد.

«وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ بِکلِّ عِرْقٍ فِی جَسَدِهِ مَدِینَهً فِی الْجَنَّه»

و به ازای هر سلولی که در بدن او وجود دارد و هر بار نبض قلبش خداوند عالم یک باغ در بهشت به او عطا می‌کند.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 101، ص 132، ح 1

این روایت بسیار طولانی است، اما به گمانم در خانه اگر کسی هست، یک حرف بس است!! سعی تلاش کنیم که اخلاق علوی را در زندگی برای خودمان الگو قرار بدهیم.

مشارکت آقایان در کارهای منزل از قبیل پخت و پز، جارو کردن، رسیدن به بچه، لباس شستن و ظرف شستن نه تنها عار و ننگ نیست؛ بلکه نشانه علوی بودن است. علاوه بر این خداوند عالم به مردی که به همسرش کمک کند چنین پاداش‌هایی عطا می‌کند.

من در خدمت حضرتعالی هستم. اگر سؤال و فرمایشی دارید یا عزیزان بیننده می‌خواهند روی خط بیایند در خدمت شما هستم.

مجری:

استاد تشکر می‌کنم. ما وقت بسیار کمی داریم، اما به دلیل اینکه به دوستان بیننده قول دادیم می‌خواهیم به چند مورد از تماس‌های تلفنی پاسخ بدهیم.

تلاش می‌کنیم عزیزان بیننده با حضرتعالی در کربلای معلی صحبت کنند تا حال و هوای دل این عزیزان در شب جمعه، شب زیارتی مخصوص حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) عوض شود.

خدمت عزیزان بیننده که شاید به جمع ما پیوستند و تازه با «شبکه جهانی ولایت» همراه شدند عرض می‌کنم که برنامه زنده «اخلاق علوی» امشب به صورت ویژه تقدیم می‌شود. ما امشب ارتباط زنده و مستقیم با حضرت استاد حسینی قزوینی در کربلای معلی داریم.

تماس بینندگان برنامه:

در این قسمت از برنامه می‌خواهیم به چند تلفن پاسخ بدهیم. بزرگوارانی که روی خط می‌آیند لطف کنند مختصر و مفید صحبت کنند تا بتوانیم تلفن‌های بیشتری را پخش کنیم. جناب آقای رضایی از آلمان اولین بیننده ما هستند. آقای رضایی سلام به شما:

بیننده (آقای رضایی از آلمان – شیعه):

سلام علیکم.

مجری:

آقای رضایی در خدمت شما هستیم، بفرمایید.

بیننده:

حالتان خوب است؟

مجری:

ممنونم. حضرت استاد هم در کربلای معلی صدای شما را دارند، می‌توانید با ایشان صحبت کنید.

بیننده:

بنده فردی 75 ساله هستم که بیمارم. بنده اهل افغانستان هستم که از آلمان تماس می‌گیرم. من در تمام روز بیننده و شنونده برنامه شما هستم.

مجری:

آقای رضایی سلامت باشید. اگر صدای تلویزیون را ببندید الآن تصویر کربلا به شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید هم حرم امام حسین (علیه السلام) و هم حرم حضرت ابوالفضل العباس (سلام الله علیه) را مشاهده کنید.

در حال حاضر حرم حضرت ابوالفضل العباس (سلام الله علیه) را مشاهده می‌کنید. شما می‌توانید حرف‌های دلتان را با قمر منیر بنی هاشم بزنید.

بیننده:

السلام علیک یا ابوالفضل العباس! السلام علیک یا امام حسین! السلام علیک یا چهارده نور مقدس! السلام علیک یا باب الحوائج!

بنده بیمارم و مسافر در راه دارم از شما خواهش می‌کنم که ما را کمک کنید. مشکلات زیادی داریم.

مجری:

آقای رضایی از شما ممنون و متشکرم. با شما خداحافظی می‌کنم. سلامت باشید. ان‌شاءالله حضرت استاد هم در کربلای معلی دعاگوی شما هستند. آقای راسخی از یزد بیننده بعدی ما هستند.

آقای راسخی صدای تلویزیون را ببندید، حضرت استاد در کربلا هستند و شما می‌توانید به صورت مختصر و مفید با استاد صحبت کنید. سلام علیکم:

بیننده (آقای راسخی از یزد – شیعه):

سلام علیکم، خسته نباشید.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

سلام علیکم و رحمه الله.

بیننده:

عزیز دلم من سواد ندارم که بتوانم با شما صحبت کنم، فقط می‌خواهم به حاج آقا بگویم که چراغ منزلم خاموش شده است و تقاضا دارم که برای من دعا کنند.

از شما تقاضا دارم که برای من روسیاه و گناهکار دعا کنید که امام حسین مرا بطلبد تا من هم کربلا بروم. خداحافظ، الهی خدا شما را نگاه دارد.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

خدانگهدار، موفق باشید. خداوند جزای خیر به شما بدهد، ما شما را دعا می‌کنیم.

مجری:

جناب آقای سلطانی از مراغه بیننده بعدی ما هستند. آقای سلطانی سلام به شما:

بیننده (آقای سلطانی از مراغه – شیعه):

با عرض سلام خدمت شما آقای اسماعیلی و حاج آقای قزوینی. از حاج آقا قزوینی تشکر می‌کنم که آن روز سیلی محکمی بر دهان وهابیت در «شبکه وصال» زدند. ان‌شاءالله حاج آقا از طرف ما نائب الزیاره باشند.

راجع به صحبت‌های وهابیت که در ماجرای حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تلاش دارند حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را به نوعی بی‌تفاوت نشان بدهند بگویم:

“اگر امیرالمؤمنین در آن روز شمشیر نکشیدند به جهت دستور الهی و وصیت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) بود.”

مجری:

آقای سلطانی از شما تشکر می‌کنم و با شما خداحافظی می‌کنیم. عزیزان دیگری هم دوست داشتند به طور مستقیم با حضرت استاد صحبت کنند، اما دیگر وقت برنامه ما اجازه نمی‌دهد زیرا قرار است برنامه «اجر رسالت» هم تا دقایقی دیگر تقدیم عزیزان شود.

حضرت استاد شما در آنجا زیر سایه حضرت ابوالفضل العباس (سلام الله علیه) و امام حسین (علیه السلام) دعا کنید تا حسن ختام برنامه «اخلاق علوی» امشب ما باشد.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

خدایا تو را قسم می‌دهیم به آبروی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و امام حسین (علیه السلام) و قمر بنی هاشم (سلام الله علیه) فرج مولای ما حضرت صاحب الزمان (ارواحنا له الفداه) نزدیک بگردان.

خدایا همه ما را از یاران خاص و از سربازان فداکار و از شهدای رکاب حضرت بقیه الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار بده.

خدایا به آبروی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) رفع گرفتاری از همه گرفتاران مخصوصاً عزیزان ما در عراق و سوریه و یمن و بحرین و پاکستان و افغانستان و تاجیکستان و ترکیه و دیگر بلاد که گرفتارند رفع گرفتاری بنما.

خدایا حوائج حاجت مندان روا نما.

خدایا به آبروی امام حسین و قمر بنی هاشم (علیهما السلام) و حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیهما) و حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) حوائج ما، حوائج دست اندرکاران «شبکه جهانی ولایت» و حوائج بینندگان عزیز مخصوصاً ولایت یاوران عزیز برآورده نما.

خدایا دعاهای ما را به اجابت برسان.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

مجری:

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

تشکر و سپاس فراوان از استاد عزیزمان حضرت آیت الله دکتر حسینی قزوینی که بزرگواری کردند و این ارتباط برقرار شد. همچنین از همکاران عزیزم که در آنجا زحمت می‌کشند از جمله آقای حسینی که مسئول فنی هستند، آقای محقق و دوستان دیگر تشکر می‌کنم.

از عزیزان دیگری که همراهی و بزرگواری کردند تا این ارتباط زنده برقرار شود و حال و هوای دل دوستان بیننده عوض شود؛ از همه آن‌ها ممنون و سپاسگذار هستم. از تک تک شما دوستان خوب بیننده هم ممنون هستم.

با توجه به اینکه بنده توفیق دارم هر یکشنبه شب برنامه زنده «اجر رسالت» را هم تقدیم بکنم و به عنوان مجری برنامه هستم ان‌شاءالله تا لحظاتی دیگر خدمت شما خواهم رسید. (سایت ولی عصر)

دکمه بازگشت به بالا