چراغ سبز به رفع محرومیت جودوی ایران؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، تیم ملی جودوی ایران مهیا می‌شود تا در ماه آینده در رقابت‌های همبستگی کشور‌های اسلامی در ترکیه به میدان برود. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که پیش از این، فدراسیون جهانی جودو، فدراسیون ایران را به مدت چهار سال از فعالیت در تمامی رقابت‌های بین‌المللی محروم کرده است.

ماجرای محرومیت جودوی ایران هم از آن دست موضوعاتی است که جنجال و سروصدای زیادی به پا کرد. در واقع بعد از مهاجرت و پناهندگی سعید ملایی به آلمان و مغولستان، فضایی علیه جودو و مسئولان بلندپایه ورزش ایران شکل گرفت که منجر به محرومیت فدراسیون جودو ایران شد.

سعید ملایی در گفتگو‌های مکرر از این گفت که از سوی مسئولان ورزش ایران تحت فشار قرار گرفته که مسابقاتش را عمدا ببازد تا مقابل ساگی موکی، رقیب سرشناس و اسرائیلی وزن خودش قرار نگیرد. در ایران، مسئولان ورزش به‌شدت اظهارات ملایی را تکذیب کردند و همه‌چیز را به خود ورزشکار ربط دادند. آن‌ها از این گفتند که رقابت‌نکردن ورزشکاران ایرانی با رقبای اسرائیلی خواست خود ورزشکار است و از عقیده شخصی آن‌ها که برگرفته از عقاید مردم ایران است پیروی می‌کند؛ در نتیجه این موضوع ارتباطی با مسئولان ورزش ندارد؛ اما سعید ملایی این موضوع را رد کرد و خبر داد که در دادگاه حاضر است علیه مسئولان ایرانی شهادت دهد. او همراه چند نفر دیگر از جودوکار‌هایی که پیش از این مهاجرت کرده بودند، همراه ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو، در دادگاه حاضر شد و آنجا ادعاهایش را دوباره مطرح کرد.

این در حالی بود که پیش از حضور در دادگاه، فدراسیون جهانی جودو با استناد به صحبت‌های سعید ملایی، رأی به محرومیت جودوی ایران داده بود. ویزر گفته بود تا زمانی که طرف ایرانی، مشکل رقابت‌کردن با ورزشکاران اسرائیلی را حل نکند، به آن‌ها اجازه حضور در رقابت‌های بین‌المللی را نخواهد داد. فدراسیون ایران، ولی داستان مهاجرت و پناهندگی سعید ملایی را توطئه رئیس فدراسیون جهانی دانست و خبر داد که قصد دارد از او شکایت کند. با این ادعا هر دو طرف به دادگاه رفتند و مستندات خود را ارائه کردند. فدراسیون جهانی جودو با توجه به شهادت ورزشکاران ایرانی که گفته بودند از سوی مسئولان برای مسابقه‌ندادن با اسرائیلی‌ها یا شکست‌خوردن‌های عمدی تحت فشار هستند، این اقدام را در تضاد با منشور المپیک دانسته و با اشاره به بند تبعیض نژادی، خواسته بود تا رأی محرومیت فدراسیون جودو ایران تأیید شود. مسئولان ایرانی که به این دادگاه در سوئیس رفته بودند اعتقاد داشتند دفاعیه خوبی کرده و برنده این دادگاه می‌شوند.

اندکی بعد خبر رسید که دادگاه عالی ورزش خواسته فدراسیون جهانی را رد کرده است. در ایران، از این رأی به عنوان یک پیروزی بزرگ نام برده شد، ولی طولی نکشید که مشخص شد این موضوع برخلاف ادعای مسئولان فدراسیون جودو و وکیل این فدراسیون است. در رأی صادرشده عنوان شده بود از آنجا که فدراسیون جهانی جودو زمانی برای پایان محرومیت در نظر نگرفته است، در نتیجه باید محرومیتی مدت‌دار از سوی کمیته انضباطی فدراسیون جهانی اعمال شود. با توجه به همین امر، فدراسیون جهانی جودو محرومیت سنگین چهارساله برای جودوکار‌های ایرانی در نظر گرفت. بعد از اعلام این رأی، خبر رسید که فدراسیون جودوی ایران دوباره نسبت به این رأی صادرشده معترض است و قصد دارد با انجام هزینه‌ای دوباره، کار را مجددا به دادگاه عالی ورزش بکشاند.

اگرچه چندین نفر از کارشناسان شانس ایران را اندک و هزینه این کار را زیاد می‌دانستند، ولی باز فدراسیون جودو خبر داد در نظر دارد چنین اقدامی را انجام دهد. حالا و درست در همین بازه زمانی، فدراسیون جودوی ایران همچنان محروم است و نمی‌تواند در رقابتی بین‌المللی شرکت کند. اتفاقا با اشاره به همین موضوع است که حضور جودوکار‌های ایرانی که اجازه فعالیت در رقابتی خارجی ندارند، در بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی جالب شده است. مسئله اینجاست که چطور با وجود چنین محرومیتی، جودوی ایران راهی این بازی‌ها می‌شود؟ پاسخ این پرسش برگرفته از نامه‌ای است که به‌تازگی از سوی فدراسیون جهانی جودو به ایران ارسال شده است.

در واقع فدراسیون جودو از فدراسیون جهانی پرسیده که آیا می‌تواند ورزشکارانش را به رقابت‌های همبستگی کشور‌های اسلامی بفرستد یا خیر؟ پاسخ از سوی فدراسیون جهانی مثبت بوده و آن‌ها این مورد را بلامانع دانسته‌اند. نکته جالب اینکه نامه ارسالی، امضای شخص ماریوس ویزر را هم دارد. پرواضح است که این موضوع «چراغ سبز»‌ی از سوی فدراسیون جهانی جودو است که شاید حاضر شود در آینده‌ای نزدیک، محرومیت جودوی ایران را که هنوز یک سال از آن باقی مانده، کاهش دهد.

آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو هم با اشاره به همین مورد، این نامه جدید را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید تیر خناسان و مخالفان نظام که نمی‌خواستند جودوی ایران به رقابت‌های همبستگی کشور‌های اسلامی برود به سنگ خورده است. او در گفت‌وگویی که با «مهر» داشته، می‌گوید: «این نامه سیگنال‌های مثبتی برای جودوی ایران دارد. موضوعی که می‌تواند سرآغاز تحول در روابط دوطرفه و در کل تحول در جودوی کشور باشد. متأسفانه در دو، سه هفته گذشته خناسان و افرادی که مخالف نظام و جودو هستند، سنگ‌اندازی و تلاش زیادی داشتند که جودو به بازی‌های کشور‌های اسلامی اعزام نشود، ولی با رایزنی و دیپلماسی که ما داشتیم و این نامه رئیس فدراسیون جودو تیرشان به سنگ خورد و ما با ترکیبی کامل به قونیه می‌رویم تا یک بار دیگر ثابت کنیم جودوی ایران زنده و پویا به سوی جلو حرکت می‌کند».

رئیس فدراسیون جودو همچنین به زمان اعلام رأی دادگاه عالی ورزش هم اشاره کرده و می‌گوید: «قرار بود اول ماه میلادی این رأی اعلام شود که تاکنون چنین نشده و همین موضوع باعث تعجب ما شده است. امیدوارم شرایط به سمتی پیش برود که جودوکاران ایران بتوانند به رقابت‌های بین‌المللی بازگردند».

حال که فضا برای فعالیت جودوکار‌های ایرانی بهتر شده، این پرسش مطرح می‌شود که آیا ورزشکاران ایرانی شاغل در این رشته، با توجه به محرومیت طولانی‌مدتی که داشته و هیچ رقابت بین‌المللی نداشته‌اند، از آمادگی لازم برخوردار هستند؟ آرش میراسماعیلی در پاسخ به این موضوع هم می‌گوید: «در ماه‌های گذشته اردو‌های آماده سازی تیم‌های ملی در دو بخش آقایان و بانوان را شروع کردیم. تیم ملی به اردوی مشترک و رقابت‌های چندجانبه این کشور و همچنین مسابقات بین‌المللی روسیه اعزام شد. این برنامه‌ها در ۴۰ روز باقی مانده تا شروع این بازی‌ها نیز ادامه خواهد داشت که حضور در یک اردوی مشترک در تونس هم اجرا می‌شود تا جودوکاران کشورمان با آمادگی مناسبی راهی قونیه شوند. به تک‌تک جودوکاران کشورمان برای موفقیت در این بازی‌ها امیدوارم، ولی نباید فراموش کنیم که مسابقات سطح بالایی پیش‌رو داریم و جودوکاران ما مدت‌هاست از میدان‌های بین‌المللی دور هستند. جودوکاران ترکیه، آذربایجان، تک‌چهره‌هایی از آفریقا بعد از حضور در رقابت‌های معتبر و با آمادگی بالا در قونیه حضور خواهند داشت».

منبع: شرق صرافی ارز دیجیتال

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: جودو ایران
همبستگی کشور های اسلامی
فدراسیون جهانی جودو
محرومیت جودوی ایران
بین المللی
رئیس فدراسیون
فدراسیون جودو
سعید ملایی
بازی ها

درخواست حذف خبر:

«آخرین اخبار ایران و جهان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا
منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «آخرین اخبار ایران و جهان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۵۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «آخرین اخبار ایران و جهان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات حضور جودوی ایران در بازیهای کشورهای اسلامی

سرپرست دفتر بین الملل وزارت ورزش و جوانان گفت: حضور جودوی ایران در بازی های کشورهای اسلامی و ایجاد تعاملات جدید با مقامات ارشد کمیته بین المللی المپیک و برخی از فدراسیون های جهانی از دستاوردهای مهم سفر مقامات بلندپایهٔ ورزش کشورمان به سوئیس بود.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمدحسن تقی زاده در خصوص سفر  سید حمید سجادی و صالحی امیری به سوئیس و دیدار با رئیس و مسئولان ارشد کمیته ملی المپیک اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مهم این سفر، امکان شرکت تیم ملی جودو ایران در بازیهای اسلامی قونیه ترکیه بود که این موضوع توسط فدراسیون جهانی طی نامه ای رسمی به فدراسیون جودوی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.

سرپرست دفتر بین الملل وزارت ورزش و جوانان ضمن تبریک به جامعه جودو کشور گفت: ایجاد تعاملات جدید با کمیته بین المللی المپیک و برخی از فدراسیونهای جهانی از دیگر دستاوردهای سفر مقامات عالی رتبهٔ ورزش کشور به سوییس بود که بزودی خبرهای خوشی از این تعاملات منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه های وزیر ورزش و جوانان در زمینه دیپلماسی ورزشی اظهار کرد: مشی دولت سیزدهم دیپلماسی فعال در تمامی حوزه هاست و بالطبع وزیر ورزش و جوانان با دارا بودن مؤلفه المپین بودن و تخصص در حوزهٔ مدیریت ورزشی، پیگیر دیپلماسی ورزشی فعال است. از همین روی قطعا شاهد اتفاقات مبارکی در حوزهٔ بین الملل در وزارت ورزش و جوانان خواهیم بود.

انتهای پیام//

چراغ سبز به رفع محرومیت جودوی ایران؟

دکمه بازگشت به بالا