آیا مسئله زلزله بم یک عذاب است یا امتحان الهی؟
پرسش:
آیا مسئله زلزله بم یک عذاب است یا امتحان الهی؟
پاسخ:
زلزله همچون رعد و طوفان از سنتهای طبیعی است. درباره علت وقوع آن بین ژئوفیزیکها با حکمای پیشین اختلاف است. در هر صورت واقعیتی است حکمای پیشین تراکم گازهای زیرزمینی را منشأ زلزله میدانستند. بعضی مولود لغزشهای تودههای سنگ، فعالیتهای آتشفشانی، ریزش سقف غارهای زیرزمینی و اگر در سطح دریا بیاید، امواج خطرناکی تولید میشود که سرعت آنها از هشتصد کیلومتر تجاوز میکند1 محسوس و ملموس که هر از چند گاهی رخ مینماید و دهها خانه و کاشانه را ویران میکند و ساکنان را نابود و مصدوم میسازد. موضوع رانش زمین یکی از مباحث جنجالی است که در تمام عصرها و میان همه انسانها مورد نظر دانشمندان و فیلسوفان قرار داشته و اندیشههای خاص و عام را به خود مشغول نموده است. مسأله شرور و آفات طبیعی همچون زلزله و طوفان از مسایلی است که همیشه فیلسوفان الهی و دینباوران را به چالش کشانده است. آنها همیشه مواجه با این پرسش اند که چه حکمتی در این نوع حوادث نهفته است؟ آیا با عدل الهی سازگار است یا ظلم به بندگان به شمار میرود؟ آیا مولود اعمال انسان است یا حادثه طبیعی است؟ بعضی از مؤمنان و دانشمندان معتقدند: زلزله همچون سیل و طوفان یک امر صددرصد طبیعی است و از سنن و قضای حتمی خداوند است، ولی در کشورها و شهرهایی که در کمربند زلزله قرار دارند، خانههای مجهز و ضد زلزله بسازند تا از تلفات و خسارات مالی و جانی در امان بمانند. طبق این نظریه این گونه حوادث مانند تصادفات و گرفتاریها به بدی و خوبی اعمال انسان ارتباطی ندارد. برخی از اندیشمندان مذهبی بر این باورند که زلزله گذشته از سنت طبیعی، بلای آسمانی محسوب میشود که گاهی برای تنبیه فاسقان و امتحان آیندگان و بیداری غافلان ایجاد میشود، وگرنه هر موجود شرور و یا حادثه ویرانگر به خودی خود خیر است و مخلوق خداوند میباشد و مطابق قانون علت و معلول است، ولی در تصادم با دیگران ممکن است خیراتی داشته باشد و یا شروری، مثلاً زلزله از سنتهای حکیمانه الهی است و در جای خود پسندیده و خوب میباشد، ولی در صورت تزاحم با موجودات دیگر ممکن است بد باشد، مثلاً برای کسانی که عزیزانشان را از دست داده یا یتیم شدهاند، ناراحت کننده است، ولی برای زندهها و ملت ایران این فاجعه منشأ بیداری و توبه از گناهان است. در پرتو کمکها حس نوع دوستی تقویت میشود و یاریرسانیها ذخیره برای روز قیامت میشود. مضافاً بر این که ملتها و حکومتها اظهار همدردی کرده، دولتها و ملتها به هم نزدیک میشوند، و بسیاری از مستمندان منطقه در صورت سالم ماندن، سامان گرفته و زندگی شرافتمندانهای پیدا میکنند و دهها فواید دیگر اجتماعی و اقتصادی و روحی و معنوی که بر وجود این نوع حوادث غمبار مترتب است. یکی از مهمترین فوائد درس گرفتن از این حادثه و رعایت اصول هندسی در ساخت و سازها و پیشگیریهای لازم برای جلوگیری از تلفات و خسارات جبرانناپذیر آتی است. از سوی دیگر زلزله یک نوع عذاب الهی برای فاسقان، عیاشان، عناصر گمراه کننده و معتادان بی خاصیت است که گاهی جز مرگ هیچ عاملی چاره آنان نمیباشد، و این موضوع با طبیعی بودن و در کمربند زلزله قرار گرفتن یک شهر منافاتی ندارد، چرا که حکمت الهی تعلق گرفته که هر چیزی براساس علل و زمینهها ضرورت پیدا کند. حتی معجزه از دایره قانون علیت خارج نیست، پس همه چیز به دست قدرت الهی است. در حدیثی امام صادقعلیهالسلام بعضی از گرفتاریهای انسانها را عکسالعمل اعمال آنها میداند. بنابراین این گونه حوادث میتواند در نگاه دیگر یک نوع رحمت در لباس غضب باشد، چنان که یک نوع عذاب برای امتحان بازماندگان و سایر مردمان نیز باشد. امتحان الهی شکل خاصی ندارد. گاهی در قالب فقر است و گاهی در پوشش غنا. گاهی به کثرت مال و اولاد است، گاهی به کاستن از آنها. قرآن میفرماید: ” نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّوَالْخَیْرِ فِتْنَهً ؛ شما را با بدیها و خوبیها آزمایش میکنیم”2 گاهی به نیکیها و بدیها آزمایش میکند: ” بَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَ السَّیِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ آنها را با نیکیها و بدیها آزمودیم، شاید بازگردند”3. در آیه دیگر به انواع امتحانات اشاره میکند: ” وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ؛ قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوهها، آزمایش میکنیم و بشارت ده به استقامتکنندگان”4 غفلت زدایی و مکافات در این که پارهای از این شرور تکان دهنده برای غفلت زدایی و تأدیب است، تردیدی نداریم، چنان که بعضی از عذابها کیفر کردار و ثمره اعمال مردم میباشد. در دعای ابوحمزه میخوانیم: “الهی لا تُؤَدِّبنی بِعُقوبَتِک5؛ خدایا، مرا با کیفر دنیوی ادب نفرما!” حضرت یوسف به کسی که از زندان آزاد میشد گفت: ” اذْکُرْنِی عِنْدَ رَبِّکَ ؛ “مرا نزد صاحبت [سلطان مصر] یادآوری کن!”6 ” فَأَنْسَاهُ الشَّیْطَانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنِینَ ؛ ولی شیطان یادآوری او را نزد صاحبش از خاطر وی برد و بدنبال آن، (یوسف) چند سال در زندان باقی ماند”7. حضرت علی فرمود: “البلاءُ للظّالم ادبٌ و للمؤمن امتحانٌ و للانبیاء درجهٌ؛ بلا برای ستمگر تأدیب و برای مؤمن امتحان و برای پیامبران درجه و مقام است”8. “انما هی اعمالُکم تُرَدُّ اِلیکم؛ این مصائب و گرفتاریها اعمال شما است که به شما برمیگردد”.9 در قرآن نیز آیاتی در این باره است که ذیلاً میآوریم: 1 – ” مَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَهٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ ؛ هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام دادهاید، و بسیاری را نیز عفو میکند”10 2 – ” مَا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصَابَکَ مِنْ سَیِّئَهٍ فَمِنْ نَفْسِکَ ؛ آنچه از نیکیها به تو میرسد، از طرف خداست و آنچه از بدی به تو میرسد، از سوی خود توست”11 3 – وَ کَمْ مِنْ قَرْیَهٍ أَهْلَکْنَاهَا فَجَاءَهَا بَأْسُنَا بَیَاتاً أَوْ هُمْ قَائِلُونَ . فَمَا کَانَ دَعْوَاهُمْ إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا إِلاَّ أَنْ قَالُوا إِنَّا کُنَّا ظَالِمِینَ چه بسیار شهرها و آبادیها که آنها را (بر اثر گناه فراوانشان) هلاک کردیم! و عذاب ما شبهنگام، یا در روز هنگامی که استراحت کرده بودند، به سراغشان آمد. و در آن موقع که عذاب ما به سراغ آنها آمد، سخنی نداشتند جز اینکه گفتند: “ما ظالم بودیم!” (ولی این اعتراف به گناه، دیگر دیر شده بود و سودی به حالشان نداشت.) “.12 عذاب برامتهای گذشته براثرنفرین پیامبران نازل میشد وجنایتکاران رانابود میساخت. سرنوشت امت مرحومه بعضی میگویند: این گونه عذابها مخصوص امم پیشین بوده و از امت اسلامی برداشته شده است. دلیلی که میشود بر اثبات این مدعا آورد آیه 33 سوره انفال است: “وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ مَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ ؛ (ای پیامبر!) تا تو در میان آنها هستی، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد و (نیز) تا استغفار میکنند، خدا عذابشان نمیکند”.13 از ابن عباس نقل شده: دو امان در بین امت اسلامی بود یکی وجود پیغمبر و دیگری استغفار بود اما پیامبر رحلت کرد ولی استغفار تا قیامت باقی است. تا وقتی که امت اسلامی اهل استغفار باشند گرفتار عذاب نخواهند شد”. البته عذاب هایی مانند صاعقه آسمانی و بارش سنگ وگرنه به موجب حدیث قدسی: “امتُک هذه مَرحومهٌ.عذابُها فی الدنیا الزلزلهُ و الفقرُ. زلزله و فقر از امت اسلامی برداشته نشده است”.14 حتی در عصر رسول خدا قرآن کریم سرکشان امت محمد را به عذاب قوم عاد و ثمود تهدید کرده است: ” فَإِنْ أَعْرَضُوا فَقُلْ أَنْذَرْتُکُمْ صَاعِقَهً مِثْلَ صَاعِقَهِ عَادٍ وَ ثَمُودَ ” اگر آنهارویگردان شوند،بگو:من شمارا ازصاعقهای همانند صاعقه عاد وثمود میترسانم.15 گرچه غالباً انذار و اخطار با وقوع عذاب همراه نمیباشد. به هر حال در صورت فقدان پیامبر و دست برداشتن مردم از استغفار، امنیتی از عذاب وجود ندارد. در توحید مفضل در خصوص یکی از حکمتهای لرزش زمین امام صادقعلیهالسلام میفرماید: “مفضل! عبرت بگیر از سرنوشت مردمی که به وسیله زلزلهها با کمی زمان آن (چند ثانیه) چگونه جمعی هلاک شدند و گروهی منازل خود را ترک کرده و فرار میکنند”. اگر کسی بگوید: چرا زمین میلرزد، میگوییم زلزله و نظائر آن موعظه و انذاری است برای مردم تا بترسند و تقوا را مراعات کرده و از معاصی کنده شوند. سایر بلاهایی که بر ابدان و اموال نازل میشود، به خاطر مصالحی است. اگر مردم شایسته و صالح باشند، در عوض آن، ثواب هایی برای آخرت ذخیره میشود که هیچ چیز در دنیا با آن برابری نمیکند. گاهی این نوع بلاها سرعت میگیرد (در جوانی میرسد) که به خاطر مصلحت فردی و اجتماعی است.16 یکی از نکاتی که از این فرمایش امام به دست میآید، آن است که زندگی منحصر در این عالم نیست که اگر کسی زندگی این عالم را از دست داده و مرگ به سراغش آمد، ضرر و زیان کرده یا از رحمت خداوند دور بوده، بلکه زندگی برتر و جاودانه در عالم دیگر است. 1. ر. ک: لغت نامه دهخدا. 2. انبیاء (21) آیه 35. 3 . اعراف (7) آیه 167. 4 . بقره (2) آیه 155. 5 . مفاتیح الجنان. دعای ابوحمزه ثمالی. 6 . یوسف (12) آیه 42. 7 . یوسف (12) آیه 42. 8 . علامه مجلسی، بحار الأنوار. مؤسسه الوفاء بیروت – لبنان، 1404 ه ق،ج 64.ص 235 9 . علامه مجلسی، بحار الأنوار. مؤسسه الوفاء بیروت – لبنان، 1404 ه ق،ج 3.ص 90 10 . شوری (42) آیه 30. 11 . نساء (4) آیه 79. 12 . اعراف (7) آیه 4و5. 13 . انفال (8) آیه 33. 14. علامه مجلسی، بحار الأنوار، مؤسسه الوفاء بیروت – لبنان، 1404 ه ق، ج 16.ص 349. 15. فصلت (41) آیه 13. 16. علامه مجلسی، بحار الأنوار. مؤسسه الوفاء بیروت – لبنان، 1404 ه ق، ج 3، ص 121.
ما به «آیا مسئله زلزله بم یک عذاب است یا امتحان الهی؟» پاسخ دادیم.