خواص شیر انبه

خواص شیر انبه

خواص شیر انبه

خواص شیر انبه

انبه‌ها از نظر طعم شیرین هستند و  مانند خامه نرم هستند. خواص انبه و شیر انبه بی‌شمار است. هر انبه بیش از ۲۰ نوع ویتامین و مواد معدنی دارد.


۵ خاصیت فوق العاده انبه و شیر انبه

خواص انبه بی‌شمار است. انبه جزو اولین میوه هایی است که در مناطق گرمسیری و استوایی مورد استفاده انسان قرار گرفته است. این روزها انبه به عنوان یک میوه با ارزش تغذیه ای فراوان مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان منبع بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A)، ویتامین C و پتاسیم به حساب می آید.

مانگو و یا همان انبه‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در فاکتورهایی مثل رنگ‌، شکل، طعم و سایز متغیر است. مثلاً انبه سبز رنگ سبزی دارد. با وجود اینکه انبه‌ها رنگ پوستی مختلفی از جمله سبز، نارنجی، قرمز، زرد یا نارنجی دارند، اما گوشت داخلی آنها اکثراً‌ زرد طلایی است. انبه‌ها از نظر طعم شیرین هستند و  مانند خامه نرم هستند. خواص انبه و شیر انبه بی‌شمار است. هر انبه بیش از ۲۰ نوع ویتامین و مواد معدنی دارد.

انبه (مانگو) ارزش غذایی زیادی دارد. این میوه استوایی با اینکه کالری کمی دارد، حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی و ویتامین‌های لازم برای بدن است. یک فنجان (حدود ۲۲۵ گرم) انبه حاوی مواد زیر است:

خواص انبه برای سلامتی

۱. انبه علیه سرطان

مصرف مرتب این میوه از بروز سرطان رحم پیش گیری می کند، زیرا مانگو بسیار خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. این میوه به دلیل داشتن ویتامین C و بتاکاروتن، کمک می‌کند که بدن یک سیستم ایمنی قوی داشته باشد.

بنابراین، مصرف روزانه انبه در برنامه غذایی از ایجاد عفونت‌های ویروسی و تومورهای بدخیم در بدن پیش‌گیری می‌کند. دریافت مقادیر بالای بتاکاروتن موجب فعالیت هرچه بیشتر سلول های سیستم ایمنی می شود.

به این دلیل متخصصان تغذیه، مصرف  اِنبه را به گروه های سنی با سیستم ایمنی ضعیف تر مانند سالمندان، بچه ها و زنان باردار توصیه می کنند.

۲. درمان کم خونی با انبه

افرادی که گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند، معمولاً دچار کم‌خونی می‌شوند. برای درمان کم خونی، به این افراد توصیه می شود تا از میوه و سبزی‌جات غنی در آهن بیشتر استفاده کنند. علاوه‌براین، برای جذب این آهن گیاهی، باید موادی که به جذب بهتر و بیشتر آهن کمک می‌کنند استفاده کرد.

انبه جزو همان میوه‌جاتی است که باید آن را به همراه منابع گیاهی آهن دار مصرف کرد.

در هر ۱۰۰ گرم از این میوه، ۳۷ میلی گرم ویتامین C و ۲۰۰۰ میکروگرم بتاکاروتن وجود دارد که مطالعات نشان داده اند دریافت هم زمان این مواد مغذی با آهن، جذب روده ای این ماده معدنی را افزایش می دهد.

بتاکاروتن در روده با آهن یکی شده و از پیوند آن با ترکیباتی مثل فیتات ها که مانع جذب آهن می شوند، جلوگیری کرده و به این ترتیب برای کم خونی مفید است.

۳. آرامش اعصاب و تقویت حافظه با انبه

انبه برای برای کاهش فشار عصبی و داشتن آرامش روحی مفید است، چرا که با داشتن منیزیم و پتاسیم، اسید آمینه و تریپتوفان دارد که پیش ساز در تولید سروتونین یا هورمون شادی است.

اسید آمینه موجود در انبه قابل توجه است و گلوتامین اسید، ماده مغذی مورد مصرف مغز است که به تمرکز و بهتر شدن حافظه کمک می کنند.

موارد منع مصرف انبه

علی‌رغم داشتن خواص بسیار زیاد، توصیه می‌شود این میوه در شرایطی با مراقبت بیشتری مصرف شود.

انبه برای دیابتی ها

مانگو اندیس گلایسمی بالایی دارد، به عبارتی زمانی که مصرف شود، قند خون به یکباره افزایش پیدا می کند و موجب ترشح هورمون انسولین می گردد. با ترشح انسولین، قند به داخل سلول ها وارد شده و دوباره افت پیدا می کند.

به همین دلیل فرد دوباره احساس گرسنگی می کند و همین موضوع موجب زود به زود گرسنه شدن فرد و پرخوری او می شود. افراد دیابتی این میوه را باید با احتیاط مصرف کنند، زیرا نیاز به انسولین با خوردن مانگو افزایش پیدا می کند.

انبه در بارداری

انبه به طور طبیعی شیرین است و نسبت به سایر میوه‌ها حاوی قند بیشتری است، یعنی حدود ۱۵ گرم قند در هر ۱۰۰ گرم.  این باعث میشود زمانی که در بارداری، ویار مصرف شیرینی دارید، از این میوه به جای کیک و شیرینی استفاده کنید. اما به دلیل داشتن قند زیاد،  توصیه میشود اگر مبتلا به دیابت بارداری هستید، انبه مصرف نکنید.

انبه کالری بالایی نیز دارد به طوری که میتوان به عنوان یک میان وعده خوب برای سه ماهه سوم که نیاز به کالری بیشتری دارید باشد. اما باز هم دقت کنید که در خوردن انبه اعتدال را  رعایت کنید.  اگر بخواهید این میوه را به صورت اسموتی به عنوان یک دسر مصرف کنید باید مراقب قند و کالری اضافه و شیرین کننده ها و خامه ای که اضافه میکنید، باشید.

انبه در طب سنتی

انبه رسیده از نظر طب قدیم و سنتی ایران گرم و خشک و نارس آن سرد و خشک است .انبه نارس تولید کننده بلغم و سودا در بدن می باشد. به طور خلاصه انبه از نظر طب سنتی خواص و عوارض زیر را دارد.

خواص شیر انبه را بدانید

خواص انبه برای سلامتی

خواص شیر انبه را بدانید

۱. انبه علیه سرطان

مصرف مرتب این میوه از بروز سرطان رحم پیش گیری می کند، زیرا مانگو بسیار خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. این میوه به دلیل داشتن ویتامین C و بتاکاروتن، کمک می‌کند که بدن یک سیستم ایمنی قوی داشته باشد.

بنابراین، مصرف روزانه انبه در برنامه غذایی از ایجاد عفونت‌های ویروسی و تومورهای بدخیم در بدن پیش‌گیری می‌کند. دریافت مقادیر بالای بتاکاروتن موجب فعالیت هرچه بیشتر سلول های سیستم ایمنی می شود.

به این دلیل متخصصان تغذیه، مصرف  اِنبه را به گروه های سنی با سیستم ایمنی ضعیف تر مانند سالمندان، بچه ها و زنان باردار توصیه می کنند.

۲. درمان کم خونی با انبه

افرادی که گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند، معمولاً دچار کم‌خونی می‌شوند. برای درمان کم خونی، به این افراد توصیه می شود تا از میوه و سبزی‌جات غنی در آهن بیشتر استفاده کنند. علاوه‌براین، برای جذب این آهن گیاهی، باید موادی که به جذب بهتر و بیشتر آهن کمک می‌کنند استفاده کرد.

انبه جزو همان میوه‌جاتی است که باید آن را به همراه منابع گیاهی آهن دار مصرف کرد.

در هر ۱۰۰ گرم از این میوه، ۳۷ میلی گرم ویتامین C و ۲۰۰۰ میکروگرم بتاکاروتن وجود دارد که مطالعات نشان داده اند دریافت هم زمان این مواد مغذی با آهن، جذب روده ای این ماده معدنی را افزایش می دهد.

بتاکاروتن در روده با آهن یکی شده و از پیوند آن با ترکیباتی مثل فیتات ها که مانع جذب آهن می شوند، جلوگیری کرده و به این ترتیب برای کم خونی مفید است.

۳. آرامش اعصاب و تقویت حافظه با انبه

انبه برای برای کاهش فشار عصبی و داشتن آرامش روحی مفید است، چرا که با داشتن منیزیم و پتاسیم، اسید آمینه و تریپتوفان دارد که پیش ساز در تولید سروتونین یا هورمون شادی است.

اسید آمینه موجود در انبه قابل توجه است و گلوتامین اسید، ماده مغذی مورد مصرف مغز است که به تمرکز و بهتر شدن حافظه کمک می کنند.

خواص شیر انبه را بدانید

موارد منع مصرف انبه

علی‌رغم داشتن خواص بسیار زیاد، توصیه می‌شود این میوه در شرایطی با مراقبت بیشتری مصرف شود.

انبه برای دیابتی ها

مانگو اندیس گلایسمی بالایی دارد، به عبارتی زمانی که مصرف شود، قند خون به یکباره افزایش پیدا می کند و موجب ترشح هورمون انسولین می گردد. با ترشح انسولین، قند به داخل سلول ها وارد شده و دوباره افت پیدا می کند.

به همین دلیل فرد دوباره احساس گرسنگی می کند و همین موضوع موجب زود به زود گرسنه شدن فرد و پرخوری او می شود. افراد دیابتی این میوه را باید با احتیاط مصرف کنند، زیرا نیاز به انسولین با خوردن مانگو افزایش پیدا می کند.

خواص شیر انبه را بدانید.

انبه در بارداری

انبه به طور طبیعی شیرین است و نسبت به سایر میوه‌ها حاوی قند بیشتری است، یعنی حدود ۱۵ گرم قند در هر ۱۰۰ گرم.  این باعث میشود زمانی که در بارداری، ویار مصرف شیرینی دارید، از این میوه به جای کیک و شیرینی استفاده کنید. اما به دلیل داشتن قند زیاد،  توصیه میشود اگر مبتلا به دیابت بارداری هستید، انبه مصرف نکنید.

انبه کالری بالایی نیز دارد به طوری که میتوان به عنوان یک میان وعده خوب برای سه ماهه سوم که نیاز به کالری بیشتری دارید باشد. اما باز هم دقت کنید که در خوردن انبه اعتدال را  رعایت کنید.  اگر بخواهید این میوه را به صورت اسموتی به عنوان یک دسر مصرف کنید باید مراقب قند و کالری اضافه و شیرین کننده ها و خامه ای که اضافه میکنید، باشید.

انبه در طب سنتی

انبه رسیده از نظر طب قدیم و سنتی ایران گرم و خشک و نارس آن سرد و خشک است .انبه نارس تولید کننده بلغم و سودا در بدن می باشد. به طور خلاصه انبه از نظر طب سنتی خواص و عوارض زیر را دارد.

خواص انبه در طب سنتی

خواص شیر انبه را بدانید.

خواص شیر انبه

  • مطلب جدید
  • 5 ژوئن 2022
دکمه بازگشت به بالا