یکی از شرایط تحصیل کمال، آگاهی و بینش است. در این مورد توضیح دهید.
پرسش:
یکی از شرایط تحصیل کمال، آگاهی و بینش است. در این مورد توضیح دهید.
پاسخ:
حیات و زندگی لذّت بخش و پر جاذبه پرسش گری را به شما تبریک می گوییم. فصل ممیّز انسان و حیوان، فطرت او است که بار گرانسنگ استعداد های کمال جویانه و ارزش های عالی انسان را حمل می کند. پرسش گری و حقیقت جویی یکی از با ارزش ترین استعدادهای فردی است که اساس انسانیت است و موجب می شود آدمی از سه ظلمت “غفلت، شک و تردید، ظن و گمان ها” خارج گردد و قدم به مرحله علم و آگاهی و معرفت بگذارد. همین میل درونی است که انسان را قادر به تسخیر عالم و دانش ساخته است و ابوریحان بیرونی را درحال احتضار به پرسیدن وادار نموده و “اُطلُبُ العِلمَ مِنَ المَهدِ إلی الَّحدِ” را که شاعر در قالب “زگهواره تا گور دانش بجوی” در آورده، تحقق عینی بخشید. سیر و سفر علمی و عملی: تحصیل کمال مقدمات و شرایط و مراتبی دارد که خواجه عبدالله انصاری آن ها را در کتاب منازل السایرین در یکصد مقام بیان نموده است. کمال نهایی انسان در قرابت و نزدیکی به خدا است که کمال مطلق و مطلق کمال او است. نیل به مراتب عالی کمال نیازمند عزم قوی و سیر و سفر علمی و عملی است. گام نخست در سفر علمی: گام نخست در سفر علمی بیداری و هشیاری و خروج از غفلت است. غفلت و غفلت زدگی نخستین آفت سفر معنوی و کمالی انسان است. غفلت موجب خدافراموشی و خود فراموشی می گردد. و راه علم و معرفت به خدا را مسدود می سازد و چشم و گوش و دل درون را از دسترسی به علم و آگاهی، و ایمان وعقیده به خدا محروم می سازد. 1قرآن کریم می فرماید: ” به یقین، گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم آنها دلها [عقلها] یی دارند که با آن (اندیشه نمیکنند، و) نمیفهمند و چشمانی که با آن نمیبینند و گوشهایی که با آن نمیشنوند آنها همچون چهارپایانند بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند (چرا که با داشتن همهگونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند)”. 2 به بیان دیگر: علت و ریشه همه انحرافات و ضلالت و گمراهی های انسان در سه چیز خلاصه می شود: 1- غفلت؛ 2- شک و تردید ؛ 3- بسنده کردن به ظن و گمان. قرآن از یک سو انسان را به طلب علم و آگاهی و تحصیل یقین ترغیب و تشویق نموده و از سویی با حالات سه گانه مذکور به مبارزه برخاسته است. سبب این که برخی انسان ها، جز لذایذ محسوس مادی به چیزی نمی اندیشند و نمی توانند واقعیات و لذایذ غیر مادی را ادراک و احساس کنند، غفلت و نا آگاهی است. قرآن می فرماید: ” یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَهِ هُمْ غافِلُونَ؛ آنها فقط ظاهری از زندگی دنیا را میدانند، و از آخرت (و پایان کار) غافلند”. 3 قرآن کسانی را که بساط زندگی خود را بر روی شک و تردید پهن کرده اند خیمه عقل و اندیشه خویش را روی آن برافراشتهاند، ملامت کرده، میفرماید: ” بَلِ ادَّارَکَ عِلْمُهُمْ فِی الْآخِرَهِ بَلْ هُمْ فی شَکٍّ مِنْها بَلْ هُمْ مِنْها عَمُونَ؛ آنها [مشرکان] اطلاع صحیحی درباره آخرت ندارند بلکه در اصل آن شکّ دارند بلکه نسبت به آن نابینایند”. 4 در مورد بسنده کردن منحرفان ره گم کرده به ظن و گمان می فرماید: و بیشتر آنها، جز از گمان (و پندارهای بیاساس)، پیروی نمیکنند (در حالی که) گمان، هرگز انسان را از حقّ بینیاز نمیسازد (و به حق نمیرساند)! به یقین، خداوند از آنچه انجام میدهند، آگاه است؛ 5 و نمی تواند آدمی را به هدف آفرینش و کمال نهایی که در جوار قرب ربوبی نهفته است، رهنمون گردد. بنابراین خروج از غفلت و داشتن توجّه و علم و آگاهی به نفس خویش و خدا و جهان هستی و … شرط اوّل و گام نخست حرکت و سیر معنوی است. نقش آگاهی و بینش در تبیین گام نخست از شرایط و مراحل تحصیل کمال، ما را از بیان سایر شرایط و مراحل آن بی نیاز می کند. در صورت علاقه به مطالعه و تحقیق در این موضوع به کتاب هایی که در پایان ذکر می کنیم مراجعه شود. گام نخست در سیر عملی: اولین گام در سیر و حرکت عملی به سوی خدا، توبه از همه گناهان و ترک آنها و تهذیب نفس از صفات مذموم و ناپسند است که در نتیجه خروج از غفلت و توجّه و بیداری دل و شناخت و معرفت حاصل می شود. این عمل را اصطلاحاً تصفیه و تخلیه می گویند که دارای مراتب و مراحلی است. دوّمین گام آن را تحلیه یا زینت و آرایشگری نفس می نامند که با تحصیل علوم و معارف الهی و کسب فضایل و مکارم اخلاقی و انجام عمل صالح، نفس تدریجاً به کمال می رسد. بنابراین سیر عملی نیز هنگامی میسّر است که انسان از مسیر، علم و آگاهی داشته باشد. به بیان دیگر: سالک راه خدا و هر دونده ای به شرطی به مقصد می رسد که مسیر حرکت را درست شناخته و انتخاب کرده باشد. هرگاه از آغاز در جهت معکوس حرکت کند، نه تنها به مقصد نزدیک نمی شود، بلکه دورتر می شود. پس باید قبل از حرکت آگاهی و شناخت کافی از مسیر داشته باشد تا هنگامی که به دو راهی یا چند راهی رسید بتواند تشخیص دهد از کدامین راه باید برود. باید گردنه ها و پیچ و خم ها و انحرافات و موانع راه را بشناسد تا بتواند سرعت حرکت خویش را به گونه ای تنظیم کند که یکباره سقوط نکند. بنابراین چگونه می توان فاصله راه از مُلک تا ملکوت و اسفل الاسفلین تا اعلی علیین را بدون آگاهی و شناخت پیمود؟ معرفی کتاب: 1- نقطه های آغاز در اخلاق عملی، آیت الله محمد رضا مهدوی کنی. 2- آداب و مراحل سلوک الهی، استاد کریم محمود حقیقی. 3- اخلاق در قرآن، آیت الله مصباح یزدی. 4- روش خودسازی، فریده مصطفوی. 5- اخلاق در قرآن، آیت الله مکارم شیرازی 1 . حشر(59) آیه 19. ” نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ ؛ خدا را فراموش کردند، خدا نیز آن ها را به خود فراموشی گرفتار کرد”. 2 . اعراف (7) آیه179. 3 . روم (30) آیه 7. 4 . نمل (27) آیه66. 5 . یونس(10)آیه 36
ما به «یکی از شرایط تحصیل کمال، آگاهی و بینش است. در این مورد توضیح دهید.» پاسخ دادیم.