حرمت رقص در قرآن | آیه ای از قرآن در مورد حکم حرام بودن رقص

حرمت رقص در قرآن | آیه ای از قرآن در مورد حکم حرام بودن رقص
امتیاز: 5 از 1 رای

در این پست از پاسخکده به بررسی حکم رقص در قرآن، حرمت رقص در قرآن، آیه ای از قرآن در مورد رقص، حکم حرام بودن رقص در قرآن می پردازیم.

هر نوع رقصی حرام نیست! برای خواندن احکام رقص به لینک زیر مراجعه کنید:
احکام رقص

آیه از قرآن در مورد رقص

آیه ای قرآن در مورد رقص را بیان کنید؟
در آیات قرآن تنها احکام کلی و اساسی بیان شده است و تفصیل و بیان بسیاری از حکام در قرآن، به پیامبر واگذار شده است و بعد از پیامبر ائمه(ع) آنها را بیان می کنند، بنابراین نباید انتظار داشت تمام احکام جزئی در قرآن مطرح شده باشد.به عنوان مثال تعداد رکعات نماز در روایات ذکر شده است رقص نیز چنین است و پیامبر اسلام( ص) فرمود : (انهاکم عن الزفن …)یعنی شمارا از رقص نهی می کنم . بعید نیست از آیاتی که دستور ترک کارهای لغو وبیهوده می دهد (سوره مومنون آیه 3)که رقص هم یکی از مصادیق آن است بتوان استفاده کرد حرمت رقص را .
در ضمن توجه داشته باشید که این استدلال که اگر در قرآن آمده قبول می کنم اشتباه است کسی که قرآن را قبول کند باید روایات و گفته های پیامبر و ائمه (ع) هم بپذیرد. زیرا در آیات مختلف دستور به اطاعت از آنها داده است.

حرمت رقص در قرآن

حرمت رقص در قرآن با به عبارتی حرام بودن رقص را از قرآن اثبات کنید؟ اصولا رقصیدن چه ایرادی دارد؟ آیا بر اساس آیات قرآن این حکم صادر شده است؟
حرمت رقص احادیثى است که در آن از برخى امور از جمله «رقص» نهى شده است. پیرامون دلیل عقلى و به تعبیر دقیق‏تر دلیل عقلایى یا فلسفه تحریم آن نیز گفتنى است که فلسفه بعضى از احکام را باید در غایات و نتایجى که یک کار به دنبال دارد، جست و جو کرد. باید گفت برخى از فقها به جایز بودن آن براى همجنس و نیز براى شوهر نظر داده‏اند و برخى دیگر تنها رقص زن براى شوهر را مجاز دانسته‏اند و برخى هیچ کدام را که دلایل فقهى آن در کتاب‏هاى مربوطه موجود است. مقام معظم رهبرى در این باب فرموده‏اند: «رقص براى همجنس در صورتى که محرک شهوت نباشد و موجب مفسده‏اى نشود و همراه آن موسیقى حرام استفاده نشود، اشکال ندارد» و در مجموع فرقى بین رقص‏هاى سنتى و غیرسنتى و محلى و… نیست».
از دیدگاه اسلام باید به کرامت وجودى و اعتبار و ارزش انسان توجه داشت که خداوند براى انسان در نظر گرفته است. و اگر هدف انسان را رسیدن به کمال بدانیم. هر آن چه که انسان را به نحوى از این مسیر دور کند، در اسلام منع شده است و میزان منع نیز بستگى به میزان غفلتى است که آن عمل مى‏تواند براى انسان در مسیر یاد شده، ایجاد کند. و به همین دلیل بعضى اعمالى که زمینه ورود انسان را به مسیرهاى انحرافى و فساد فراهم مى‏سازد مثل مشروبات الکلى، قمار، رقص، موسیقى مطرب و… در اسلام منع شده است و فراگیر شدن چنین اعمالى در جامعه دامى در جهت انحطاط آن جامعه، به پایین‏ترین مرحله خود و دور شدن از کمال انسانى مى‏باشد. بلى ممکن است یک حادثه چندان آثار مشهودى نداشته باشد؛ ولى اگر چنین عادت‏هایى در جامعه فراگیر شود، جامعه به همان دامى خواهد افتاد که اکنون بسیارى از جوامع بدان دچار شده‏اند؛ یعنى، فرو رفتن در غفلت‏ها و شهوت‏ها و بازماندن از مسیر کمال. تأکید مى‏کنیم که اگر «نگرش وحى را به انسان و جهان» نادیده بگیریم، نه تنها تحریم رقص؛ بلکه فلسفه تحریم بسیارى از محرمات دیگر نیز، قابل درک نخواهد بود.

رقص در روایات

در ادامه به برخی از روایات در مورد رقص اشاره می کنیم:
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْهَاکُمْ عَنِ الزَّفْنِ ؛. حضرت صادق –ع- در روایتی از پیامبر –ص – نقل می کند که آن حضرت فرمود : من شما را از رقص نهی می کنم . (الکافی 6 432 باب الغناء ….. ص : 431)
فقها در مورد رقص , دیدگاه های مختلفی دارند. برخی به جواز آن برای هم جنس و نیز زن برای شوهر, نظر داده اند و برخی دیگر نیز تنها رقص زن برای شوهر را مجاز دانسته اند. دلایل فقهی این دو دیدگاه , در کتاب های مربوطه , موجود است .
مستند کسانی که رقص را حرام دانسته اند, احادیثی است که در آن از برخی امور از جمله »رقص « نهی شده است . پیرامون دلیل عقلی و به تعبیر دقیق تر دلیل عقلایی یا فلسفه تحریم آن نیز گفتنی است که فلسفه بعضی از احکام را باید در غایات و نتایجی که یک کار به دنبال دارد, جست و جو کرد. از دیدگاه اسلام , چون انسان موجودی با کرامت و دارای ارزش فوق العاده است , بایستی تمام همت خود را مصروف کمال خواهی کند و برای این منظور, زمینه ها را فراهم ساخته و از آنچه که او را از این هدف باز می دارد, پرهیز کند. از جمله موانع جدی انسان در این راه , اشتغال به لهو و لعب و غفلتی است که از این طریق عاید انسان می گردد.
به همین منظور در شریعت الهی , تمهیداتی برای جلوگیری از فرو رفتن فرد و جامعه , در منجلاب هوس ها و غفلت ها, پیش بینی شده است که از جمله آنها, تحریم مسکرات , قمار و رقص می باشد (رقص برای غیرهمسر). البته ممکن است پرسیده شود که آیا چند دقیقه رقص , موجب غفلت می گردد؟ بلی ممکن است یک حادثه چندان آثار مشهودی نداشته باشد; ولی اگر چنین عادت هایی در جامعه فراگیر شود, جامعه به همان دامی خواهد افتاد که اکنون بسیاری از جوامع بدان دچار شده اند; یعنی , فرو رفتن در غفلت ها و شهوت ها و بازماندن از مسیر کمال . بنابراین به منظور پیشگیری از فساد در جامعه رقص تحریم شده است , به علاوه روایاتی داریم که رسول خدا(ص ) می فرمایند: انهاکم عن الزفن ، یعنی من شما را از رقص نهی می کنم (الکافی 6 432 باب الغناء ….. ص : 431)
. باز هم تأکید می کنیم که اگر نگرش وحی را به انسان و جهان نادیده بگیریم , نه تنها تحریم رقص ; بلکه فلسفه تحریم بسیاری از محرمات دیگر نیز, قابل درک نخواهد بود.
رقص زن برای زنان نیز ممکن است باعث برخی از تحریکات شهوانی شود; لیکن کیفیت تائثیر آن بسیار محدودتر می باشد و ممکن است بر افراد خاصی اثر بگذارد, لیکن این که رقص زن برای زن اساسا حرام است یا نه ؟ در فتاوای مجتهدین اتفاق نظر نیست و برخی آن را جایز می دانند. نکته دیگری که توجه بدان شایسته است , این می باشد که فرضا رقص حرام باشد لزوما به خاطر آن نیست که موجب گناه دیگری شود; بلکه ممکن است از این جهت باشد که خود نوعی لهو و موجب دوری از یاد خداست .

هر نوع رقصی حرام نیست! توصیه می کنم برای خواندن احکام رقص به لینک زیر مراجعه کنید:
احکام رقص

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن