اثبات امامت امامان در قرآن

پرسش: از نظر قرآن کریم امامت ائمه اثنی عشر چگونه اثبات می شود ، و آیا می شود گفت توصیه یک امام ، امام بعد را با توافق قرآن بوده است؟ چگونه می توانیم امامت دوازده امام را در قرآن ثابت کنیم؟

اثبات امامت امامان در قرآن

پاسخ: همان طور که مستحضرید و از ممارست و مطالعه دقیق قرآن مجید به دست می‏آید، این کتاب پر ارج آسمانی در بیان دستورهای خود، شیوه مخصوص دارد که بیان به شکل کلّی و بسیط است و سپس خدای تعالی تبیین و تفسیر آن را به عهده رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله قرار داده؛ “و أنزلنآ إلیک الذّکر لتبیّن للنّاس ما نزّل إلیهم” (نحل، 44) نظیر دستور کلّی نماز “اقیموالصلوه” و زکات “آتوالزکاه” و حج “و للّه علی الناس حجّ البیت من إستطاع الیه سبیلاً” و… که بیان تعداد رکعات نماز و یا بیان حدّ و نصاب زکات و توضیح هفت دور طواف و کیفیت حج، همه اینها را پیامبر اکرم برای مسلمانان تفسیر و تشریح فرمود که هیچکدام از توضیحات آن حضرت در قرآن به نحو ریز و جزئی ذکر نشده، بلکه به نحو اجمال و کلّی و سربسته ذکر شده است. مسأله امامت امامان اثنی ‏عشر که اوصیای گرامی پیغمبر اسلام هستند نیز با همین شیوه در قرآن ذکر و اثبات شده که حدود 84 آیه به امامت امامان معصوم علیهم‏السلام دلالت دارند از جمله آیات، 59 از سوره نساء “اطیعو اللّه‏… و اولی الأمر منکم” “فسـ?وا أهل الذّکر إن کنتم لاتعلمون” (نحل، 43؛ انبیا، 7) “اتّقوا اللّه و کونوا مع الصّـدقین” (توبه، 119) “إنّما ولیّکم اللّه و رسوله و الّذین ءامنوا…” (مائده، 55) “یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس أهل البیت” (احزاب، 33)

حتما بخوانید:  آیه ولایت چیست؟ و چگونه بر امامت امام علی (ع) دلالت می کند؟

و همچنین آیه تطهیر و مباهله و غیره که این آیات را پیامبر اکرم به ائمه اثنی‏عشر معصومین علیهم ‏السلام تفسیر و تک تک آنها را با نام و نشان و خصوصیات برای مسلمانان معرفی کردند که از جمله آن این حدیث مشهور، به نقل از جابربن‏ عبداللّه ‏انصاری است: جابر می‏گوید: خدمت پیامبر اکرم صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله رسیدم؛ در حالی که تازه آیه 59 از سوره نساء نازل شده بود. عرض کردم: یا رسول اللّه‏، خدا و رسول خدا را شناختیم و اطاعت می‏کنیم. امّا ولی الامری که در این آیه آمده کیانند که اطاعتشان همچون اطاعت شما و خداوند بر ما واجب شده است؟ پیامبر گرامی فرمودند: “ای جابر! اولی‏الأمر، جانشینان من و امامان مسلمانان بعد از منند که اوّل آنها علی، فرزند فرزند ابوطالب، سپس حسن، بعد حسین، بعد علی فرزند حسین، سپس محمّد فرزند علی ـ که در کتاب آسمانی تورات به باقر مشهور است و تو ایشان را خواهی دید و وقتی دیدی، سلامم را به او برسان ـ سپس صادق جعفر فرزند محمّد سپس از آن موسی فرزند جعفر بعد علی فرزند موسی، سپس محمّد فرزند علی، بعد علی فرزند محمّد پس از آن حسن فرزند علی، سپس هم نام من و هم کنیه‏ام حجت خدا در زمین و باقیمانده خدا در میان بندگانش فرزند حسن‏بن‏علی، همان شخصی که خداوند به وسیله او مشارق و مغارب زمین را فتح می‏کند و او از پیروانش غایب می‏شود. در زمان غیبت آن حضرت کسانی در اعتقاد به امامت او ثابت قدم می‏مانند که خداوند دلهایشان را با ایمان امتحان کرده است.1 در روایتی دیگر از ابوبصیر نقل شده که به امام باقر علیه‏السلام عرض کردم! مردم(اهل سنت) به ما اعتراض می‏کنند که اگر امامان حقّند، چرا خدا نامی از آنها در قرآن نبرده است؟ امام باقر فرمود: در پاسخ آنها بگویید: خدا نماز را بر پیغمبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله نازل کرد و اسمی از سه یا چهار رکعت آن نبرد تا اینکه رسول خدا آن را توضیح داد و نیز فریضه حج را نازل فرمود، ولی تعداد طواف‏های هفتگانه آن را نازل نکرده تا پیغمبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله آن را تفسیر کرد؛ همین طور است امامت ما؛ خداوند آیه “اطیعوا اللّه‏ و اطیعوا الرسول و اولی‏الامر منکم” را نازل و پیامبر اولولأمر را به ائمه اثنی‏عشر تفسیر فرمود و اگر ساکت می‏شد و بیان نکرده بود، آل‏عباس و آل‏عقیل و یا دیگران مدعی می‏شدند که مراد از اولی‏الأمر ماییم…”2 بدین مطلب در برخی روایات اشاره شده است؛ شخصی از امام باقر علیه‏السلام تفسیر آیه “إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤَدُّواْ الْأَمَـنَـتِ إِلَی أَهْلِهَا؛ (نساء، 58) خداوند به شما فرمان می‏دهد که امانت‏ها را به صاحبانش بدهید!” پرسید؟ امام فرمود: مقصود ما هستیم که باید امام سابق، کُتب و علم و سلاح را (که نشانه‏های امامت است) به امام بعد از خود تحویل دهد. در روایتی دیگر نیز آمده است که امام رضا علیه‏السلام در تفسیر “اهلها” در آیه شریفه مذکور (نساء، 58) فرمود: آن‏ها (مقصود از اهلها) ائمه از آل محمدند که هر امامی باید امانت را به امام بعد از خود تحویل دهد و… .

حتما بخوانید:  آیه ولایت چیست؟ و چگونه بر امامت امام علی (ع) دلالت می کند؟

پی نوشت ها: 1. کتاب کمال الدین، باب نص اللّه‏ عزوجل علی القائم، ص 253. 2. تفسیر عیاشی، ذیل آیه 59 سوره نساء.

اثبات امامت امامان در قرآن
امتیاز: 5 از 2 رای

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن