منظور از روح در ” قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی”1 در سوره اسراء چیست؟
پرسش:
منظور از روح در ” قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی”1 در سوره اسراء چیست؟
پاسخ:
“رُوح” در اصل به معنای “نفس” و “باد” و “سرور و راحتی” است و در اصطلاح به معنای گوهر مستقل وجود انسان، که حیات آفرین و تحرّکزا (و ناپیدا همچون نفس و باد) است. واژهی “رُوح” در قرآن در معانی مختلفی استعمال شده است:2 الف) روح مقدسی (روح القدس) که پیامبران را در انجام رسالت یاری میرساند؛3 ب) نیرویی معنوی که مؤمنان را تقویت میکند که ممکن است همان روح القدس باشد؛4 ج) فرشتهی مخصوص وحی؛5 د) فرشتهای مخصوص یا مخلوقی برتر از فرشتگان.6 ه) قرآن یا وحی؛7 و) روحی الهی که در انسان دمیده شده، یعنی روح آدمی.8 ممکن است مقصود از روح در این آیه هر کدام از این معانی ششگانه باشد و در احادیث اهل بیت علیهم السلام نیز به برخی از این معانی اشاره شده است،9 اما برخی مفسران برآناند که مقصود مشرکان پرسش از روح آدمی بوده است10 و مقصود از این احادیث بیان مراتب روح آدمی است که مرتبهی والای آن در پیامبران و امامان است. 1. إسراء(17) آیه 85. 2. رضایی اصفهانی، محمد علی و جمعی از پژوهشگران ، تفسیر قرآن مهر، قم، انتشارات تفسیر و علوم قرآن، 1387ش، ج 12، ص 149. 3. ” وَأَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ” بقره (2) آیه 87 و آیه 253. 4. “وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ” مجادله(58) آیه 22. 5. “نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمین” شعراء(26) آیه 193. 6. “تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْر” قدر(97) آیه 4. 7. “وَ کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا” شوری(42) آیه 52. 8. “وَ نَفَخَ فیهِ مِنْ رُوحِه” سجده(32) آیه 9. 9. علامه طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1417ق ، ج13، ص 212. 10. آیت الله مکارم شیرازی ، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الإسلامیه ، 1374ش، ج12، ص 252.
ما به «منظور از روح در ” قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی”1 در سوره اسراء چیست؟» پاسخ دادیم.