از کجا بفهمیم بسته پستی کجاست

نامه یا بسته‌ی پستی برای اینکه به مقصد برسد، باید مراحل مختلفی را پشت‌سر بگذارد. اگر بسته از شهری به شهری دیگر در حال ارسال باشد، ابتدا باید از نقاط مبادله‌ی اصلی هر شهر عبور کند و به منطقه‌ی پستی نزدیک نشانی مقصد برسد. سپس، نامه‌رسان به صاحبش تحویل دهد.

تمامی این مراحل ممکن است بسته به نشانی تحویل‌گیرنده چندین‌بار تکرار شود؛ بنابراین، این فرایندها ممکن است مدت‌زمان زیادی طول بکشد و گاهی روند توزیع بسته در یک مرحله به‌دلیل بروز مشکلاتی متوقف شود. ازاین‌رو، برای اطلاع از وضعیت مرسوله و پیگیری مشکلات، شرکت پست سامانه‌ای را در نظر گرفته است تا گیرنده و فرستنده بتوانند با وارد‌کردن مشخصاتی مانند بارکد پستی یا شماره‌ی مرسوله یا کد ملی و با استفاده از روش‌های مختلف، وضعیت بسته را رهگیری یا مشکلات آن را پیگیری کنند.

در این مقاله، روش‌های موجود برای رهگیری بسته‌های پستی را شرح می‌دهیم.

پیگیری مرسوله‌ی پستی با بارکد پستی یا شماره‌ی مرسوله

این روش برای پیگیری مرسولات عادی و غیرسازمانی کاربرد دارد که برای آن‌ها بارکد پستی صادر می‌شود. هنگامی‌که فرستنده، چه شخص چه فروشگاه، بسته‌ای را تحویل پست می‌دهد، مشخصات گیرنده، از‌جمله شماره‌ی موبایل شما را نیز به پست اعلام می‌کند و شرکت پست شماره‌ی مرسوله را به شماره‌ی موبایل شما پیامک و وضعیت لحظه‌ای مرسوله را اطلاع‌رسانی می‌کند. در این‌ صورت، نیازی به رهگیری آن نخواهید داشت.

در مواقعی که پیامک پست برایتان ارسال نمی‌شود یا می‌خواهید جزئیات بیشتری از وضعیت مرسوله را مشاهده کنید، با در دست داشتن شماره‌ی مرسوله یا بار کدپستی، مراحل زیر را دنبال کنید؛

اگر پیامک حاوی کد پیگیری پست برای شما ارسال نشده است، باید از فرد فرستنده بارکد پستی مرسوله را اخذ کنید که معمولاً ۲۰ یا ۲۴ رقمی است. اگر از فروشگاه اینترنتی خرید کرده‌اید، فروشنده باید پیامک حاوی کد رهگیری بسته پستی را پس از تحویل به پست برایتان پیامک کند یا از ناحیه‌ی کاربری خود در فروشگاه و ورود به قسمت سفارش‌ها، شماره‌ی مرسوله‌ی پستی را مشاهده کنید.

پیگیری مرسوله‌ی پستی بدون کد رهگیری و با استفاده از کد ملی

اگر نوع مرسوله شما از نوع مدارک هویتی و کارت و اسناد مالکیت باشد که ارگان‌های قضایی و انتظامی آن‌ها را صادر می‌‌کنند، پست برای راحت‌ترشدن فرایند پیگیری، سامانه‌ای جداگانه در نظر گرفته است که تنها با ارائه شماره‌های خاصی مانند کد ملی و شماره‌ی پلاک و شماره‌ی پرونده می‌توانید وضعیت ارسال آن‌ها را پیگیری کنید.

پیگیری مرسوله‌ی پستی ازطریق شماره‌ی موبایل

اگر نوع مرسوله‌ی شما از نوع سیم‌کارت است، با وارد‌کردن شماره‌ی سیم‌کارت خریده‌شده می‌توانید از وضعیت تحویل سیم‌کارت خود مطلع شوید. توجه کنید استفاده از روش شماره‌ی موبایل فقط برای رهگیری این نوع از مرسوله کاربرد دارد و برای سایر مرسوله‌ها امکان پیگیری با استفاده از شماره‌ی موبایل وجود ندارد.

مرسولات پستی را چگونه رهگیری و پیگیری کنیم؟

پیگیری مرسولات پستی از خدمات کاربردی اداره پست است که مشتریان با استفاده از این امکان می‌توانند اطلاعاتی نظیر مشخصات مرسوله را اعم از تاریخ و ساعت پذیرش مرسوله از طرف پست، نام فرستنده و گیرنده، وزن و هزینه ارسال مشاهده کنند. مهم‌ترین ویژگی این خدمات نمایش آخرین وضعیت مکانی مرسوله است. در این مطلب به روش‌های پیگیری مرسولات پستی پرداخته‌ شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، اداره پست این امکان را به مشتریان خود می‌دهد که اطلاعات محموله‌شان را مشاهده و وضعیت آن را تا زمان تحویل پیگیری کنند. سیستم رهگیری مرسولات پستی اطلاعات کاملی را به مشتریان خود خواهد داد و شما می‌توانید مکان محموله‌تان را مشاهده و بفهمید چه زمانی به دستتان می‌رسد.

برای پیگیری یا به‌اصطلاح رهگیری مرسولات پستی چند راه پیش روی شماست. در این مطلب تمام این راه‌ها را با جزئیات کامل تشریح خواهیم کرد. 

وقتی بسته پستی را تحویل پست می‌دهید، یک شماره مشخص به نام شماره بارکد دریافت می‌کنید. این شماره ۲۰ رقمی در قالب یک رسید به شما داده می‌شود. تفاوتی نمی‌کند که نوع بسته شما چه باشد، تنها نکته این است که این شماره مختص مرسولاتی است که به صورت پیشتاز ارسال می‌شوند. حال، شما بسته پستی خودتان را ارسال کرده‌اید و یک شماره در اختیار دارید. این کد و شناسه در رسید پستی و با عنوان شناسه قبض موجود است که در تصویر زیر با کادر زرد رنگ مشخص شده است: 

مرحله بعد مراجعه به سایتی است که شرکت پست برای پیگیری مرسولات پستی در نظر گرفته است. با وارد کردن آدرس ew acki g.pos .i وارد وب‌سایت مربوطه می‌شوید.

در صفحه‌ای که پیش روی شما باز می‌شود، بخشی برای وارد کردن شماره مرسوله وجود دارد. شماره مرسوله همان شماره بارکد است که هنگام پست کردن بسته خود، دریافت کرده‌اید. کافی است آن را وارد کنید و روی علامت جست‌وجوی زرد رنگ کلیک کنید تا از آخرین وضعیت و جزئیات ارسال بسته خودتان مطلع شوید. 

حال مشخصات اولیه مرسوله نمایش داده می‌شود. در این بخش می‌توانید اطلاعات زیر را مشاهده کنید:

شرکت پست برای سهولت دسترسی به این اطلاعات راه‌های دیگری نیز در اختیار مشتریان خود قرار داده است که در ادامه می‌آید.

اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید، راه پیگیری با پیامک بهترین گزینه است. برای این کار، حرف R را در متن یک پیامک جدید تایپ کنید و در کنار آن کد ۱۰ یا ۲۰ رقمی مرسوله خودتان را وارد کنید. این پیامک را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید. وضعیت بسته و راهنمای آن برای شما ارسال می‌شود.

یک راه دیگر هم برای پیگیری بسته‌های پستی وجود دارد. آن هم برای مواقعی است که بسته ارسالی یا دریافتی شما، شامل شناسنامه، کارت خودرو، گواهینامه، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری باشد. در این صورت باید وارد سامانه‌ای شوید که مخصوص رهگیری مرسولات سازمانی است. آدرس  aja acki g.pos .i را وارد کنید تا وارد سایت مربوطه شوید.

در این مرحله ابتدا باید نوع سند خودتان را مشخص کنید. با انتخاب هر کدام از اسناد، اطلاعات مربوط به همان سند را باید وارد کنید. مثلا اگر قصد رهگیری گواهینامه را دارید باید شماره کارت ملی داشته باشید و اگر می‌خواهید بدانید کارت سوختتان در چه وضعیتی است، باید شماره VIN خودرو را وارد کنید. با تایید اطلاعات می‌توانید نتیجه را مشاهده کنید.

 یک راه دیگر هم برای پیگیری گواهینامه، کارت پایان خدمت، گذرنامه و… وجود دارد. کافی است کد ستاره ۱۱۰ مربع (*۱۱۰#) را وارد کنید. در مرحله بعد، گزینه پلیس ۱۰ را انتخاب کنید و وقتی وارد آن شدید، گزینه وضعیت مدارک را ثبت کنید. در نهایت هم نوع مدرک را مشخص کرده و از وضعیت آن باخبر می‌شوید.

مرسولات پستی که به عللی از جمله نقص نشانی گیرنده، عدم مراجعه گیرنده برای دریافت مرسوله ثبتی، نقل مکان گیرنده محترم، شناخته نشدن گیرنده در نشانی مندرج روی مرسوله، فوت گیرنده و… توزیع نشود به فرستنده مرسوله بازگردانده می‌شود.

رهگیری تمامی مرسولات پستی از سایت پست بار

سامانه پست بار سامانه ثبت سفارشات به صورت اینترنتی در خانه یا محل کار (آنلاین)

با مراجعه به سایت پست بار و صفحه رهگیری این سایت میتوانید تمامی مرسولات پستی با هر نوع سرویس ثبت شده در این سایت رهگیری کنید

همچنین در سامانه پست بار ثبت و تحویل سفارشات در تمامی ابعاد و با هر تعداد در کوتاهترین زمان، حمل کالا با کمترین هزینه با درنظر گرفتن وزن کالا از شرقی ترین استان کشور به غربی ترین استان کشور، ثبت سفارشات شما با هر ابعاد و هر تعداد حمل می گردد

دکمه بازگشت به بالا