کتک زدن و تنبیه زنان در قرآن

آیه کتک زدن زن در قرآن

کلمات کلیدی: آیه تنبیه زنان در قرآن, تفسیر و معنی آیه 34 سوره نساء, حدیث پیامبر در مورد کتک زدن زن, آیات ضد زن در قرآن, عواقب کتک زدن زن, حکم کتک زدن در اسلام, زدن زن با چوب مسواک, کتک زدن زن توسط شوهر چه حکمی دارد, نافرمانی زن در قرآن,

پرسش: با توجه به اینکه می دانیم خداوند عادل است ، و بین بندگان تفاوتی نمی گذارد; مگر به تقوا و عمل صالح ، و زن و مرد در پیشگاه او از لحاظ آفرینش یکسان خلق شده اند ، پس چرا در آیه 34 سوره نساء به دلیل برخی اعمال زنان ، به شوهرها اجازه کتک داده شده ، در حالی که اگر مردان چنین اعمالی را انجام دهند ، برای زنان چنین حقی قایل نشده است؟

 

آیه تنبیه زنان در قرآن

پاسخ: در ادامه به سوال درباره کتک زدن و تنبیه زنان در قرآن و اسلام پرداخته ایم ضمنا در انتها مطلب می توانید ویدیویی تفسیر آقای قرائتی درباره تفسیر آیه 34 سوره نساء را ببینید.

الف) در آیه شریف قرآن می‏فرماید: “فالصّـلحـتُ قَـنتـتٌ حـفظـتٌ للْغیب بما حفظ اللّه‏…؛ (نساء، 34) صالحان و درستکاران، و آنها کسانی هستند که در برابر نظام خانواده خاضع و متعهد می‏باشند، و نه تنها در حضور شوهر، بلکه در غیاب او، “حفظ غیب” می‏کنند، و در برابر حقوقی که خداوند برای آنها قایل شده، وظایف و مسؤولیت‏های خود را به خوبی‏انجام می‏دهند.”

مردان موظفند در برابر این گروه از زنان نهایت احترام و حق‏ شناسی را داشته باشند؛ ولی در قبال این گروه، زنانی هستند که از وظایف خود سرپیچی می‏کنند و در آنها نشانه‏ های ناسازگاری دیده می‏شود؛ مردان در برابر این گونه از زنان وظایف و مسؤولیت‏ هایی دارند که باید مرحله به مرحله آن را انجام دهند، و مراقب باشند که از حریم عدالت تجاوز نکنند که در نهایت و در مرحله آخر اگر نتیجه نبخشید، مأمور به تنبیه هستند، آن هم با شرایطی که در اجرا باید آن را رعایت کنند. این وظایف و مراحل به ترتیب ذیل در آیه بیان شده است:

مرحله اول: “و الَّـتی تخافون نشوزهنَّ فعظوهنَّ؛ زنانی را که از طغیان و سرکشی آنها می‏ترسید، موعظه کنید و پند و اندرز دهید.” پس با این قبیل زنان، قبل از هر چیز باید به وسیله اندرزها و نصایح دوستانه، و نشان دادن نتایج سوءرفتارشان آنها را متوجه و به مسؤولیت‏شان رهنمون کرد.

مرحله دوم: “و اهجروهنَّ فی المضاجع؛ [در صورتی که اندرزهای شما سودی نداد]، در بستر از آنها دوری کنید.” بنابراین مرحله دوم، بی‏اعتنایی و قهر کردن در بستر و بی‏میلی نسبت به اوست. با این وسیله، عدم رضایت خود را از رفتار آنها نشان می‏دهیم.

مرحله سوم: “و اضربوهنَّ”؛ مرحله سوم، در صورتی است که سرکشی و پشت پا زدن به وظایف و مسؤولیت‏شان از حد بگذرد، و همچنان در راه قانون شکنی با لجاجت و سرسختی گام بردارند، و دیگر راهی جز “شدت عمل” باقی نماند، و چاره‏ای جز خشونت نباشد؛ در این صورت اجازه داده شده تا از طریق “تنبیه بدنی” آنها را به انجام وظایفشان وادار کنند، و در واقع یکی از مصداق‏های منکر نیز این مورد و نهی از آن به وسیله نزدیک‏ترین فرد به “زن” از بهترین نوع آن محسوب می‏شود و بر مرد لازم است که در صورت مؤثر واقع نشدن مراحل دیگر نهی از منکر به آن مبادرت ورزد.

پس: اولاً، آیه، مسأله تنبیه بدنی را از باب امر به معروف و نهی از منکر در مورد افراد وظیفه نشناسی جایز دانسته که هیچ وسیله دیگری درباره آنان مفید واقع نشود، و اتفاقا این مسأله منحصر در اسلام نیست؛ بلکه در تمام قوانین دنیا زمانی که از طریق مسالمت‏آمیز نتوانند افراد را به وظایفشان آشنا کنند، ناچار به خشونت متوسل می‏شوند؛ حتّی در موارد خاصی مجازات‏هایی شدیدتر از “ضرب” و تا سرحدّ اعدام قایل می‏شوند.

 ثانیا، “تنبیه بدنی” باید ملایم و خفیف باشد؛ به طوری که موجب شکستگی و مجروح شدن، و کبودی بدن نشود.

ثالثا، روان‏کاوان امروز معتقدند که جمعی از زنان دارای حالتی به نام “مازوشیسم” (آزادطلبی) هستند که با شدت یافتن آن، تنها راه آرامش آنان تنبیه مختصر بدنی است. مسلم است که اگر یکی از این مراحل مؤثر واقع شود، و زن به انجام وظیفه ‏اش اقدام کند، مرد حق ندارد بهانه‏ گیری کند و در صدد آزار و اذیت زن برآید؛ لذا به دنبال این جمله می‏فرماید: “فإنْ أطعنکمْ فلاَ تبغواْ علیهنَّ سبیلاً؛ اگر اطاعت کردند، به آنها تعدی نکنید.”

 

ب) مردان هم درست همانند زنان در صورت تخلف از وظایفشان حتی مجازات بدنی می‏شوند؛ ولی چون این کار غالبا از عهده زنان خارج است [به خاطر عواطف بیشتر و قدرت بدنی کمترشان] لذا حاکم شرع موظف است که این قبیل مردان را از طرق مختلف و حتی از طریق تعزیر (مجازات بدنی) به وظایفشان آشنا سازد. در این زمینه داستان مردی که در حق همسر خود احجاف کرده بود و به هیچ قیمت هم حاضر به تسلیم در برابر حق نبود و علی علیه‏السلام او را با شدت عمل و حتی با تهدید به شمشیر، وادار به تسلیم کردند، معروف است.1

تفسیر آیه 34 سوره نساء توسط آقای قرائتی

ضمنا می توانید تفسیر آیه 34 سوره نساء توسط آقای قرائتی را ببینید.

جمع بندی حکم کتک زدن زن در قرآن و اسلام

بنابراین اولا تنبیه زن مراحلی دارد و ثانیا تنبیه بدنی زنان شرایط خاصی دارد و ثالثا مردان نیز در صورت تخلف مجازات و تنبیه بدنی می شوند.

1. ر.ک: تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج 5، ص 344 ـ 352، نشر اسلامی‏ـ تفسیر نمونه، آیه‏اللّه‏ مکارم شیرازی و جمعی از همکاران، ج 3، ص 371، دارالکتب الاسلامیه.

دکمه بازگشت به بالا