مقام امامان(ع)

 مقام امامان(ع)

جواب اجمالی: گرچه مقایسه امامان از جهتی صحیح نیست چرا که کلهم نور واحدند ، همه امام هستند و از مقام و مراتب امامت مثل عصمت و علم و عدالت و … برخوردارند اما از جهت شرایط زمانه و توفیق بسط و گسترش معارف و… با هم متفاوت بودند . طبیعتا امام علی(ع) به عنوان اسوه و الگوی سایر امامان مطرح می شود . و مقام امام علی(ع) که جانشین پیغمبر(ص) است از امام رضا(ع) برتر است، حتی در لقب رضا، که آن مقام پدر است و این مقام فرزند ( نوه و نواده ) توضیح بیشتر :
عـلـی عـلیـه الســلام، مظـهر اسـمای حسـنـای الـهی است و تمام القاب حضرت به نوعی اسم اعظم الهی است . از جمله آنها «اول» و علی و اعلی می باشد . شمیم ولایت، تالیف حضرت آیت الله جوادی آملی، خلاصه صفحات۴۳۱-۴۷۳
اما در باره امام رضا(ع) و القاب او ، مهم ترین لقب رضا(ع) است او راضی به مقام رضا است .
این لقب ریشه الهى دارد؛ امام کاظم (علیه السلام) پیوسته فرزند خود را رضا خطاب مى کرد و مى فرمود: «قلْتُ لِوَلَدِیَ الرِّضَا؛ من او را رضا مى خوانم».بحارالأنوار، ج 49،ص 4.
درباره لقب رضا، برخى معتقد بودند که مامون عباسى، امام را ملقب به «رضا» کرد! و بر این اساس تعدادى از مورخان نیز آن را نقل کرده اند. تجارب الامم، ج 4، ص 131؛ تاریخ مختصر الدول، ص 134؛ تاریخنامه طبرى، ج 4، ص 1241.
ابن خلدون مى نویسد:
چون مامون، على بن موسى الکاظم (علیه السلام) را به ولایتعهدى برگزید و با او بیعت کرد، او را به «الرضا من آل محمد» لقب داد. تاریخ ابن خلدون، ج 1، ص 262؛ ج 3، ص 310.
احمد بزنطى به حضرت جواد(علیه السلام) عرض کرد: عده اى از مخالفان شما خیال مى کنند مأمون پدر شما را به رضا ملقب ساخته است، زیرا آن حضرت ولایتعهدى او را پذیرفت و متعهد خواسته او شد. امام فرمود: به خدا سوگند اینان مردمى بدکار و دروغگو هستند و خیال نابجایى کرده اند، بلکه خداى متعال او را رضا نامیده اند؛ زیرا آن حضرت در آسمان مرضى خدا و در زمین مورد خشنودى حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) و ائمه هدى (علیه السلام) بود. بزنطى پرسید: از کجا چنین لقبى مخصوص پدر بزرگوار شما شده، با آنکه پدران و اجداد شما همگى مرضى خدا و رسول و ائمه طاهرین بوده اند؟ فرمود: علت اینکه پدر من از میان تمام ائمه بدین پایه ارتقا یافته، این بود که دوست و دشمن از وى خرسند بودند، لیکن پدران او هرگاه مورد توجه و علاقه دوستان بودند، دشمنان از آنها رضایتى نداشتند. معانى الاخبار، ج 1، ص 13.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دکمه بازگشت به بالا