وظیفه و مسئولیت ما نسبت به امام زمان (عج)

با توجه به این که نمی توانیم جلوی تمام فسادها را بگیریم ، وظیفه ما ـ نسبت به امام زمان ـ که در آخر الزمان زندگی می کنیم چیست؟

پاسخ:
وظیفه ما صبر و انتظار به صورت واقعی و درست است، مسأله صبر و انتظار برای ظهور و انقلاب جهانی حضرت مهدی از جمله مسائلی است که دشمنان و مخالفان آن، گاه در صدد تحریف آن برمی‏آیند و آن را به عکسِ مفهوم حقیقی نشان می‏دهند؛ از این‏رو برای رهایی از دام چنین شبهاتی؛ نخست لازم است با مفهوم حقیقی انتظار آشنا شویم.
انتظار، معمولاً به حالت کسی گفته می‏شود که از وضع موجود ناراحت و برای ایجاد وضع بهتر و مطلوبی در تلاش است؛ مانند تاجری که از وضع آشفته و نابسامان بازار، ناراحت و ناراضی بوده و در انتظار فرو نشستن بحران اقتصادی و بهبود بازار است؛ بنابراین، در آن، دو حالت مثبت و منفی وجود دارد: 1. عدم رضایت و بیگانه بودن با وضع موجود؛
2. تلاش برای ایجاد وضعی بهتر و مطلوب.
مسأله انتظار انقلاب و حکومت عدل حضرت مهدی نیز از همین قبیل است. فردی که ظهور را انتظار می‏کشد، از وضع موجود ناراحت و ناراضی و خواهان وضعی بهتر است. این دو حالت، سرچشمه دو عملکرد است: یکی اینکه هرگونه همکاری و هماهنگی با عوامل ظلم و فساد و تباهی را ترک کرده و دیگر اینکه از نظر جسمی و روحی مادّی و معنوی، خود را برای شکل گرفتن وضع و انقلابی‏جدید آماده می‏کند؛
بنابراین، انتظار نه فقط موجب خمودی و خاموشی و تحمل فساد و آلودگی در جامعه نمی‏شود؛ بلکه خود عاملی محرک بوده، در حقیقت در این مفهوم نوعی مبارزه با وضع موجود و نوعی تغییر تاکتیک در مبارزه با دشمن نهفته است.1
برای آشنایی بیشتر با چهره یک منتظر حقیقی به این روایات توجه کنید.
1. رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: انتظار فرج بهترین عبادت است.
2. علی‏بن‏حسین علیه‏السلام فرمود:ای اباخالد: خداوند اهل زمان غیبت را ـ کسانی که به امامتش اعتقاد داشته و منتظر ظهورش هستند ـ در آن زمان به منزله مجاهد با شمشیر پیش روی رسول‏اللّه‏، قرار داد، اینان مخلص حقیقی و شیعه واقعی و دعوت کنندگان به دین خدا در نهان و آشکارند.
3. علی‏بن‏حسین علیه‏السلام فرمود: کسی که در عصر غیبت قائم ما، بر ولایت ما ثابت و پایدار باشد، خداوند پاداش هزار شهید، همچون شهدای بدر و اُحُد را به او اعطا خواهد کرد.
4. امام صادق علیه‏السلام: منتظر امام دوازدهم، همچون کسی است که پیشاپیش رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله شمشیرش را کشیده و از او حمایت می‏کند.2
تعبیراتی که در این روایات به چشم می‏خورد، حاکی از این است که انتظار ظهور و انقلاب جهانی حضرت مهدی توأم با مرحله‏ای ویژه از جهاد وسیع و دامنه‏دار است. این نوع انتظار، آخرین شکل از مبارزه با دشمن است از این رو که در این روایات، به ریخته شدن خون در راه خدا، جنگیدن زیر خیمه رسول‏اللّه‏ و حضرت ولی عصر، و بالاترین عبادت تعبیر شده؛ ولی اگر آن را به معنای تحریف شده‏اش بگیریم، هر انسان سست ایمان و ضعیفی می‏توانست در صف منتظران باشد. و حال آنکه سیمای منتظران در قرآن به گونه‏ای دیگر توصیف شده
قرآن می‏فرماید: «وعد اللّه‏ الذین ءامنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنّهم فی الأرض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکّننّ لهم و لیبدّلنهم من بعد خوفهم أمنا…؛ (نور، 55) خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده‏اند و کارهای شایسته کرده‏اند وعده داده است‏که حتما آنان را (حکم ران و) جانشین روی زمین قرار دهد؛ همانگونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید؛ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده به سودشان مستقر خواهد ساخت و ترسشان را به ایمنی و آرامش مبدل می‏کند…»
در روایات آمده که این آیه درباره حضرت مهدی نازل شده است.3
آیه فوق مهدی و یارانش را بعنوان کسانی که دارای ایمانی مستحکم و عمل صالح هستند، معرفی می‏کند.
با این تعریف‏ها و توصیف‏هایی که در قرآن و روایات از شخص منتظر شده، می‏فهمیم که او فردی دارای ایمان راسخ و استوار است و هرگز از کنار گناه و فساد به راحتی نمی‏گذرد (نور، 55) اکنون به معانی استنباط شده از منتظر در روایات توجه کنید:
1. صبر و تحمل حزن و اندوهِ دوری از آن وجود مقدس و نازنین، آن عدالت گستر جهان؛
2. آمادگی و فراهم کردن امکانات به گونه‏ای که هرگاه از ظهور حضرت آگاهی یافت، فورا بتواند خود را به آن حضرت رساند به ایشان خدمت و فرمانبرداری‏اش کند؛
3. ناامید نشدن از تحقق ظهور آن حضرت؛
4. منتظر فرمان جهاد امام عصر برای جنگیدن با دشمنان اسلام و حمایت از دین خدا بودن؛
5. اقتدا کردن به آن حضرت قبل از ظهور و قیامش با بیزاری جستن از دشمنانش و اظهار مودت و دوستی به امامان شیعه و دوستانشان.4
بنابراین، شخص منتظر دارای چنین حالات و روحیاتی است و هرچه زمان فرج و ظهور نزدیک‏تر شود، کوشش خود را برای مبارزه با فساد و تباهی و یا حفظ خویشتن از آلودگی با شوق و اشتیاق بیشتری دنبال می‏کند.
وعده وصل چون شود نزدیکآتش عشق تیزتر گردد.5
.=================
1. پیام قرآن، آیت‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج 9، ص 444 ـ 452، نشر مدرسه‏الامام امیرالمؤمنین علیه‏السلام.
2. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 52، ص 122 ـ 150، داراحیاءالتراث العربی.
3. بحارالانوار، همان، ج 51، ص 54.
4. ر.ک: بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 52، باب فضل انتظار الفرج، ص 122 ـ 150، داراحیاء التراث العربی.
5. جهت آگاهی بیشتر ر.ک: پیام قرآن، آیت‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج 9، ص 441 ـ 450، نشر مدرسه‏الامام امیرالمؤمنین.

دکمه بازگشت به بالا