افزایش قیمت خودرو کارخانه

این هفته قیمت خودرو به صورت رسمی افزایش پیدا می‌کند؟

مدیر روابط عمومی شورای رقابت در خصوص افزایش قیمت خودرو گفت: این شورا روزهای شنبه و سه شنبه جلساتی برگزار می کند و به زودی قیمت‌ جدید خودرو‌ها اعلام خواهد شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، پس از آنکه قیمت خودرو به صورت رسمی در بهار امسال افزایش پیدا کرد، زمزمه افزایش مجدد قیمت‌ها به گوش می‌رسد. هر چند گفته می‌شود که افزایش قیمت‌ خودرو به دلیل افزایش هزینه‌های تولید ناشی از تورم و اضافه شدن استاندارهای‌ جدید است اما نحوه محاسبه قیمت‌های مصوب همیشه موضوع مبهمی برای بوده که هیچگاه اطلاع دقیقی در این خصوص ارائه نشده‌است.

این روزها نیز با همزمان با مطرح شدن بحث افزایش مجدد قیمت، دوباره تایید و تکذیب‌ها و البته بحث درباره چرایی افزایش قیمت‌ها داغ شده است.

قیمت جدید خودرو به زودی اعلام می‌شود

سپهر دادجوی توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت در خصوص افزایش قیمت خودرو گفت: این شورا روزهای شنبه و سه شنبه جلساتی برگزار می کند. به طوری که در جلسات به این موضوعات پرداخته می شود و  به زودی قیمت‌ جدید خودرو‌ها  اعلام خواهد شد.

توکلی تاکید کرد: بررسی قیمت‌ها در روند کار کارشناسی قرار دارد.

متقاضیان سامانه یکپارچه خودروی خود را با چه قیمتی تحویل می‎گیرند؟

مدیر روابط عمومی شورای رقابت در پاسخ به این سوال که مبنای قیمت خودرو‌ برای متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو چگونه است؟ گفت: اگر قیمت زمان عقد قرارداد وجود داشته باشد همان ملاک است و هیچگونه افزایش قیمتی شامل این دست از متقاضیان نخواهد شد.

به گفته او، یعنی اگر خریداری پیش از این برای خرید خودرو قراردادی امضا کرده باشد، باید قیمت‌هایی که پیش از این توسط شورا اعلام شده بود، مبنا قرار بگیرد.

قیمت خودرو هر سه ماه افزایش پیدا می‌کند؟

مدیر روابط عمومی شورای رقابت گفت:براساس این دستورالعمل شورای رقابت موظف است تا رصد بازار و روند تولید و توزیع خودرو را مورد بررسی قرار دهد و در این مسیر آنالیز قیمتی انواع محصولات نیز انجام می‌شود، اما این امر به این معنا نیست که هر سه ماه یکبار قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند.

توکلی گفت:متاسفانه برداشت اشتباهی از دستور العمل شورا صورت گرفت که توسط برخی بازنشر شده که شورای رقابت هر سه ماه قیمت خودرو ها را افزایش می دهد و این موضوع را به شدت تکذیب می کنم.

نحوه محاسبه قیمت خودرو در شورای رقابت چگونه است؟

توکلی گفت: طبق دستورالعمل ۵۴۳ و فرمول کاست پلاست تعیین می شود. یعنی مبنای تنظیم قیمت، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود.

توکلی در پاسخ به این سوال که نرخ تورم توسط بانک مرکزی اعلام و هر سه ماه بررسی می‌شود و در صورتی که مواد لازم برای تولید خودرو مثل شیشه، فولاد و… افزایش قیمت داشته باشند، قیمت خودرو می‌تواند با توجه به میزان تورم این نهاده‌ها افزایش یابد یا خیر؟ گفت: در فرمول کاست پلاست قمت نهایی خودرو، هزینه تمام شده به علاوه سود معقول است بنابراین هم به نفع مصرف کننده و هم تولید کننده خواهد بود.

مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت گفت: از اوایل سال طبق گزارش وزارت صمت بیش از ۴۰ درصد خودروها ارزان‌تر شده اند و در بازار خودرویی گران نشده است.

قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار آزاد ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ افزایش قیمت در بازار خودرو کلید می‌خورد؟ جدول قیمت‌ها

قیمت خودرو امروز ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ در بازار آزاد ثابت ماند. تا زمانی که افزایش قیمت ۳۵ تا ۳۸ درصدی قیمت کارخانه خودروها قطعی نشود، احتمال افزایش قیمت آهسته و تدریجی قیمت خودرو در بازار وجود دارد اما در صورت تایید این افزایش قیمت احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نزدیک به ۱۰۰ درصد است.

قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار آزاد امروز به دلیل نزدیک بودن حجم معاملات به صفر هیچ‌گونه نوسانی را تجربه نکرد تا افرادی که قصد خرید و فروش خودرو دارند برای مشاهده هر تغییری در انتظار آغاز اولین روز کاری هفته بعد باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مطابق با قیمت‌های اعلامی وبسایت کارنامه، قیمت تمام خودروها در بازار امروز بدون هیچ‌گونه نوسانی ثابت ماندند.

قیمت روز خودروهای داخلی در بازار آزاد

پراید ۱۱۱ SE، محبوب‌ترین محصول سایپا در دهه 90 حدود دو ماه است که بدون هیچ تغییر قیمتی با قیمت 325 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

رانا پلاس، سدان نه‌چندان محبوب، اما خوش قیمت ایران خودرو پس از افزایش قیمت 3 میلیون تومانی در هفته گذشته تا به امروز هیچ افزایش قیمتی را تجربه نکرده است تا با قیمت نهایی 490 میلیون تومان در بازار معامله شود.

پژو ۲۰۷i دنده‌ای، محصول اسپرت ایران خودرو در بازار آزاد امروز هیچ‌گونه کاهش یا افزایش قیمتی را تجربه نکرد تا با قیمت نهایی 603 میلیون تومان در بازار حاضر شود.

قیمت روز خودروهای مونتاژی در بازار آزاد

بسترن B۳۰، سدان چینی گروه بهمن که ریشه‌ای آلمانی دارد پس از افت قیمت 50 میلیون تومانی در هفته‌ای که گذشت، امروز با قیمت نهایی یک میلیارد تومان در بازار معامله می‌شود.

قیمت فردا T۵، جدیدترین محصول فردا موتور امروز نیز همانند دیگر روزهای هفته نوسانی را تجربه نکرد تا این محصول با همان قیمت یک میلیارد و 500 میلیون تومان در بازار حضور امروز حضور پیدا کند.

جک J۴ آپشنال، خودرویی که حدود سه ماه عنوان اقتصادی‌ترین خودروی مونتاژی را در بازار به دوش می‌کشید، پس از افزایش قیمت هفته گذشته جایگاه اقتصادی‌ترین خودرو را به ام‌وی‌ام x22 دنده‌ای داد. امروز این خودرو با قیمت 745 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته پیش‌رو

با توجه به افزایش قیمت دلار در هفته گذشته و به طور کل صعودی شدن روند تمام بازارها در نیمه دوم سال می‌توان انتظار داشت که قیمت خودرو نه‌تنها کاهش چشم‌گیری نداشته باشند بلکه به مرور زمان و نزدیک شدن به پایان شهریور افزایش یابد.

در سوی دیگر با توجه به منتشر شدن خبر احتمال افزایش قیمت ۳۵ تا ۳۸ درصدی قیمت پایه خودروها در درب کارخانه می‌توان انتظار داشت که مردمی که نیاز به خودرو برای مصرف شخصی دارند یا افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند برای خرید خودرو روانه بازار شوند.

تا زمانی که افزایش قیمت ۳۵ تا ۳۸ درصدی قیمت کارخانه خودروها قطعی نشود، احتمال افزایش قیمت آهسته و تدریجی قیمت خودرو در بازار وجود دارد. در صورت تأیید این افزایش قیمت احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نزدیک به ۱۰۰ درصد است، اما در صورت تایید نشدن این افزایش قیمت احتمال کاهش ناگهانی قیمت خودرو در بازار وجود دارد.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

افزایش دوباره قیمت کارخانه خودروها | افزایش قیمت را گردن سهامدار نیاندازید!

دبیر انجمن خودروسازان ایران از تقاضای اعضای خود برای افزایش قیمت خودرو خبر داده و این موضوع گلایه‌هایی را در پی داشته است.

به گزارش رایااستور، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران اخیرا از احتمال افزایش قیمت خودرو خبر داده. او گفته است: «بیش از یک هفته است که قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اختیار شورای رقابت قرار داده شده، افزایش قیمت خودرو بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ خودروسازان است.»

او همچنین توضیح داده است که این شورا می‌تواند هر سه‌ماه یک‌بار نسبت‌به قیمت‌گذاری جدید محصولات خودرویی اقدام کند و مطابق صورت‌های مالی و لیست جدید هزینه شرکت‌های خودروساز، قیمت‌های جدید محصولات خودروسازان را محاسبه و مجوز افزایش قیمت‌ها را اعلام کنند. او از تعلل شورای رقابت در تعیین تکلیف افزایش قیمت خودرو نیز گلایه کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه در اردیبهشت‌ماه امسال شورای رقابت براساس محاسبات سازمان حمایت افزایش ۱۰ تا ۴۹درصدی قیمت خودروها را اعلام کرد، گفت: «البته این میزان افزایش قیمت با دخالت معاون اول رئیس‌جمهور و برخلاف محاسبات سازمان حمایت و شورای رقابت ابلاغ شد.»

بر اساس ادعای نعمت‌بخش، معاون اول رئیس‌جمهور با این اقدام خود ۹ هزار میلیارد تومان زیان به ایران خودرو تحمیل و خودرو را مدیون 40 میلیون سهامدار ایران‌خودرو و سایپا کرده است و باید در روز حساب پاسخگو باشد.

این در حالی است که گفته‌ها و ادعاهای او در مورد افزایش احتمالی قیمت خودرو گلایه‌هایی را در پی داشته است. در ادامه نظرات برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را در مورد این موضوع می‌خوانید.

«افزایش حقوق کارگر سالی یک بار، قیمت خودرو سه ماه یک بار»

گروهی از خوانندگان نسبت به افزایش احتمالی قیمت خودرو، به ویژه با توجه به کیفیت خودروها گلایه دارند.

«این شرکتها هر بلایی میخوان سر مردم بیارن قرارداد یکطرفه باحمایت دولت و کیفیت پایین عدم تحویل به موقع.بعدا طلب کار هم هستند.»

«بخدا به دین به چیزی که می‌پرستید این ظلمه در حق 80میلیون کارگری که 20درصد در خوشبینانه ترین حالت افزایش حقوق داشته. چطوری جبران کنه این همه ظلم و ستم؟»

«چرا حقوق کارگر سالی یک بار افزایش پیدا میکنه ولی خودرو ۳ ماه یکبار؟ خیلی ظلم می شه.»

«هنوز ۳ ماه نیس که روی هر ماشینی ۱۰۰ میلیون گذاشتین.بذارین جای مردم که درد گرفته خوب بشه بعد حرف از افزایش دوباره بزنین… ۱۰۰ میلیون پول یسال یه کارگره بدبخته.»

«خدایش حق دارن قیمت رو افرایش بدن! چون کیفیت خودروشون حرف نداره بزنی به جدول به تعداد سرنشین ها تلفات میده.»

«خودرو ساز ما هم از نظر قیمت ، هم از نظر کیفیت و هم از نظر تاریخ تحویل به مصرف کنندگان ظلم می کند، آن وقت دبیر انجمن خودروسازی صحبت از روز قیامت و حساب و کتاب می کند! یکم خجالت چیز خوبی است.»

گردن سهامدار نیاندازید!

برخی از مخاطبان نیز معتقدند موضوع به سهامداران ارتباطی ندارد و خودروسازان نباید موضوع افزایش قیمت را به آنها منتسب کنند.

«چنان میگه جواب چهل میلیون آدم انگار پول سهام هر نفر چقدر میشه! تو خودرو نساز من اون رو به والله همین الا میبخشم به دولت.»

«چه ربطی به سهامداران داره؟ طی این چند سال با این همه گرونی سهام ها که همیشه تو ضرر بوده.»

«حقوقای چند ده میلیونی ایران خودرویی هاو سایپا نشون میده این شرکت ها ضرر بده نیستن چرا بقیه کارگرها حقوق و مزایای اینا رو ندارن وام بیمه تکمیلی حواله ماشین… سالی چند بار افزایش قیمت این هزینه ها رو جبران کنه.»

«80 میلیون ایرانی رو به بهانه بیکاری چند هزار نفر گروگان گرفته بودن الان ضرر سهامداران رو هم بهش اضافه کردن! با ننه من غریبم بازی میخوان باز به تجارت رانتی شون دوام بدن! تو اگر روز حساب حالیت بود بخاطر سالانه 20 هزار تلفات سوانح رانندگی و هزاران مصدوم و میلیاردها خسارت مالی باید الان روزی هزار بار مرده بودی از شرمندگی ملت.»

«من سهامدارم! بزار تو بورس ضرر کنم حداقل ۸۰ ملیون ایرانی مجبور نباشن خودرو رو گرون بخرن. خودروی های ایرانخودرو و سایپا الان با این قیمت کارخونه هم خیلی گرونن. اگه عرضه زیاد بشه، قیمت باید بیاد پایین. خودرو رو گران نکنید. گول این حرفای سهامدار و این چیزام نخورید.»

دکمه بازگشت به بالا