تلقین میت؛ دعای تلقین میت زن و مرد

تلقین میت | تلقین میت زن | متن دعای تلقین میت زن و مرد

پیش از آن که لحد را بپوشانند، دست راست را به شانه راست میت و دست چپ را بر شانه چپ میت بگذارند و دهان را نزدیک گوش او ببرند و به شدت حرکتش دهند و سه مرتبه بگویند:

براى مرد:

اسمَع افهَم یا فُلانَ بنَ فُلان‏

(به جاى فلان اول نامش را بگویند و به جاى فلان دوم نام پدرش را)

براى زن:

اسمَعى افهَمى یا فُلانَ بنتَ فُلان‏

پس از آن بگویند:

هَلْ (براى مرد: أَنْتَ و براى زن: أَنْتِ)

عَلَى الْعَهْدِ الَّذِی فارَقْتَنا عَلَیْهِ مِنْ شَهادَهِ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ سَیِّدُ النَّبِیِّینَ وَ خاتَمُ الْمُرْسَلِینَ وَ أَنَّ عَلَیَّاً أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ سَیِّدُ الْوَصِیِّینَ وَ إِمامٌ افْتَرَضَ اللّهُ‏ طاعَتَهُ عَلَى الْعالَمِینَ وَ أَنَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ وَ عَلِىَّ بْنَ مُوسى وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ وَ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ وَ الْقائِمَ الْحُجَّهَ الْمَهْدِىَّ صَلَواتُ اللّهُ عَلَیْهِمْ أَئِمَهُ الْمُؤْمِنِینَ وَ حُجَجُ اللّهِ عَلَى الْخَلْقِ أَجْمَعِینَ وَ أَئِمَّتُکَ أَئِمَّهُ هُدىً أَبْرارٌ یا فُلانَ‏

(براى مرد: بْنَ و براى زن: بنت)

فُلانٍ إِذا أَتاکَ الْمَلِکانِ الْمُقَرَّبانِ رَسُولَیْنِ مِنْ عِنْدِ اللّهِ تَبارَکَ وَ تَعالَى‏

(براى مرد:

وَ سَأَلاکَ عَنْ رَبِّکَ وَ عَنْ نَبِیِّکَ وَ عَنْ دِیْنِکَ وَ عَنْ کِتابِکَ وَ عَنْ قِبْلَتِکَ وَ عَنِ أَئِمَّتِکَ فَلا تَخَفْ وَ لا تَحْزَنْ وَ قُلْ‏

و براى زن:

وَ سَأَلاکِ عَنْ رَبِّکِ وَ عَنْ نَبِیِّکِ وَ عَنْ دِیْنِکِ وَ عَنْ کِتابِکِ وَ عَنْ قِبْلَتِکِ وَ عَنِ أَئِمَّتِکِ فَلا تَخَافى وَ لا تَحْزَنى وَ قُولى) فِی جَوابِهِما اللّهُ رَبّی وَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نَبِیِّی وَ الْاسْلامُ دِیْنى وَ الْقُرْآنُ کِتابى وَ الْکَعْبَهُ قِبْلَتِی وَ أَمیْرُ الْمُؤمِنیْنَ عَلیُّ بْنُ ابِی طالِبٍ إِمامى وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلیٍّ المجْتَبى إِمامی و الْحُسَیْنُ بْنُ عَلیٍّ الشَّهِیدُ بِکَرْبَلاءَ إِمامِی وَ عَلِىٌّ زَیْنُ الْعابِدِیْنَ إِمامی وَ مُحَمَّدٌ الْباقِرُ إِمامِی وَ جَعْفَرٌ الصّادِقُ إِمامى وَ مُوْسَى الْکاظِمُ إِمامِی وَ عَلیٌّ الرِّضا إِمامِی وَ مُحَمَّدٌ الْجَوادُ إِمامِی وَعَلِىٌّ الْهادِىُ إِمامِی وَ الْحَسَنُ الْعَسْکَرِىُّ إِمامِی وَ الْحُجَّهُ الْمُنْتَظَرُ إِمامِی هؤلاءِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِیْنَ أَئِمَّتِى وَ سادَتی وَ قادَتى وَ شُفَعائِی بِهِمْ أَتَوَلّى وَ مِنْ أَعْدائِهِمْ أَتَبرَّأُ فِی الْدُّنیا وَ الْآخِرَهِ ثُمَ‏

(براى مرد:

اعْلَمْ یا فلان بن فلان‏

و براى زن: اعْلَمِىْ یا فلان بنت فلان)

أَنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالى نِعْمَ الرَّبُّ وَ أَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نِعْمَ الرَّسُولُ وَ أَنَّ عَلِىَّ بْنَ أَبِىْ طالِبٍ وَ أَوْلادَهُ الْمَعْصُومِیْنَ الْائِمَّهَ الْاثْنى عَشَرَ نِعْمَ الْائِمَّهُ وَ أَنَّ ما جاءَ بِهِ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ حَقٌّ وَ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ سُؤالَ مُنْکَرٍ وَ نَکیرٍ فِى الْقَبْرِ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ وَ النُّشُوْرَ حَقٌّ وَ الصِّراطَ حَقٌّ وَ الْمِیْزانَ حَقٌّ وَ تَطایُرَ الْکُتُبِ حَقٌّ وَ الْجَنَّهَ حَقٌّ وَ النّارَ حَقٌّ وَ أَنَّ السّاعَهَ آتِیَهٌ لا رَیْبَ فِیها وَ أَنَّ اللّهَ یَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ

پس بگوید: (براى مرد:

أَ فَهِمْتَ یا فلان بن فلان ثَبَّتَکَ اللّهُ بِالْقَوْلِ الثّابِتِ وَ هَداکَ اللّهُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ‏

و براى زن:

أَ فَهِمْتِ یا فلان بنت فلان ثَبَّتَکِ اللّهُ بِالْقَوْلِ الثّابِتِ وَ هَداکِ اللّهُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ)

براى مرد:

عَرَّفَ اللّهُ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ أَوْلِیائِکَ فى مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِهِ اللّهُمَّ جافِ الْارْضَ عَنْ جَنْبَیْهِ وَ اصْعَدْ بِرُوحِهِ الَیْکَ وَ لَقِّهِ مِنْکَ بُرْهاناً

و براى زن:

عَرَّفَ اللّهُ بَیْنَکِ وَ بَیْنَ أَوْلِیائِکِ فى مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِهِ اللّهُمَّ جافِ الْارْضَ عَنْ جَنْبَیْها وَ اصْعَدْ بِرُوحِها الَیْکَ وَ لَقِّها مِنْکَ بُرْهاناً) اللّهُمَّ عَفْوَکَ عَفْوَکَ‏[1]

بشنو، بفهم اى فلان بن فلان: آیا بر آن پیمانى که از ما بر پایه آن جدا شدى مى‏باشى، از گواهى بر این که معبودى جز خدا نیست، یگانه و بى شریک است، و این که محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) بنده و فرستاده اوست، و سرور پیامبران و خاتم رسولان است، و اینکه علىّ امیر مؤمنان است و آقاى جانشینان، و امامى که خدا اطاعتش را بر جهانیان واجب کرده، و این که حسن و حسین، و على بن الحسین، و محمّد بن على، و جعفر بن محمّد، و موسى بن جعفر، و على بن موسى و محمّد بن على، و على بن محمّد، و حسن بن على، و قائم حجت مهدى (درودهاى خدا بر ایشان) امامان مؤمنان، و حجّت‏هاى خدا بر همه آفریدگانند، و امامانت امامان هدایت و نیکانند. اى فلان بن فلان، هنگامى که دو فرشته مقرّب، و دو فرستاده خداى تبارک و تعالى نزد تو آیند، از پروردگارت و پیامبرت و دینت و کتابت و قبله‏ات و امامانت از تو سؤال کنند، نترس، و در جواب آنها بگو: خدا (جلّ جلاله) پروردگارم و محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) پیامبرم و اسلام دینم و قرآن کتابم و کعبه قبله‏ام و امیرمؤمنان على بن ابیطالب امامم، و حسن بن على مجتبى امامم، و حسین بن على شهید در کربلا امامم، و على زین العابدین امامم، و محمّد شکافنده دانش پیامبران امامم، و جعفر صادق امامم، و موسى کاظم امامم، و علىّ الرضا امامم، و محمد جواد امامم، و على هادى امامم، و حسن عسگرى امامم، و حجّت منتظر امامم مى‏باشند. اینان که درودهاى خدا بر همگى آنان باد امامان من و آقایانم و پیشروانم و شفیعان من هستند. با آنان دوستى مى‏کنم و از دشمنانشان در دنیا و آخرت بیزارى مى‏جویم، سپس بدان اى فلان به‏ درستى که خداى تبارک و تعالى نیکو پروردگارى است، و محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) نیکو رسولى است، و امیر مؤمنان على بن ابیطالب، و فرزندانش یازده امام نیکو امامانى هستند، و آنچه را محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) آورده حق است، و مرگ حق است، و سؤال نکیر و منکر در قبر حق است، و بعث و نشر حق، و صراط و میزان و پراکنى نامه اعمال حق است، و بهشت و دوزخ حق است، و قیامت آمدنى است، شکّى در آن نیست، و خدا هرکه را در گورها برانگیزد. اى فلان آیا فهمیدى؟ خدا بر گفتار ثابت، ثابت قدمت بدارد، به راه استوار هدایتت کند و بین تو و اولیائش در قرارگاهى از رحمتش آشنایى برقرار کند. خدایا زمین را از دو پهلویش خالى گذار، و روانش را به سویت بالا ببر، و از جانب خود حجّت را تلقین او فرما، خدایا ببخش و درگذر.

پی نوشت: [1] . غایه القصوى، ج 1، ص 257.

دکمه بازگشت به بالا