شیطان‎پرستان از کدام فرقه هستند و ادعایشان چیست و در ایران هم هستند؟

شیطان‎پرستان از کدام فرقه هستند و ادعایشان چیست و در ایران ه…

سوال

شیطان‎پرستان از کدام فرقه هستند و ادعایشان چیست و در ایران هم هستند؟

پاسخ

اصولا واژه شیطان‎پرستی واژه‎ای کلی است که به راحتی نمی‎توان فرقه و یا گروه خاصی را به این نام متصف کرد. کاتولیک‎ها و ارتدوکس‎ها فرقه پروتستانیسم را نوعی شیطان‎پرستی می‎نامند و اصولا کلیسا در طول تاریخ برای تخطئه مخالفان خود از این واژه بیشتر استفاده می‎کرده. قدیمی‎ترین شاهد ثبت شده راجع به این واژه (شیطان‎پرستی) در کتاب«تکذیب یک کتاب» توسط توماس هاردینگ (م 1565 ) به چشم می خورد که در آن از کلیسای انگلیس دفاع می‎کند: «در خلال زمانی که مارتین لوتر برای اولین بار فرقه ملحد و شیطان‎پرست خود را به آلمان آورد، ….» در حالی که مارتین لوتر خود هر گونه ارتباطی را بین آموزه‎هایش و شیطان نفی کرد. عمده گرایش به این عقاید ملحدانه که تحت عناوین شیطان‎پرستی انسان‎پرستی و شر‎پرستی از بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا آغاز شد.
مشکلات و افسردگی‎های بعد از جنگ و بیکاری و فقر مردم را به سمت تنفر از وضع حاکم و روی آوردن به تخدیر وا داشت که به دنبال فرقه ‎ها و گروههای متفاوت نوظهوری به وجود آمدند که عمدتا حول محور بی‎دینی لائیسم و عیاشی و خوشگذرانی و انسان محوری و ارضاء نیازهای انسانی دور می‎زند.
اما به طور کلی می‎توان گفت که شیطان‎پرستی چند نوع است:
1. شیطان‎پرستی دینیReligious Satanism :
این نوع شیطان‎پرستی شبیه شیطان‎پرستی آنتون لاوی است اما با این تفاوت که در این نوع، شیطان نوعی جنبه خدایی و متافیزیکی دارد و این جنبه برداشته شده از ادیان ابراهیمی، افسانه‎ها، آیین‎های متفاوت، و یا صرفا ساخته شده ذهن پیروان آن می‎باشد.
ممکن است پیروان این دین به یک خدا یا خدایان متعددی اعتقاد داشته باشند که این خدایان گه‎گاه برگرفته شده از خدایان مصر و یونان و بین‎النهرین می‎باشند.
گاه خدای آنها همان فرشته رانده شده درگاه خدا می‎باشد که آنها اعتقاد دارند که طغیان او در برابر خدا کاملا درست بوده است و حتی برخی از آنها اعتقاد دارند فرشتگان دیگر با بدگویی او نزد خدا موجب رانده شدن او شدند کلا این گروه به آزادی فکر و عمل و بالا بردن خود به هر وسیله‎ای مانند جادو اعتقاد دارند.
این گروه بر اساس آیه‎ای از تورات که در آن اشاره شده خدا به انسان اجازه استفاده از میوه درخت دانایی را نداد تا چشمانش بازگردد و خوب و بد را ببیند و خود تبدیل به خدا شود وی را عامل آگاهی انسانها می‎دانند و انسان را از پرستش خدایی که مانع آگاهی و پیشرفت انسانهاست بر حذر می‎دارند و انسان را برای شناخت مسیر درست کامل می‎بینند و همچنین خدای مورد پرستش بشر را خدایی ظالم می‎دانند که چند بار در طول تاریخ ظلمهای بزرگی به انسانها کرده است.[1]
شیطان‎پرستی سنتی و قدیمی (مذهبی) در منطقه خاورمیانه از قدیم رواج داشته که بیشتر با نام یزیدیان خوانده می‎شوند این فرقه همانند ما مسلمانان برای خود آیین و قانون ترسیم کرده‎اند به عنوان مثال می‎توان از مراسم حج شیطان‎پرستان که در روستای لارش سلیمانیه عراق همه ساله برگزار می‎شود و شیطان‎پرستان کشورهای همسایه نیز در این مراسم شرکت می‎کنند البته این نوع  شیطان‎پرستی فقط در منطقه خاورمیانه است.[2]
2. شیطان‎پرستی فلسفی: به طور غیر رسمی و گسترده‎ای این شاخه از شیطان‎پرستی را منتسب به آنتوان شزاندرلاوی می‎دانند. او کسی بود که کلیسای شیطان را تاسیس کرد (البته کلیسای شیطان قرن‎ها قبل از وی در قرون وسطا نیز وجود داشته است). اولین سازمانی که از لغت شیطان‎پرستی فلسفی استفاده نمود، شزاندرلاوی بود وی این نوع شیطان‎پرستی را تحت تاثیر افکار آلیستر کراولی، نیچه، رند، مارکوس دی سید، ویندهام لویس، چارلز داروین، مارک تواین و دیگران ایجاد کرده است.
در شیطان‎پرستی لاوی شیطان نیروی مثبت است و در مقابل آن اعمال خدایی کلیسا مورد تمسخر قرار می‎گیرد و اعمال دنیوی در مقامی بالا فرض میشوند.[3]
در نظر شیطان‎پرستان فلسفی، محور و مرکزیت عالم هستی، خود انسان است، و بزرگ ‎ترین آرزو و شرط رستگاری این نوع شیطان‎پرستان برتری و ترفیع ایشان نسبت به دیگران است. شیطان‎پرستان فلسفی عموما خدایی برای پرستش قائل نمیدانند و به زندگی غیر مادی بعد از مرگ نیز عقیده‎ای ندارند (اگر چه باید‎ی هم برای نبود آن ندارند) به هر حال زندگی این گروه از شیطان‎پرستان عاری از روحیه مذهبی و معنویت نیز نیست.[4]
3. شیطان‎پرستی گوتیک Gothic Satanism :
این نوع شیطان‎پرستی همان شیطان‎پرستی است که در عصر سلطه کلیسا به وجود آمده بود. در این نوع شیطان‎پرستی گفته می‎شود که کودک‎خواری، قربانی کردن دختران، بزکشی و تمام کارها و اعمال ضد کلیسا را انجام می‎دادند.
شیطان‎پرستی دارای نزدیکی زیادی به جادوگری می‎باشد و دنیای آن پر از افسانه‎های گوناگون، شیاطین متعدد و افراد مختلف خصوصا جادوگران در ارتباط با آنهاست که بیشتر تصور می‎شود, این افسانه‎ها توسط کاتولیک‎ها ساخته شده بود. در دنیای امروز هم کشورهای مختلفی دارای کلیسای شیطان هستند مانند کشورهای امریکا، انگلیس و آلمان و همچنین چین و بر خلاف ادعای شیطان‎پرستان جدید که بر اساس متون انجیل شیطانی بر عدم کودک آزاری و آزار حیوانات پافشاری می‎کنند، اما وحشتناک‎ترین اعمال توسط آنها تنها برای مقابله با دستورات الهی انجام می‎شود.
شیطان‎پرستی به جای اطاعت از قوانین خدایی یا قوانین طبیعی و اخلاقی، عموما بر پیشرفت فیزیکی خود با راهنمایی‎های موجودی مافوق یا قوانینی فرستاده شده تمرکز دارد. به همین دلیل بسیاری از شیطان‎پرستان معاصر از باورها و گرایش‎های ادیان گذشته اجتناب می‎کنند و بیشتر گرایشات خودپرستانه دارند. به گونه‎ای که خود را در مرکز هستی و قوانین طبیعی می‎بینند و بیشتر شبیه به مکاتبی چون ماده‎گرایی و یا خودمحوری و جادومحوری هستند. به هر حال بعضی شیطان‎پرستان به طور داوطلبانه بعضی از قوانین اخلاقی را انتخاب می‎کنند این یک جریان وارونه‎سازی را نشان می‎دهد.[5] بسیاری از شیطان‎پرستان، شیطان را به عنوان یک نیروی سرکش معرفی می‎کنند. به هر حال آنها ادعا می‎کنند، چنین هویتی بر مبنای قبول کردن اینکه شیطان موجودی یا قدرتی افضل است،شکل می‎گیرد. حال گفته می‎شود با توجه به اینکه شیطان به عنوان موجودی شناخته می‎شود که با خداوند مخالفت می‎کند در صورت قبول کردن او به عنوان راهنما، باید با خودش نیز مخالفت کرد.
4. شیطان‎پرستان ، شرپرست: این آیین در بین جوانان آفریقا و سیاهپوستان ساکن کشورهای آمریکایی و اروپایی به وجود آمده است که تحت عناوین موسیقی‎های رپ، راک، متال، هوی‎متال، و … فعال هستند. سیاهپوستان که تحت سیطره کشورهای مسیحی قرار دارند و از ابتدایی‎ترین حقوق اجتماعی و اقتصادی منع گشته‎اند به دلیل مسیحی بودن حاکمان و سفیدپوستان مذهب آنان را باعث و بانی نژادپرستی شان می‎دانند و به همین خاطر با استفاده از زبان موسیقی و اشعار ملحدانه و توهین آمیز نسبت به ساحت مقدس حضرت عیسی مسیح به عنوان ضد مسیح (شیطان) خود را معرفی می کنند که در کشور ما هم در بین عده معدودی از جوانان سرخورده از جامعه و خانواده که به دنبال هوسبازی و خوشگذرانی هستند طرفدار پیدا کرده است که عمدتا در شهرهای بزرگی چون تهران و اصفهان و مشهد با برگزاری پارتی‎های مخفیانه شبانه به اعمال غیر اخلاقی و منافی عفت مشغول می‎شوند.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. نقدی بر انواع و گروه‎های شیطان‎پرستی، نام مترجم، محقق: کیوان معمر.
2. دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا.
3. وبلاگهای از دور بر آتش و دیافه در بلاگفا.
 
پی نوشت ها:
[1] . وبلاگ دیافه؛ بلاگفا.
[2] . وبلاگ از دور بر آتش، بلاگفا.
[3] . وبلاگ دیافه : بلاگفا.
[4] . دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا.
[5] . دانشامه ویکی پدیا.

شیطان‎پرستان از کدام فرقه هستند و ادعایشان چیست و در ایران هم هستند؟ / مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم

دکمه بازگشت به بالا