مذاکرات ایران و روسیه برای حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری

خبرگزاری آریا- رئیس کل بانک مرکزی ایران پس از مذاکرات با رئیس کل بانک مرکزی و برخی مقامات روسیه، گفت: کنار گذاشته شدن دلار و یورو یکی از موضوعات گفت‌وگو با طرف روسی بوده است.

علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی ایران پس از مذاکراتی مفصل با رئیس کل بانک مرکزی، «الکساندر نوواک» معاون نخست‌وزیر، «ماکسیم ریشتنیکوف» وزیر توسعه اقتصادی و «الکسی اورشوک» معاون بین‌الملل نخست وزیر روسیه گفت: خوشبختانه تفاهمات خوبی در زمینه‌های مختلف بانکی، مالی و اقتصادی با روسیه بدست آمد که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد و تجار دو کشور نتایج آن را لمس خواهند کرد.

صالح‌آبادی ضمن اشاره به توافق ایران و روسیه برای استفاده از ارز‌های ملی در مبادلات اقتصادی بین دو کشور افزود: موضوع استفاده از ارز‌های ملی، یکی از محور‌های مهم رایزنی با مقامات بلندپایه اقتصادی روسیه بود و به زودی شاهد اجرایی شدن تفاهم‌های بدست آمده خواهیم بود.

علی صالح‌آبادی درباره استفاده از پیامرسان‌های بومی به جای سوئیفت هم گفت: هم اکنون ایران برای جایگزینی سوئیفت، از سامانه‌های پیام رسان بین بانکی بومی استفاده می‌کند و روسیه نیز پیامرسان‌های بومی خود را دارد که می‌تواند مبنایی برای همکاری بانکی بین دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه ایجاد بستر‌های مالی، یکی از مهمترین محور‌های توسعه اقتصادی به شمار می‌رود افزود: این سفر توانست زمینه‌های بسیار خوبی برای روابط تجار و بازرگانان دو کشور ایجاد کند و از این به بعد فعالیت‌های تجاری در بستر‌های جدید و با سهولت بیشتر انجام خواهد شد.

به گزارش تسنیم، رئیس کل بانک مرکزی به اراده سیاسی روسای جمهور ایران و روسیه برای توسعه و تعمیق همکاری‌های دو کشور اشاره و تاکید کرد: خوشبختانه علاقمندی فراوانی برای توسعه روابط در هر دو طرف وجود دارد.

علی صالح‌آبادی گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی وجود دارد و همه‌چیز مهیای رشد سریع مناسبات بین دو کشور است.

صرافی ارز دیجیتال

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مذاکرات
ایران
روسیه
دلار
رئیس کل بانک مرکزی
صالح آبادی
دو کشور

درخواست حذف خبر:

«آخرین اخبار ایران و جهان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا
منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «آخرین اخبار ایران و جهان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۳۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «آخرین اخبار ایران و جهان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت مجلس از گسترش همکاری‌های پولی و بانکی ایران با روسیه 

ایسنا/کرمان نشست مشترک روسای بانک‌های مرکزی ایران و روسیه با حضور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مسکو برگزار شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم کرمان و راور، در این نشست مشترک ابتدا نابی ولینا رییس بانک مرکزی روسیه با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست بیان کرد: خوشبختانه روند همکاری های اقتصادی ایران و روسیه رو به رشد است و این موضوع در دیدارهای اخیر روسای جمهور ایران و روسیه مورد تاکید ویژه قرار گرفته است. 

وی با ابراز علاقه به گسترش همکاری‌های پولی و بانکی ایران با روسیه گفت: آماده اخذ تصمیمات مناسب در این خصوص هستیم.

سپس صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست با تاکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور گفت: افزایش  همکاری‌های اقتصادی از طریق توسعه و افزایش ظرفیت‌های پولی و بانکی ایران و روسیه امکان پذیر است.

وی با اشاره به  وضعیت تراز تجاری ایران و روسیه عنوان کرد: آماده افزایش ظرفیت‌های صادراتی ایران برای پوشش کسری تراز تجاری بین دو کشور هستیم.

در ادامه این نشست پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز خرسندی از ارتقاء روابط اقتصادی ایران و روسیه اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس از هرگونه توسعه فعالیت‌های اقتصادی برای بهبود تراز تجاری ایران با روسیه حمایت می کند.

وی اضافه کرد: آنچه مسلم است بهبود بستر تمامی فعالیت‌های اقتصادی برای صنعتگران و فعالان بخش تجاری و بازرگانی دو کشور و ارتقاء همکاری‌های مشترک بانکی است لذا نقش بانک‌های مرکزی دو کشور بسیار مهم و اساسی است.

وی در ادامه به آمادگی جمهوری اسلامی برای حمایت از سرمایه گذاری‌های دولت و بخش خصوصی روسیه در حوزه‌های تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد و توضیح داد: با تکمیل زیرساخت‌های کریدور شمال به جنوب به‌زودی شاهد اتفاقات مثبت در عرصه فعالیت‌های اقتصادی برای دو کشور خواهیم بود.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این جلسه گفت: پشتیبانی وزارت امور خارجه ایران از تقویت روابط اقتصادی اولویت سفارت محسوب می‌شود.

انتهای پیام

مذاکرات ایران و روسیه برای حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری

دکمه بازگشت به بالا