رجعت در قرآن

رجعت در قرآن

کلمات کلیدی: رجعت در قران, رجعت در جدول, رجعت در روایات, رجعت در زمان ظهور, رجعت در شیعه, رجعت در زمان ظهور به چه معناست, رجعت در اسلام, رجعت در قرآن و روایات

متن سوال: آیا در قرآن آیه اى آمده که دلالت کند رجعت ، قبل از قیامت بوده یا بعد از قیامت است ؟
متن پاسخ: رجعت که از عقاید اختصاصی شیعیان است ، مربوط به قبل از قیامت است و زنده کردن مردگان در این دنیا ، از محالات نیست ; همانطور که در قیامت محال نیست . آیات قرآن در این زمینه دو قسمند:

1- آیاتی که اصل رجعت در دنیا را ثابت می کنند ، مثل آیات 82 إلی 85 سوره نمل که به بازگشت گروهی از بدکاران و نیکوکاران به همین دنیا در آستانه رستاخیز اشاره دارد و می فرماید: « و یوم نحشر مِن کل أُمه فوجاً ممن یکذّب بـَیـتنا فهم یوزعون ; بیاد بیاور روزی را که ما از هر امتی گروهی را از کسانی که آیات ما را تکذیب می کنند محشور می کنیم و آنها را نگه می داریم تا به یکدیگر ملحق شوند .» از تعبیر « مِن کل امه فوجاً» می فهمیم که مراد قیامت نیست ; چون در قیامت همه محشور می شوند; نه بعضی خاص از مردم .دلیل دیگر ، هماهنگی بین آیات قبل و بعد از این آیه است که همه آن آیات مربوط به دنیا است ; پس معلوم می شود که این آیه نیز مربوط به دنیا است .

حتما بخوانید:  رجعت چیست؟

2- آیاتی که وقوع رجعت را از امت های پیشین نقل می کند; از جمله : الف ) آیه 259 بقره در مورد عزیر پیامبر; ب ) آیه 243 بقره در مورد جمعیتی که از ترس مرگ از خانه های خود بیرون رفتند که خداوند فرمان مرگ به آنها داد و سپس آنها را زنده کرد; ج ) و آیات 55 و 56 بقره و آیه 110 مائده و 73 بقره و داستان اصحاب کهف در سوره کهف . در برخی روایات نیز حدود 200 آیه در مورد رجعت در دنیا وارد شده است .

• این روایات تأیید بیشتری است برای آیاتی که رجعت در دنیا را اثبات می کند .

• مسأله رجعت ، در ادیان سابق نیز رخ داده است ، و همین امر ، استبعاد بعضی از منکران رجعت را مردود می سازد ، آیات 55 و 56 سوره بقره ، احیای عده ای از بنی اسرائیل پس از مرگشان و همچنین آیات 72 و 73 و 243 و 259 از همین سوره و آیه 49 سوره آل عمران ، احیا و زنده شدن مردگان را در دنیا و در ادیان پیشین ، بازگو می کند .

• از بررسی آیات فوق و بخصوص آیه 83 سوره نمل ، بخوبی مسأله رجعت غیر معصوم در دنیا اثبات می شود; البته آیه 83 سوره نمل فقط بر رجعت انسانهای بدکار و گنه کار دلالت دارد و رجعت بعضی از مؤمنان به واسطه اخبار فراوانی که در این زمینه وارد شده است ، به دست می آید که به چند نمونه از روایات رجعت اشاره می شود . مرحوم شیخ مفید(ره ) در کتاب اختصاص از امام صادق (ع ) نقل می کند که فرمود: اولین کسی که به دنیا باز می گردد ، حسین بن علی(علیهما السلام ) است و رجعت عمومی نیست ; بلکه تنها کسانی که در ایمان و یا در شرک ، محض و خالص باشند ، باز می گردند .

حتما بخوانید:  رجعت چیست؟

• در همان کتاب نقل شده که حضرت امام باقر(ع ) از ابوبصیر سؤال فرمود: آیا اهل عراق رجعت را انکار می کنند ؟ ابوبصیر جواب داد: بله . امام فرمود: آیا قرآن را نخوانده اند که می فرماید: «ویوم نحشر من کلِّ أمّه فوجاً» (نمل ، 83)• در همان کتاب آمده که حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: اولین کسی که به دنیا رجوع می کند ، حسین بن علی(علیهما السلام ) است ، و پس از آن ، زمام حکومت را به دست می گیرد تا از کهن سالی ابروانش بر چشمانش فرو آیند.. . .

• در زیارت اربعین امام حسین (ع ) آمده است : «و اشهد الله و ملائکته و انبیاءه و رسله انّی بکم مؤمن و بایابکم موقن بشرایع دینی و خواتیم عملی» که فراز «بایابکم موقن »; یعنی به بازگشت شما یقین دارم .

 

پی نوشت ها: 1 . بحارالانوار ، ج 53 ، ص 122 . 1 . اقتباس از تفسیر نمونه ، ج 15 ، از ص 547 الی 560 . 1 . ر .ک : الهیات ، آیت الله سبحانی ، ج 4 ، ص 291 – 295 ، مؤسسه امام صادق ـ تفسی 1 . ر .ک : بحار الانوار ، ج 53 ، ص 39 . 1 . ر .ک : بحار الانوار ، ج 53 ، ص 40 ، داراحیاءالتراث . 1 . همان ، ص 46 . 1 . در بحارالانوار ، ج 53 ، باب الرجعه ، 162 روایت در زمینه رجعت از کتب گوناگون

حتما بخوانید:  رجعت چیست؟
رجعت در قرآن
امتیاز: 5 از 2 رای

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن