کثیر الشک در غسل

کثیر الشک در غسل/ حکم شک زیاد در غسل چیست؟

در پست های قبل درباره اینکه کثیرالشک کیست؟ و همچنین حکم کثیر الشک در نماز را بیان کردیم و در این پست قصد بیان حکم کثیر الشک در غسل را داریم. و اینکه شک زیاد در غسل چه حکمی دارد؟
طبق نظر اکثر مراجع عظام تقلید شک زیاد یا همان کثیر الشک فقط مختص به نماز نیست بلکه در طهارت و وضو و غسل نیز جاری است.

کثیر الشک در غسل کیست؟

کثیر الشک در غسل به کسی می گویند که از حالت متعارف خارج شده باشد و دچار وسوسه شود که چنین کسی نباید به شک خود عمل کند که در ادامه میتوانید احکام کثیرالشک در غسل را بخوانید.

رساله اجوبه الاستفتائات آیت الله خامنه ای

حکم کثیر الشک در غسل از نظر آیت الله خامنه ای

س. براى کسى که در غسل طول مى دهد اما مى‌گوید من وسواس نشده‌ام بلکه براى اطمینان از رسیدن آب به همه جاى بدنم غسلم طول مى‌کشد چه نظرى دارید؟
آیت الله خامنه ای: اگر از متعارف خارج باشد نباید اعتنا کند.

احکام طهارت و نجاست همان است که در رساله‏های عملیه ذکر شده است. از نظر شرعی همه اشیاء محکوم به طهارت هستند، مگر مواردی که شارع حکم به نجاست آنها کرده و برای انسان هم یقین به آن حاصل شده است. در این صورت رهایی از بیماری وسواس احتیاج به‏ رۆیا و معجزه ندارد، بلکه باید مکلّف ذوق و سلیقه شخصی خود را کنار گذاشته و متعبد و مۆمن به دستورات شرع مقدس باشد و چیزی را که یقین به نجس بودن آن ندارد، نجس نداند. زیرا شما از کجا به نجاستِ در و دیوار و سجاده و سایر اشیائی که استفاده می‏کنید، یقین پیدا کرده‏اید. چگونه یقین پیدا کرده‏اید که پرزهای سجاده‏ای که بر روی آن راه می‏روید یا می‏نشینید، نجس هستند و نجاست آنها به جوراب و لباس و بدن شما سرایت می‏کند؟ لذا در این صورت اعتناء به وسواس برای شما جایز نیست. مقداری عدم توجه به وسوسه نجاست و تمرین عدم اعتنا به شما کمک خواهد کرد تا به خواست و توفیق خداوند خود را از وسواس نجات دهید.

رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی

کثیر الشک در غسل از نظر آیت الله مکارم شیرازی

مسأله 1068: اشخاص وسواسی باید به یقین و شکّ خود عمل نکنند، بلکه مطابق اشخاص معمولی عمل کنند، خواه یقین برای آنها حاصل شود یا نه، و الّا در بسیاری از موارد نمازشان باطل خواهد بود.
مسأله 139: افراد وسواسی نباید به علم و یقین خود در طهارت و نجاست توجه‏ کنند، بلکه باید ببینند افراد معمولی در چه مورد یقین به طهارت یا نجاست پیدا می‏کنند و به همان ترتیب عمل کنند، و برای ترک وسواس بهترین راه، بی‏اعتنایی است.
مسأله 140: احتیاط زیاد از حد در مسأله طهارت و نجاست از نظر شرع، کار پسندیده‏ای نیست، بلکه اگر سبب وسواس گردد، اشکال دارد.
مسأله 141: هر گاه گمان کند چیزی نجس شده، تفحّص و جستجو و سۆال کردن لازم نیست، و اگر جستجو موجب وسواس گردد، آن هم اشکال دارد.

رساله توضیح المسائل آیت الله سیستانی

کثیر الشک در غسل از نظر آیت الله سیستانی

پرسش: من در انجام غسل خیلی وسواس دارم و هر غسلی ۱ یا یک ساعت و نیم طول میکشد به طوری که بعضی اوقات نمازم قضا می شود برای رفع این مشکل لطفاً راهنمائیم کنید؟
پاسخ: کاری که می کنید جایز نیست . بیش از حد متعارف تکلیف دیگری ندارید و برای غسل کردن مانند دیگران غسل کنید چه از نظر وقت وچه از نظر آب و اسراف کردن حرام است.
و از شیطان پرهیز کنید که تارک الصلاه عذابش سخت است.

پرسش: من در غسل زیاد شک می کنم مثلاً وقتی طرف چپ را می شویم شک می کنم که طرف راست بدنم را مثلاً قسمتی از آن را شسته ام یا نه در اینجا تکلیف من چیست؟
پاسخ: به شک خود اعتنا نکنید.

منبع: پاسخکده برگرفته از توضیح المسائل و استفتائات مراجع عظام تقلید

دکمه بازگشت به بالا