حق تشریع پیامبر(ص)

 حق تشریع پیامبر(ص)

حق تشریع دین مقدس اسلام، خداوند را قانونگذار حقیقی میداند .اندیشه ورزان مـسلمان دربـاره برخورداری پیامبر اکرم(ص) از حق تشریع، اختلاف نظر دارنـد، دلایـل معتقـدان حـق تشریع برای پیامبر(ص) و ائمه (ع)، قول به نقصان دین و تأیید نظریه بسط شـریعت و تعـدد مصادر تشریع و …را در پی‌دارد.
مسأله ولایت بر تشریع، یا به تعبیر ساده تر داشتن حقّ قانون گذارى در مورد پیامبر(صلى الله علیه وآله)و امامان معصوم(علیهم السلام) از مسائل بسیار پیچیده اى است; که در احادیث اسلامى مکرّر درباره آن صحبت شده است.
آیا پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) حق دارد آنچه را مصلحت مى بیند به عنوان یک قانون براى مسلمین وضع کند; هر چند وحى الهى نسبت به خصوص آن نازل نشده باشد؟
شکّى نیست که این امر محال به نظر نمى رسد به شرط اینکه خداوند چنین حقّى (حقّ قانون گذارى و تشریع) را به او بدهد، سخن در این است که آیا چنین امرى واقع شده و دلایل نقلى گواهى بر آن مى دهد یا نه؟
روایات فراوانى داریم که ـ بعضى از این روایات صحیح است، هر چند بعضى از آنها ضعیف مى باشد ـ که مى گوید: خداوند تفویض امر به پیامبر(صلى الله علیه وآله) و اوصیاء بعد از او کرده است (منظور از تفویض امر حقّ قانونگذارى و تشریع است).

تصمیمات پیامبر(ص) در قبل از بعثت (پیمان جوانمردان و…) پس از بعثت و در مکه و در مدینه بسیار است . برخی از تصمیمات و قوانین پیامبر(ص) در قرآن کریم و برخی از آنان در کتاب های روایی و کتابهای تاریخ و سیره و سنن آمده است .برخی از این تصمیمات و قوانین در باره جنگ و صلح و برخی در باره عبادات و برخی در باره تجارت و معاملات و… است .

منابع جهت مطالعه بیشتر :
مقاله: حق تشریع اثر: عبداﷲ امیدی فرد در مجله‌ی فصلنامه علمی – پژوهشی دانشگاه قم، سال هشتم ، شماره دوم
مقاله: جایگاه قانون و قانون گرایی، در قرآن نوشته: رضا حق پناه در مجله‌ی علمی-ترویجی (حوزوی) اندیشه حوزه 1377 شماره 14
پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی
و کتاب‌های فروغ ابدیت – جعفر سبحانی
– الصحیح من سیره النبی – جعفر مرتضی عاملی
– سنن النبی – علامه طباطبایی
– السیر و المغازی – محمد بن اسحاق مطلبى
– السیره النبویه یا السیره النبویه لابن هشام ( – سیره ابن هاشم – ابن هشام )

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دکمه بازگشت به بالا