کورتینیل برای چی خوبه

کورتینیل برای چی خوبه

کورتینیل برای چی خوبه

کورتینیل برای چی خوبه

پماد کورتینیل یک داروی موضعی استروئیدی است که برای درمان التهاب و خارش پوست، خارش واژن، نیش حشرات، عرق سوز شدن، کهیر و حساسیت های پوستی استفاده می شود.


پماد کورتینیل: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

پماد کورتینیل یک داروی موضعی استروئیدی است که برای درمان التهاب و خارش پوستی، خارش واژن، نیش حشرات، عرق سوز شدن، کهیر و حساسیت های پوستی استفاده می شود.

پماد کورتینیل یک داروی موضعی استروئیدی می باشد که جهت درمان التهاب و خارش که ناشی از بیماری های پوستی ایجاد می شود مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای درمان مشکلات پوستی که با داروهای استروئیدی برطرف می شود استفاده می شود.

پماد کورتینیل نام تجاری پماد هیدروکورتیزون می باشد و و در اشکال پماد کورتینیل ۰٫۵ درصد ، ۱ درصد و ۲٫۵ درصد در دسترس می باشد.

پماد کورتینیل برای حساسیت ها و التهاب های پوستی تجویز می شود و از آن برای درمان اگزما، خارش واژن، نیش حشرات، عرق سوز شدن، کهیر و سوختگی ناشی از ادرار نوزاد استفاده می شود.

پماد کورتینیل برای واژن: با توجه به ازمایش های بالینی از پماد کورتینیل برای درمان خارش واژن نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پماد کورتینیل برای جوش: در منافذ بزرگ ، گرفتگی به جوش سر سیاه تبدیل می شود و هنگامی که منافذ کوچکتر مسدود شوند معمولا جوش سر سفید ایجاد می شود. تمام منافذ مسدود شده توانایی التهاب قرمز و تورم را دارند که به آن جوش گفته می شود. پماد کورتینیل می تواند تورم و قرمزی را کاهش دهد

پماد کورتینیل چیست

پماد کورتینیل از دسته داروهای کورتیکو استروئیدی موضعی است که دارای خواض ضد التهابی، ضد خارش و انقباض کننده عروقی می باشد. کورتیکواستروئیدهای موضعی از طریق پوست جذب می شود. میزان آن به عوامل مختلفی از جمله یکپارچگی اپیدرمال،فرمولاسیون و استفاده از پانسمان های انسدادی بستگی دارد.

پماد کورتینیل متابولیسم کبدی دارد و از طریق صفرا و ادرار دفع می شود.

موارد مصرف پماد کورتینیل

پماد کورتینیل یک داروی استروئیدی است که برای کاهش التهاب های پوستی مانند عرق سوز، نیش حشرات، حساسیت پوستی، خارش بیرونی واژن مورد استفاده قرار می گیرد.

البته از این پماد برای درمان تبخال به همراه کرم آسیکلوویر برای کاهش علائم عفونت ویروس هرپس استفاده می شود. البته این پماد تبخال را درمان نمی کند، بلکه به کاهش علائم کمک میک ند.

هشدارهای مصرف پماد کورتینیل

پماد کورتینیل ممکن است برخی افراد به آن حساسیت داشته باشند و در صورت بروز حساسیت نباید از این دارو استفاده کنند. اگر در گذشته به این دارو حساسیت داشته اید می بایست با پزشک خود درمیان بگذارید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما داشته باشد.

اگر سابقه بیماری عفونت پوستی، واکنش پوستی به داروهای استروئیدی، بیماری کبدی یا کلیوی دارید می بایست به پزشک خود بگوید. همچنین اگر دیابت دارید باید به پزشک خود اعلام کنید زیرا پماد کورتینیل سطح گلوکز را در خون یا ادرار افزایش می دهد.

نکته مهم : استفاده از پماد کورتینیل برای کودکان و نوزادان بدون تجویز پزشک ممنوع است و به هیچ عنوان سرخود و بدون تجویز پزشک از این دارو برای کودکان و نوزادان استفاده نکنید.

پماد هیدروکورتیزون در بارداری منع مصرف دارد و در گروه C بارداری قرار دارد. زنان باردار و زنانی که قصد باردار شدن دارند نباید از این دارو استفاده کنند، زیرا ممکن است به جنین متولد نشده آسیب برساند.

نحوه مصرف پماد کورتینیل

نحوه مصرف پماد کورتینیل می بایست مطابق دستور پزشک و راهنمایی های روی برچست دارو انجام شود. از مصرف سرخود و بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

استفاده پماد کورتینیل برای روی سطح پوست می باشد و از آن برای دهان استفاده نشود.

حتما دستان خود را قبل و بعد از استفاده از کورتینیل بشویید مگر اینکه از این دارو برای درمان پوست دست استفاده شده باشد.

برای استفاده از این پماد یک لایه نازک آن را روی نقطه مورد نظر روی پوست خود قرار دهید و آن را به آرامی ماساژ دهید. این نکته را نیز توجه کنید که از این دارو برای سطح وسیعی از پوست استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.

مقدار معمول مصرف پماد کورتینیل یک یا دو بار در روز می باشد و دوره های درمانی ۲ هفته ای برای برخی از بیماری های مزمن پوستی معمول است. اما دوره درمان و مقدار استفاده این دارو را می بایست توسط پزشک مشخص شود.ناحیه ای از پوست که پماد به آن مالیده شده است با بانداژ نپوشانید، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.

اگر از پماد کورتینیل برای ناحیه پوشک استفاده می شود از پوشک تنگ یا شلوار پلاستیکی استفاده نکنید.

دوز بالا یا استفاده طولانی مدت از پماد کورتینیل می تواند منجر به نازک شدن پوست، کبودی و تغییر در چربی بدن، افزایش آکنه یا موهای صورت، مشکلات قاعدگی، ناتوانی جنسی شود.

عوارض جانبی پماد کورتینیل

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب، زبان یا گلو می بایست مصرف پماد را قطع کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در صورت داشتن موارد زیر بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

پماد کورتینیل ۱% ۱۵ گرم

CORTINIL 1% 15G OINT

چنانچه در خصوص پماد کورتینیل ۱% ۱۵ گرم سوالی دارید، عارضه خاصی مشاهده نموده اید و یا مطلب ویژه ای به نظرتان می رسد با دیگران به اشتراک بگذارید

کورتینیل برای چی خوبه

  • مطلب جدید
  • 6 ژوئن 2022

دکمه بازگشت به بالا