طرح درس نویسی

مقاله

چگونه طرح درس روزانه بنویسیم؟

در مطالب قبلی به صورت کامل در رابطه با اینکه طرح درس چیست و نحوه نوشتن طرح درس سالانه به صورت مفصل صحبت کردیم و در این مطلب قصد داریم، پس از آشنایی با مفهوم طرح درس و نکات مهم در تدوین آن گام‌های ضروری برای تدوین طرح درس روزانه را مورد بررسی قرار‌ دهیم.

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

10 گام اساسی برای نوشتن طرح درس روزانه

گام اول؛ تعیین مشخصات کلی

در طرح درس روزانه ابتدا باید نام درس، موضوع درس، مدت جلسه‌ها، شماره طرح درس، نام مدرسه، تعداد دانش‌آموزان، کلاس و دوره تحصیلی، نام معلم و تاریخ در بالای صفحه کاربرگ طرح درس نوشته شود.

گام دوم؛ مشخص کردن اهداف کلی، جزئی و رفتاری

یک معلم آگاه هدف‌های کلی و رفتاری موضوعی که قصد تدریس آن را دارد، مشخص می‌نماید.

گام سوم؛ تعیین و تأمین ابزارهای آموزشی مورد نیاز

انتخاب منابع آموزشی مناسب منجر به آموزش مؤثرتر دانش‌آموزان می‌شود. به علاوه، باید توجه داشته باشید که از یک ابزار آموزشی نمی‌توان در همه موقعیت‌های تدریس استفاده کرد. به عبارت دیگر، هر موقعیت آموزشی ابزار و منابع خاص خود را طلب می‌کند. بدون توجه به قابلیت‌های ابزارهای آموزشی در موقعیت‌های مختلف نیز نمی‌توان از آن‌ها استفاده مناسبی به عمل آورد. بنابراین برای شناسایی یک ابزار مناسب، ابتدا باید به چند پرسش پاسخ دهید. این پرسش‌ها عبارتند از:

به طور کلی، عوامل مؤثر در انتخاب منابع و ابزارهای آموزشی مناسب عبارتند از نوع هدف‌های آموزشی، ویژگی‌های مخاطبان، روش‌های فنون آموزشی، قابلیت رسانه برای انتقال پیام مورد نظر، جذابیت رسانه، کیفیت فنی هنری، اقتصادی بودن، عملی بودن و سهولت کاربرد ابزار مورد نظر.

گام چهارم؛ انتخاب روش تدریس مناسب

گام بعدی برای نوشتن طرح درس روزانه انتخاب روش تدریس مناسب است. با پیشرفت علوم و فنون و پیچیده شدن جوامع بشری، نیازهای فردی و اجتماعی بشر نیز پیچیده‌تر می‌شود و برای ارضای نیازهای پیچیده احتیاج به علوم و فنون پیچیده‌تر می‌باشد. کسب علم نیز در سایه به‌کارگیری روش‌های مفید، مؤثر، جدید و کارآمد در آموزش امکان‌پذیر است. به همین دلیل به منظور نیل به اهداف آموزشی تعیین شده، بهره‌گیری از روش‌های تدریس، الگوهای تدریس متناسب با هدف‌های درس و نوع مطالب، نوع کلاس، تعداد دانش‌آموزان و غیره روش‌ها و الگوهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گام پنجم؛ بررسی نکاتی پیش از شروع درس

هر معلمی قبل از شروع درس باید از حضور دانش‌آموزان آگاهی حاصل کند. همچنین مطمئن شود که آنان از سلامت روحی و جسمی برای شروع درس برخوردار هستند؛ زیرا دانش‌آموزان باید در آغاز درس احساس آرامش نمایند و مشتاقانه منتظر یاد گرفتن درس جدید باشند. به علاوه، پیش از شروع درس جدید، اگر از قبل تکلیفی برای دانش‌آموزان تعیین کرده‌اید، آن‌ها را بررسی کرده و برنامه‌های دیگر را متناسب با کشش دانش‌آموزان انجام دهید.

البته باید توجه داشته باشید که کارهای قبل از شروع درس نباید زیاد طول بکشد؛ زیرا طولانی شدن این مرحله از شور و شوق اولیه فراگیران می‌کاهد.

گام ششم؛ ارزشیابی تشخیصی

پیش از آغاز درس جدید، معلم باید رفتار ورودی دانش‌آموزان را مشخص سازد. روانشناسان معتقد هستند که رفتار ورودی بر آمادگی فرد برای یادگیری رفتاری تازه دلالت دارد. به عبارت دیگر، آنچه فردی قبلاً یاد گرفته است یا آنچه برای شروع به یادگیری مطلبی تازه باید یاد گرفته باشد، رفتار ورودی او نامیده می‌شود.

در حقیقت، معلم قبل از شروع درس جدید باید اطمینان حاصل کند که دانش‌آموزان مطالب درس قبل، به خصوص مطالبی که دانستن آن‌ها برای درس جدید پیش‌نیاز محسوب می‌شود را می‌دانند. به همین دلیل به هر طریق که لازم می‌داند باید از پیش دانسته‌های دانش‌آموزان ارزشیابی به عمل آورد.

نوع ارزشیابی بستگی به نوع درس و هدف‌های درسی می‌تواند از سؤال شفاهی تا آزمون کتبی متغیر باشد. همچنین توجه به میزان اطلاعات قبلی دانش‌آموزان، از این بابت که سطح درس دادن بر اساس آن تنظیم شود، ضروری می‌باشد.

گام هفتم؛ آماده‌سازی

آماده‌سازی فعالیتی است که معلم از طریق آن سعی می‌کند تا ارتباط معنی‌داری بین تجربیات قبلی و انتظارات و نیازهای شاگردانش با هدف‌های آموزشی کلاس برقرار کند. معلم پیش از آنکه مطلب اصلی را به دانش‌آموزان ارائه دهد، باید ذهن و حواس آن‌ها را برای آموختن درس جدید جلب نماید.

به طور کلی، هدف از گام هفتم تمرکز حواس دانش‌آموزان، معرفی ضمنی غیرمستقیم موضوع درس برای ایجاد علاقه، انگیزه و برانگیختن کنجکاوی در آنان برای یادگیری مطلب جدید است. در واقع، معلمان مسئولان پدیدآوری موقعیت‌هایی هستند که در دانش‌آموزان ایجاد انگیزه کنند. به همین دلیل، معلمان باید موضوعات درس و سایر مواد آموزشی را به گونه‌ای آراسته و ترتیب دهند که نیازهای دانش‌آموزان را برآورده سازند.

گام هشتم؛ ارائه درس

این مرحله پایه و اساس طرح درس روزانه را تشکیل می‌دهد و باید به کامل‌ترین وجه تنظیم گردد. درس جدید نیز باید بر پایه دانسته‌ها و تجارب قبلی دانش‌آموزان طراحی و ارائه گردد. به طوری که ارتباط منطقی درس جدید با مرحله آماده‌سازی حفظ گردد. همچنین مطالب ارائه شده باید دارای پیوستگی و نظم منطقی باشند.

معلم نیز باید فعالیت‌هایی را که به روش‌ها و فنون تدریس مربوط می‌شوند، در ارائه درس به اختصار مشخص نماید. به عبارت بهتر، تنها نام بردن از عنوان کلی روش‌ها و الگوهای تدریس کافی نیست؛ بلکه در این قسمت لازم است نوع فعالیت‌هایی را قید کند که می‌خواهد در حین ارائه انجام دهد.

گام نهم؛ فعالیت‌های تکمیلی

انتخاب روشی برای انجام فعالیت‌های تکمیلی به موضوع و هدف درس بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر درسی که ارائه می‌شود به جمع‌بندی نیاز دارد، معلم باید نوع آن را شامل جمع‌بندی شفاهی، کتبی یا غیره انتخاب کند.

برخی از روش‌های متداول برای انجام فعالیت‌های تکمیلی عبارتند از:

چنانچه برای تکمیل درس انجام چند تمرین نیز لازم باشد، باید نوع تمرین و چگونگی انجام آن در طرح درس مشخص گردد. برای مثال، اگر قرار است دانش‌آموزان تمرین‌های کتاب را انجام دهند، باید تمرین‌های مورد نظر با ذکر شماره صفحه در طرح درس قید گردد.

گام دهم؛ ارزشیابی تکوینی

ارزشیابی تکوینی به معنای ارزشیابی در همه مراحل تهیه برنامه طرح درسی است. در سراسر فرایند تدوین برنامه باید به انجام ارزیابی پرداخت و در هیچ شرایطی نباید آن را فراموش کرد. پس از پایان یافتن تدریس، معلم از نتیجه کار خود و میزان آموخته‌های دانش‌آموزانش ارزشیابی به عمل می‌آورد.

ارزشیابی تکوینی می‌تواند جزو فعالیت‌های تکمیلی نیز به حساب آید؛ مانند مشاهده دفترهای تمرین به منظور رفع اشکال‌های موجود، جمع‌آوری پاسخ‌های دانش‌آموزان در مورد شوال مطرح‌شده در کلاس، ثبت اشتباهات دانش‌آموزان در دفتر جبرانی و دقت کردن در رفتارهایی که نشانه علاقه‌مندی یا عدم علاقه دانش‌آموزان نسبت به درس هستند نیز می‌تواند در ارزشیابی تکوینی قرار گیرد.

نکته: زمان‌بندی طرح درس روزانه به تناسب و صلاحدید معلم و توانایی دانش‌آموزان بر حسب یک جلسه آموزشی، بین گام‌های ۵ تا ۱۰ یعنی قبل از شروع درس، ارزشیابی، آماده‌سازی، ارائه درس، فعالیت‌های تکمیلی و ارزشیابی تکوینی تقسیم می‌گردد.

پیشنهاد ویژه رایاد: یکی از مهم ترین وظایف هر معلم ارزیابی دانسته های دانش‌آموزان از طریق آزمون است. در این رابطه پیشنهاد میکنیم حتما توضیحات لازم در مورد بسته ارزشیابی توصیفی نشانه را از لینک زیر مطالعه کنید. این بسته شامل آزمون‌های مداد کاغذی و آزمون‌های عملکردی است.

بسته ارزشیابی توصیفی 

نحوه نوشتن طرح درس

طرح درس یا برنامه ریزی درسی در واقع فعالیت های آموزشی معلم و اندیشه های او هست که توسط معلم نوشته شده است که به ساعت شروع کلاس و پایان تدریس، حضور و غیاب و مهم ترین بخش که به یادگیری مربوط است نوشته شده است. با تیم یادگیری برتر همراه باشید که طرح درس و انواع طرح درس را بررسی کنیم.

طرح درس

انواع طرح درس:

طرح درس انواع های مختلفی دارد که در اینجا مهم ترین ها را برای شما توضیح می دهیم.

نوشتن طرح درس: 

خب حالا میخواهیم اینجا نفاوت انواع طرح درس را برای شما توضیح بدهیم و کارایی طرح درس، معایب و فواید طرح درس را هم بدانیم و برای شما نمونه طرح درس هم بگذاریم که یاد بگیرید.

1_طرح درس روزانه چیست؟

طرح درس یک روش سازماندهی شده است که در آن دروس و مباحث مختلف در طول روز و در جلسات جداگانه تدریس می‌شوند.

در این روش، هر درس به صورت جداگانه در یک جلسه مشخص تدریس می‌شود و مدت زمان تعیین شده و محدودی برای هر جلسه در نظر گرفته می‌شود. این روش در برخی مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرح درس روزانه به معلم کمک میکند که جلسه خود را کنترل کند و بداند که در جلسه باید چه فعالیت هایی رو انجام بدهد.

فعالیت هایی مانند حضور غیاب، ارزیابی، پیش نیاز های درس، مفاهیم اصلی دروس،ارزشیابی کلاس( آیا دانش آموزان درس رو متوجه شده اند؟) و پیش نیاز های جلسه بعد را به دانش آموزان بگوبند.

طرح درس به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که هر روز به یک موضوع خاص و تدریس شده تمرکز کنند. در این روش، زمان محدود هر جلسه، معلمان را مجبور می‌کند تا مطالب را به صورت مختصر و مفید ارائه کنند و دانش‌آموزان را در جذب مطالب و تمرکز بهتر یاری کنند.

در طرح درس روزانه، معمولاً مطالب یک درس در یک جلسه تدریس می‌شود و سپس در جلسه‌های بعدی موضوعات جدیدی معرفی می‌شوند.

اگرچه طرح درس روزانه در برنامه‌ریزی دروس و تدریس در طول روز از تنوع و پوشش مفاهیم بیشتری بهره می‌برد، اما برای یادگیری عمیق و تثبیت مطالب، اغلب نیاز به تمرین‌های تکراری و بازبینی مفاهیم در خارج از کلاس درس وجود دارد.

2_طرح درس ماهیانه چیست؟

در طرح درس ماهیانه اهداف کوتاه مدت مد نظر معلم هست که می خواهد چه فعالیت هایی را برای تدریس و ارزشیابی ماهیانه انجام بدهد.

تدریس ماهیانه یک روش آموزشی است که در آن مطالب درسی به صورت پیوسته و متناوب در طول ماه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. در این روش، به جای تدریس یک درس در یک جلسه، مفاهیم و دروس به صورت مداوم و تدریجی در طول ماه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

طرح درس ماهیانه به معلمان این امکان را می‌دهد که مطالب را به صورت مرحله به مرحله و در طول زمان تدریس کنند.

با شروع از مفاهیم پایه و سپس افزودن مفاهیم پیچیده‌تر، دانش‌آموزان درک بهتری از مطالب داشته و به تدریج به سطوح پیشرفته‌تر می‌رسند. این روش باعث می‌شود دانش‌آموزان به طور متوسط و پیوسته در حال یادگیری باشند و از اتلاف زمان جلوگیری شود.

تدریس ماهیانه می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا درک بهتری از مفاهیم پایه را بدست آورند، زیرا در این روش مفاهیم مرتبط با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند,

و تدریجاً پیچیدگی دروس افزایش می‌یابد. با این روش، دانش‌آموزان می‌توانند مفاهیم پایه را بهبود دهند و به تدریج بر روی اصول و مبانی قوی‌تری ساخته شوند.

3_طرح درس سالیانه چیست؟

در این روش برنامه‌ریزی، معلم قبل از شروع سال تحصیلی، درباره کتابی که قرار است تدریس کند، پرسش‌هایی در ذهن خود مطرح می‌کند که پاسخ‌های آنها را در قالب طرح درس کلی یا طرح سالانه تدوین می‌کند. برخی از این پرسش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

در این مرحله معلم باید اهداف کلی،جزئی را مشخص کند. برای برنامه‌ریزی طرح درس یک سال تحصیلی یا سه دوره سه‌ماهه، می‌توان با محاسبه تعداد هفته‌ها، روزها و ساعت‌هایی که در طول سال تحصیلی برای تدریس درس مورد نظر در نظر گرفته شده است،

طرح درس را تنظیم کرد. این محاسبات بر اساس تقویم سالیانه انجام می‌شود. برای مثال، اگر برای طرح درس ریاضی در کلاس چهارم ابتدایی:

هر هفته سه ساعت در سه جلسه تدریس در نظر گرفته شده باشد، مجموع جلسات در هر ماه 12 جلسه یا 12 ساعت خواهد بود. در طول سه ماهه اول نیز، بدون در نظر گرفتن تعطیلات رسمی و ایام امتحان و سایر تعطیلی‌ها، تعداد جلسات برابر با 36 خواهد بود.

در نظر داشته باشید که اگر تعطیلات رسمی بر اساس تقویم سالیانه استخراج شده و ایام امتحان و تعطیلی‌های ممکن نیز پیش‌بینی شده باشند، آن‌ها را از کل جلسات سه ماهه کسر می‌کنیم تا زمان تدریس خالص و مفید سه ماهه باقی بماند.

در ابتدا، بهتر است محتوای درس، هدف‌ها و سایر فعالیت‌های آموزشی را با در نظر گرفتن زمان لازم برای تمرین و مرور درس، به سه دوره سه‌ماهه تقسیم کنید.

در این تقسیم بندی، کل محتوای کتاب را در طول سال را بر سه دوره ماهیانه اول، دوم و سوم تقسیم کنید. باید توجه داشت که در سه ماهه سوم به دلیل تعطیلات نوروزی، شروع امتحانات و عوامل دیگر، زمان تدریس عملاً محدودتر خواهد بود.

سپس محتوای فصل‌ها، هدف‌ها و سایر فعالیت‌های در نظر گرفته شده در طول هر سه ماه را به واحدهای کوچک‌تر درسی یا محتواهای متناسب با هر جلسه آموزشی تقسیم کنید.

هدف اصلی معلم در طرح درس سالانه تدریس کل کتاب و برنامه ریزی کتاب برای فعالیت هایی هست که در طول سال می خواهد انجام بدهد.

و مهم ترین بخش در طرح درس سالیانه پیشبینی این هست. که در طول سال چند کلاس دارد و با احتمال دادن (تعطیلات رسمی) و (تعطیلات احتمالی) را در نظر بگیرد و سپس معلم با در نظر گرفتن این موارد طرح درس سالیانه را بنویسد.

4_طرح درس برای نیم سال تحصیلی: 

در این طرح درس هدف در واقع تدریس نصف کلاس است برای ارزیابی دانش آموزان در نیم سال تحصیلی است. نیم سال تحصیلی به دو قسمت تقسیم می شود نیم سال تحصیلی دی ماه و نیم سال تحصیلی خرداد ماه.

5_طرح درس هفتگی: 

معلم برای هر هفته طبق طرح درس هفتگی جلو می رود ولی برای ابزار هایی که در طول هفته در داخل کلاس نیاز دارد را از قبل باید آماده کند که در کلاس ارائه کند و ارزشیابی هفتگی هم دارد.

6_طرح درس برای هر فصل کتاب:

معلم برای هر فصل طبق اون برنامه ریزی می کند  و در پایان هر فصل بهتر است ارزشیابی دانش آموزان را داشته باشیم و پیش نیاز های فصل بعد را توضیح بدهیم.

7_طرح درس دانشگاهی:

طرح درس دانشگاهی به معنای طراحی و تدوین یک واحد درس یا درس در سطح دانشگاه است. این طرح درس شامل تعیین هدف‌ها، محتوا، روش‌های آموزش و ارزشیابی است.

هدف اصلی از طراحی این درس، ارائه یک برنامه درسی جامع و جامعه‌محور است که با استفاده از استانداردهای آموزش عالی و نیازهای دانشجویان و صنعت، تدوین می‌شود.

جهت آغاز، ابتدا باید هدف‌های درس به صورت واضح و دقیق تعیین گردد.

این هدف‌ها باید با توجه به موضوع درس و نیازهای دانشجویان و صنعت مشخص شوند و باید قابل اندازه‌گیری و ارزیابی باشند. همچنین، هدف‌ها باید به عنوان مرکز توجه اصلی در طراحی محتوا و روش‌های آموزش به‌کار گرفته شوند.

در مرحله بعدی، لازم است محتوای طرح درس به طور جامع و جامعه‌محور تدوین گردد.

این مراحل شامل تعیین مباحث اصلی، زیر مباحث و منابع آموزشی مناسب است. در این مرحله، تأکید بر ارتباط محتوا با نیازهای دانشجویان و صنعت بسیار مهم و ضروری است.

 روش نوشتن طرح درس:  

برای نوشتن طرح درس باید اهداف،مخاطبان(دانش آموزان را از نظر سطح دانش یشناسیم)،محتوای آمورشی را بشناسیم.

۱. تعیین اهداف: هدف و مقصود اصلی آموزش را مشخص کنید. باید به دقت و با توجه به نیازهای آموزشی مخاطبان، هدف آموزشی را تعیین نمایید.

۲. تدقیق در مخاطبان: مخاطبان هدف خود را دقیقاً شناسایی کنید. فاکتورهایی مانند سن، سطح دانش، تجربه قبلی و نیازهای آموزشی آنان را مورد بررسی قرار دهید. این موارد به شما کمک می‌کنند روش‌ها و راهبردهای مناسبی را در طراحی طرح درس انتخاب کنید.

۳. انتخاب محتوا: محتواهای آموزشی را با دقت انتخاب کنید تا بهترین روش برای دست‌یابی به هدف آموزشی انتخاب شود. در این مرحله می‌توانید از منابع متنوعی مانند کتاب‌ها، منابع آنلاین، ویدئوها و نمونه‌ها استفاده کنید.

نوشتن طرح درس، مانند هر کار دیگری، نیازمند رعایت اصول و مراحلی است. برای نگارش یک طرح درس مؤثر، باید این مراحل را با دقت و به همراه اهداف مشخصی دنبال کرد. از طریق طرح درس، همه مراحل و فعالیت‌های لازم برای درس را باید با جزئیات در نظر گرفت. قبل از شروع به نگارش طرح درس، موارد زیر را به یاد داشته باشید و در نوشتن طرح درس از آنها بهره‌برداری کنید:

چگونه طرح درس بنویسیم:

کار های که قبل از نوشتن طرح درس و چگونه نوشتن طرح درس باید انجام بدهیم.

مرحله اول نوشتن طرح درس:

پس از نوشتن این مراحل به یاددهی و یادگیری دانش آموزان وارد می شویم که شامل مراحل زیر می شود :

نحوه نوشتن طرح درس روزانه ابتدایی:

معلمان برای نوشتن طرح درس روزانه ابتدایی اول باید به کتابی که میخواهند تدریس کنند مراجعه کنند سپس در نوشتن طرح درس باید مشخصات زیر را رعایت کنند که شامل:

مرحله دوم مشخص کردن نوع تدریس است.سپس اهداف طرح درسی مهم است که در پایین به شما توضیح میدهیم و مثال هم میزنیم.

نمونه ای برای طرح درس روزانه

نکته مهم:صرفاً این نمونه طرح درس برای آشنایی بیشتر شما عزیزان طراحی شده است و تیم یادگیری برتر هیچگونه مسئولیتی در قبال استفاده آن ندارد.

طرح درس سالیانه را چه جوری بنویسیم؟

طرح درس ابتدایی:

طرح درس ابتدایی به معنای درس‌هایی است که به دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی یا ابتدای تحصیلات ارائه می‌شود. این مقطع تحصیلی شامل کودکان در سنین ابتدایی و ابتدای دوره تحصیلی است که معمولاً برای سنین 6 تا 11 یا 12 سالگی تعیین می‌شود.

طرح درس ابتدایی شامل بخش‌های است. که این بخش‌ها عبارتند از:

موضوعات درسی در  طرح درس ابتدایی شامل موارد زیر هستند:

3 اهداف مهم طرح درس:

1_کلی

در اهداف کلی آشنایی نحوه تدریس معلم است و تدریس درس است.

2_جزئی

اما در رفتار جزئی مهم این هست که دانش آموز متوجه تدریس بشود و مفهوم درس را درک کند.

3_رفتاری

ولی در رفتاری مهم این است که درس را در رفتار دانش آموز مشاهده کنیم و به اصطلاح دانش آموز بتواند درس را توضیح بدهد و برای آن مثال بزند.

اهمیت و فواید طرح درس:

معایب طرح درس:

 روش تدریس:

روش آموزش و تدریس معلم باید خلاقانه و به روز باشد که برای دانش آموزان و خود معلم جذاب باشد که کلاس ها خسته کننده و کسل نباشد.

معلم برای تدریس هر بخش باید از ابزار های آموزشی جدید و به روز استفاده کنند که در کلاس تعاون و همکاری دانش آموزان هم مشاهده شود.

در این مرحله معلم روش های تدریس خود را در طرح درس و به دانش اموزان در جلسه اول به صورت کلی و جزئی توضیح میدهد مانند پرسش و پاسخ هفتگی و ماهانه امتحان میان ترم و بحث گروهی و..

لازم به ذکر هست طرح درس نه تنها ملحق به مدرسه است بلکه اساتید دانشگاه هم میتواند از طرح درس برای تدریس در دانشگاه مورد استفاده قرار بدهند.

ارزشیابی تشخیصی: 

قبل از آغاز درس جدید، معلم باید رفتار ورودی دانش‌آموزان را به طور حرفه ای تشخیص دهد.

روانشناسان به این باورند که رفتار ورودی، نشانه هایی از آمادگی فرد برای یادگیری رفتاری جدید را نشان می دهد. به عبارت دیگر، رفتار ورودی فرد شامل آنچه فرد قبلاً یاد گرفته است و یا آنچه او برای شروع به یادگیری مطلبی جدید باید به آن آشنا شود، مورد توجه قرار می گیرد.

در واقع، قبل از آغاز درس جدید، معلم باید به طور حرفه‌ای اطمینان حاصل کند که دانش‌آموزان مفاهیم و مطالب درس قبلی را، به ویژه مفاهیمی که برای درک درس جدید ضروری هستند، به درستی فهمیده‌اند.

به همین دلیل، وی باید از طریق ارزیابی‌های متنوع، پیش‌دانش و دانسته‌های قبلی دانش‌آموزان را بررسی کند. این ارزیابی‌ها می‌توانند به هر شکل مناسبی صورت گیرند تا به اطلاعات دقیق و شفافی درباره میزان آمادگی دانش‌آموزان برای درس جدید برسیم.

در ارزیابی دانش‌آموزان، معلم باید از انواع مختلفی از ارزشیابی استفاده کند که متناسب با هدف درس و نوع محتوا باشد. این می‌تواند شامل سؤالات شفاهی، آزمون‌های کتبی، تمرین‌های عملی، پروژه‌ها و فعالیت‌های گروهی باشد.

در هر صورت، معلم باید این ارزشیابی‌ها را به صورت دقیق و منصفانه انجام داده و بر اساس نتایج حاصل، سطح درس دادن را تنظیم کند تا بهترین فرصت برای یادگیری دانش‌آموزان فراهم شود

معلم قبل از شروع درس جدید باید از دانش آموزان خود مطمئن باشد که کامل یاد گرفته باشند و کلاس را بعد از اینکه ارزیابی کرد و در صورت نبودن هیچ مشکلی درس جدید را شروع کند.

ارزشیابی تکوینی:

در این مرحله معلم جدا از پرسش در مورد درس جدید در مورد مشکلات تدریس و آموزش درس های قبلی را ارزیابی می کند و درس جدید را طبق گفته دانش آموزان تدریس می کند.

ارزشیابی تکوینی به معنای ارزشیابی در همه مراحل تدوین برنامه طرح درسی است.

این نوع ارزشیابی در طول فرایند تهیه برنامه درسی باید مورد توجه قرار گیرد و هیچگاه نباید آن را فراموش کرد. همچنین، پس از پایان تدریس، معلم باید از نتیجه کار خود و میزان آموخته‌های دانش‌آموزانش ارزیابی به عمل آورد.

در ارزشیابی تکوینی، ارزیابی در هر مرحله از طراحی و تدوین برنامه آموزشی صورت می‌گیرد. این شامل ارزیابی اهداف درس، محتوا، روش‌های آموزش و ارزشیابی است. هدف اصلی از این نوع ارزشیابی، بهبود مستمر برنامه آموزشی و اطمینان از کیفیت آموزش است.

ارزشیابی تکوینی در میان فعالیت‌های تکمیلی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. این شامل فعالیت‌هایی می‌شود که بهبود و پیشرفت در فرآیند یادگیری و آموزش را تسهیل می‌کند.

به عنوان مثال، مشاهده دفترهای تمرین به منظور شناسایی و رفع اشکال‌های موجود، جمع‌آوری پاسخ‌های دانش آموزان در مورد سوالاتی که در کلاس مطرح می‌شود.

ثبت اشتباهات دانش آموزان در دفتر جبرانی و توجه به رفتارهایی که نشانه علاقه یا عدم علاقه دانش آموزان نسبت به درس می‌باشد.

ارائه درس:

در این مرحله معلم با استفاده از تمامی امکانات آموزشی و امکانات مدرسه و با شیوه تدریس خود درس را ارائه میکند و در این مرحله معلم می تواند با انواع تکالیف آموزشی تدریس خود را کامل کند.

ارزشیابی معلم:

حتما مطالب زیر را بخوانید

متن توصیفی کارنامه

مدارک لازم برای رتبه بندی معلمان

صندوق ذخیره فرهنگیان و وام ضروری فرهنگیان

خستگی هنگام درس خواندن 13 راهکار مقابله

شرایط اعزام فرهنگیان به خارج کشور

تفاوت دانشگاه فرهنگیان و رجایی

شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ایا توی طرح درس باید برای گرفتن ازمون میان ترم و ترم آخر هم باید برنامه ریزی کنیم؟

♥2

بله، جز ارکان مهم نوشتن طرح درس است و حتما در طرح درستون ملاحظه کنید.

♥1

سلام توضیحتون بی نظیر بودش ، من سال اول تدیسمه دارم طرح درس آماده میکنم امکانش است نگاه کنید ایراد هاشو بهم بگید که ایرادشو بتونم برطرف کنم.

♥3

سلام نظر لطفتونه، بله به پشتیبانی سایت پیام بدید در حد توان کمکتون می کنیم.

♥2

سلام، توی ابتدایی هم باید ارزشیابی انجام بدهیم قبل تدریس یا نیاز نیست؟

♥2

سلام بله فرقی نمیکنه که ابتدایی باشه یا متوسطه، ما ارزشیابی را انجام می دهیم که بدانیم دانش آموز تا چه اندازه به مطالب درسی جدید آشناییت دارد. بیشتر ارزشابی را انجام می دهیم که سطح دانش آموزان را متوجه بشیم و نسبت به سطح دانش آموزان تدریس را شروع کنیم و اگر لازم بود طرح درس خود را تغییر بدهیم.

♥2

سلام ببخشید من اولین سال تدریسمه و بزرگ ترین مشکلی که دارم اینه که تعداد جلسات طرح درسم با جلسات تدریسم داخلم یکی نیست و مجبور میشم که جلسات جبرانی بزارم آیا راه حلی هست که این مشکل را حل کنم؟

♥3

سلام عرض و درود خدمت شما دوست عزیز، بله میشه کنترلش کرد شما می توانید هنگام نوشتن طرح درس از روی تقویم تعطیلی ها را مشخص کنید و از تعداد جلساتتون کم کنید علاوه بر آن تعدادی جلسات محدودی را برای تعطیلی های احنمالی مشخص کنید که اگر به هر دلیلی مدرسه تعطیل شد مانند(آلودگی هوا و یخ بندان و….)برنامه درسیتون بهم نریزه و طیق برنامه پیش برید.

♥4

سلام خیلی کامل بود مطلبتون و حاشیه های که در نوشتن طرح درس میتونستیم با آن مواجه بشیم را توضیح دادید و نمونه ای که رایگان گذاشتید عالی بودش ممنون.

♥3

سلام تشکر از شما، به زودی طرح درس های رایگان بیشتری میزاریم برای شما دوستان عزیز.

♥3

سلام، خیلی خوب توضیح دادین فقط یه سوال برای شروع درس دادن جدید آیا حتما باید قبلش ارزشیابی نشخیصی رو انجام بدیم؟

♥5

سلام عرض درود، می توانید تدریس کنید ولی بهتره که ارزشیابی تشخیصی رو انجام بدید چون این شکلی میتوانید متوجه بشید که دانش آموزان در چه حد مطالب درسی قبل را یادگرفته اند و اشنا هستند با آن که این شکلی بهتر می توانید تدریس کنید و دانش آموزان هم بهتر مطالب درسی جدید را یاد می گیرند.

♥6

سلام خیلی خوب بودش مطالب، فقط یک سوال طرح درس ماهیانه زیر مجموعه طرح درس سالیانه حساب می شود؟

♥6

سلام خدمت شما دوست عزیز، بله طرح درس ماهانه زیرمجوعه طرح درس سالیانه حساب می شود که در واقع طرح درس ماهیانه بخش کوچکی از طرح درس سالیانه حساب می شود.

♥5

جستجو در سایت

آخرین مقالات

مدارک لازم برای رتبه بندی معلمان
۲۰۰ ساعت ضمن خدمت فرهنگیان
مدرک و گواهی دوره ICDL فرهنگیان
دوره روخوانی و روانخوانی قرآن فرهنگیان

محبوب ها

مدارک لازم برای رتبه بندی معلمان
دوره روخوانی و روانخوانی قرآن فرهنگیان
مدرک و گواهی دوره ICDL فرهنگیان
۲۰۰ ساعت ضمن خدمت فرهنگیان

درباره یادگیری برتر

بهترین سایت آموزشی و خدماتی در ایران سایتی با ارائه آموزش های کنکوری و مشاوره انتخاب رشته همچنین انجام دوره های ضمن خدمت فرهنگیان خدمات ارائه می کند.

محبوب ترین صفحات یادگیری برتر

از فواید طرح درس این است که به معلم کمک می‌کند تا هر روز و هر جلسه با آمادگی کامل وارد کلاس درس شود، تدریس مؤثرتری را ارائه کند و مدیریت کلاس را به خوبی در دست داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا