تعدد زوجات در مکتب نور علی الهی

نورعلی الهی که خود را پیرو شریعت محمدی و مکتب علوی می‌داند به‌شدت به تعدد زوجات حمله می‌کند و مطالبی بیان می‌کند که مخالف صریح قرآن و اتفاق‌نظر علمای اسلام است.

نورعلی الهی پایه‌گذار جریان “مکتب”، که اهل حق را پیرو دین اسلام  دانسته[آثار الحق، ج 1، گفتار 1568، ص 492] و همواره مذهب خود را شیعه اثناعشری معرفی می‌کند[برهان الحق، ص 7، 10، 14، 297] مطالبی بیان می‌کند که به‌هیچ‌وجه سنخیتی با روح اسلام و تشیع  ندارد. وی درباره تعدد زوجات دیدگاهی خلاف اسلام مطرح می‌کند و در این مورد می‌نویسد: “پست‌ترین مرد را کسی می‌دانم که دو زن را باهم نگه دارد. البته در صدر اسلام که زن‌ها زیادتر بودند (برای اینکه فساد برپا نشود) اجازه داد، آن‌هم شرط گذاشت (به‌شرطی که بتواند عدالت برقرار کند) در این زمان چنین امری غیرممکن است زیرا هیچ زنی حاضر نمی‌شود رقیب داشته باشد. میزان عدالت همان قلب خودش است. یعنی اگر در قلب خودش توانست هردو را مثل هم دوست بدارد، عدالت کرده است و چنین امری غیرممکن است زیرا قضیه دل اختیاری نیست و به‌طریق‌اولی زن جدید را بیشتر دوست دارد. اگر چنین نبود زن دیگری نمی‌گرفت. من با دو زنه شدن سخت مخالفم زیرا هیچ فرقی نیست بین اینکه زنی برود دو شوهره بشود یا مردی دو زنه شود”[آثار الحق، ج 1، گفتار 1176، ص 362] و حال آنکه تعدد زوجات از مسلمات قرآنی است که همه مسلمانان بر آن اتفاق‌نظر دارند و در قرآن کریم به‌صراحت به آن دلالت دارد: “وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُواْ فیِ الْیَتَامَی فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنیَ وَ ثُلَاثَ وَ رُبَاعَ  فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَهً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ  ذَالِکَ أَدْنیَ أَلَّا تَعُولُوا”(سوره نساء، آیه 3)

پی‌نوشت:
قرآن کریم، سوره نساء، آیه 3
الهی، نورعلی، برهان الحق، چاپ هشتم، تهران، جیحون، 1373، ص 7، 10، 14، 297
الهی، نورعلی، آثار الحق، ج 1، چاپ چهارم، تهران، جیحون، 1373، ص 362 و 492
منبع: پاسخکده برگرفته از پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب

دکمه بازگشت به بالا