صفحه ۸۴ علوم نهم

صفحه ۸۴ علوم نهم

صفحه ۸۴ علوم نهم

صفحه ۸۴ علوم نهم

گام به گام فصل ۸ علوم نهم جواب فصل هشتم علوم نهم نام درس : فشار و آثار آن | موضوع : گام به گام | پایه نهم جواب فصل هشتم علوم نهم  گام به گام علوم نهم /


گام به گام فصل ۸ علوم نهم جواب فعالیت ها

گام به گام فصل ۸ علوم نهم

جواب فصل هشتم علوم نهم

نام درس : فشار و آثار آن | موضوع : گام به گام | پایه نهم

جواب فصل هشتم علوم نهم

انتخاب سریع صفحه :

 گام به گام علوم نهم فصل ۸ :: فشار و آثار آن جواب فعالیت های علوم نهم درس ۸، پاسخ جمع آوری اطلاعات ، خود را بیازمایید ها ، فکر کنید ها و آزمایش کنید های صفحه ۸۶ و ۸۷ و ۸۸ و ۸۹ و ۹۰ و ۹۱ و ۹۲ و ۹۳ فصل هشتم علوم تجربی پایه نهم

خود را بیازمایید صفحه ۸۶ علوم نهم

برای تحمل وزن یک ساختمان، دیوارهای آن را روی پایه‌ های بتونی، می‌سازند. در شکل زیر، دو نوع پایه متفاوت که معماران در این مورد به کار می‌برند، نشان داده شده است. الف) اگر سطح کل پایه نواری، نصف سطح پایه یک پارچه باشد، در این صورت فشاری را که از طرف دیوارهای ساختمان به هریک از دو پایه وارد می‌شود با هم مقایسه کنید.

پاسخ: p=FA=mgA

p=FA2=2FA=2mgA

یا

ب) برای ساختن ساختمان روی زمین نرم، کدام یک از پایه‌های نشان داده شده، مناسب‌تر است؟ علت انتخاب خود را توضیح دهید.

شکل ب(پایه یک پارچه) – زیرا در پایه ی یکپارچه چون سطح بیشتر است فشار کمتر ی به سطح نرم زیرین خود وارد می کند .

📘 همگام درس HamGamda s.com 📘

فکر کنید صفحه ۸۶ علوم نهم

۱- یکی از توصیه‌هایی که همواره باید جدی بگیریم، این است که روی سطح یک استخر یخ زده یا دریاچه یخ زده راه نرویم زیرا فشاری که وزن ما ایجاد می‌کند، ممکن است برای شکستن یخ کافی باشد. با توجه به تعریف فشار توضیح دهید چرا امدادگر از یک نردبان بزرگ برای حرکت روی سطح یک دریاچه یخ زده، استفاده کرده است. پاسخ: هر چه سطح تماس نیرو با سطح کمتر باشد، فشار وارد شده به سطح بیشتر می‌شود. استفاده از نردبان باعث می‌شود سطح تماس افزایش یابدو نیروی وزن امدادگر روی کل سطح توزیع شود و در نتیجه فشار کم شود و احتمال شکستن یخ کاهش یابد.

۲- چرا گرفتن پونز بین دو انگشت و فشردن آن می ‌تواند سبب آسیب رساندن به یکی از انگشت‌ ها شود؟ پاسخ: نوک پونز تیز است و این یعنی آنکه سطح تماس خیلی کوچک است. فشردن پونز باعث می‌شود که نیروی فشردن روی نوک تیز پونز توزیع شود و فشار زیادی به این نقطه وارد و باعث سوراخ شدن پوست شود.

📘 همگام درس HamGamda s.com 📘

فعالیت صفحه ۸۶ علوم نهم

توضیحات بیشتر (جهت مطالعه یا جواب کامل) : 

ابتدا جرم خود را به کمک ترازو اندازه بگیرید و وزن خود را حساب کنید. سپس سطح تماس کفشی که پوشیده‌اید را با زمین اندازه بگیرید. سرانجام به کمک رابطه (۱) (الف) مقدار فشاری که پاهای شما به زمین وارد می‌کنند را به دست آورید. فرض کنید جرم شما برابر ۴۶ کیلو گرم باشد. آنگاه وزن شما برابر است با؛ پاسخ: پاسخ ها متفاوت است .(فرض می کنیم وزن شخص ۸۰۰نیوتن و سطح یکی از کفش های او ۰۸۰ متر مربع باشد )

الف- (سطح هر دو کفش روی هم ۱۶۰ مترمربع می شود)

ب- ( فشار روی سطح یک کفش )

یا به عبارتی دیگر چون سطح نصف شده می توان فشار را دو برابر کرد .

۵۰۰۰*۲=۱۰۰۰ پاسکال

📘 همگام درس HamGamda s.com 📘

آزمایش کنید صفحه ۸۷ علوم نهم

هدف: بررسی فشار در مایع‌ها وسایل و مواد لازم: بطری آب (۱۵ و ۲ لیتری)، پایه (مثلاً یک یا دو قطعه آجر)، یک ظرف نسبتاً بزرگ، نوار چسب کاغذی روش اجرا: ۱- مطابق شکل سه سوراخ کوچک در بطری ۱۵ لیتری ایجاد کنید و سوراخ‌ها را با نوارچسب کاغذی بپوشانید.

۲- بطری را از آب پر کنید و ظرف خالی را زیر آن قرار دهید.

۳- مسیری را که پیش‌بینی می‌کنید فوران‌های آب از سوراخ‌های ایجاد شده روی بطری طی می‌کنند روی شکل (ب) رسم و استدلال خود را بیان کنید. پاسخ: در نقاط پایین‌تر داخل بطری فشار بیشتری وجود دارد زیرا، هر چه عمق یک نقطه بیشتر باشد، ارتفاع بیشتری از مایع روی آن قرار دارد و بنابراین نیروی وزن مایع بیشتر می‌شود. در نتیجه آب با فشار بیشتری از سوراخ پرتاب می‌شود.

۴- درپوش بطری را باز کنید و نوارچسب کاغذی را به آرامی از آن جدا کنید. نتیجه مشاهده خود را با آنچه روی شکل (ب) رسم کردید مقایسه کنید. پاسخ: نتیجه آزمایش هم شبیه این شکل خواهد بود.(روی تصویر کلیک کنید)

۵- مطابق شکل (پ) آزمایش را با دو بطری ۱۵ و ۲ لیتری انجام دهید. توجه کنید که سوراخ‌ها را به طور مشابه و در ارتفاع یکسان روی هر دو بطری ایجاد کنید. همچنین سطح آب در هر دو بطری مساوی باشد. پاسخ: در این حالت شکل خروج آب از سوراخ‌های هر دو بطری شبیه هم است.(روی تصویر کلیک کنید)

۶- با توجه به نتایج آزمایش‌های شکل (الف) و (پ) توضیح دهید فشار درون مایع چگونه با افزایش عمق تغییر می‌کند. پاسخ: مشاهده میکنیم فشار به شکل ظرف بستگی ندارد و فقط به ارتفاع مایع بستگی دارد.

📘 همگام درس HamGamda s.com 📘

فکر کنید صفحه ۸۸ علوم نهم

پاسخ: با توجه به سطح آب سد ، اگر خطی مثل نقطه چین به ساختمان وصل کنیم مشاهده می کنیم آب تا طبقه ی هشتم ساختمان می رسد و برای آب رسانی به دو طبقه ی آخر باید از پمپ استفاده کرد.

فکر کنید صفحه ۸۹ علوم نهم

پاسخ: این معادله نشان میدهد که فشار در دو پیستون با هم برابر است.

توضیحات بیشتر (جهت مطالعه یا جواب کامل) : 

F1A1=F2A2

آزمایش کنید صفحه ۹۰ علوم نهم

هدف: بررسی آثار فشار هوا (۱) وسایل و مواد لازم: قوطی حلبی، منبع گرما روش اجرا: ۱- کمی آب درون قوطی بریزید و آن را روی منبع گرما قرار دهید. ۲- مدتی (حدود ۲ الی ۳ دقیقه) صبر کنید تا مقداری بخار آب از سر قوطی خارج شود. ۳- قوطی را از روی منبع گرما بردارید. سر قوطی را با درب مخصوص آن محکم ببندید (مراقب انگشت ‌های خود باشید!). ۴- پیشبینی کنید چه اتفاقی می‌افتد. استدلال خود را برای این پیش‌بینی بیان کنید. پاسخ: قوطی در اثر فشار هوا مچاله میشود ، زیرا با حرارت دادن مقداری از هوای داخل قوطی خارج میشود.

۵- چند دقیقه صبر کنید تا قوطی خنک شود. نتیجه مشاهده خود را توضیح دهید. آیا نتیجه آزمایش با پیش‌بینی شما سازگار بود؟  پاسخ: بله دست است

توضیحات بیشتر (جهت مطالعه یا جواب کامل) : 

و در نتیجه یک محیط خلا درون آن ایجاد می‌شود و فشار درون قوطی بسیار کاهش می‌یابد. این اختلاف فشار درون بطری و خارج بطری باعث می‌شود که دیواره‌های قوطی به سمت داخل فشرده شوند و قوطی مچاله شود.

📘 همگام درس HamGamda s.com 📘

فعالیت صفحه ۹۰ علوم نهم

یک نی را داخل یک بطری محتوی آب قرار دهید. درحالی که نی درون بطری قرار دارد دهانه بطری را با لب‌های خود به طور کامل بگیرید و درون بطری بدمید. آنچه را مشاهده می‌کنید، با توجه به آثار فشار هوا و همچنین اصل پاسکال توضیح دهید. پاسخ: با دمیدن به سطح آب داخل بطری فشار وارد میشود و مایه از طریق نی خارج میشود

آزمایش کنید صفحه ۹۲ علوم نهم

هدف: بررسی آثار فشار هوا (۲) وسایل و مواد لازم: بطری شیشه‌ای، درپوش تک سوراخه و درپوش دو سوراخه، قیف و ظرف محتوی آب روش اجرا: ۱- پیش‌بینی کنید با ریختن آب درون قیف شکل الف چه اتفاقی می‌افتد. استدلال خود را بیان کنید. ۲- اکنون آزمایش کنید. به آرامی آب را درون قیف بریزید. چه اتفاقی می‌افتد؟ به دقت مشاهده کنید و سعی کنید آنچه را که اتفاق می‌افتد توضیح دهید. پاسخ: برای وارد شدن آب به داخل بطری شیشه‌ای باید هوای داخل آن خارج گردد و آب داخل بطری جایگزین گردد. در حالتی که از درپوش تک سوراخه استفاده می‌شود، هوا راهی برای خروج از دهانه بطری را ندارد و فقط می‌تواند به سختی از سوراخ قیف خارج شود. بنابراین آب به سختی وارد بطری می‌شود.

۳- اگر به جای درپوش تک سوراخه، از درپوش دوسوراخه استفاده کنیم (شکل ب)، پیش‌بینی کنید چه اتفاقی می‌افتد. پاسخ: در حالتی که از درپوش دو سوراخه استفاده می‌شود، هوا به راحتی می‌تواند از سوراخ دوم خارج شود و آب جایگزین آن شود.

۴- آزمایش را به کمک درپوش دوسوراخه انجام دهید و سعی کنید آنچه را که اتفاق می‌افتد توضیح دهید. پاسخ: آب به راحتی وارد بطری میشود و بطری پر از آب میشود.

فکر کنید صفحه ۹۲ علوم نهم

توضیحات بیشتر (جهت مطالعه یا جواب کامل) : 

آزمایش نشان می دهد در حالت (پ) آب سریع تر از بطری خارج می شود. زیرا با فشردن بالای بطری، فشار هوای محبوس در بالای بطری افزایش می یابد (زیرا حجم آن کاهش می یابد و در نتیجه آب سریع تر خارج می شود. ایجاد سوراخ در ته بطری در زمان خروج آب از بطری تأثیر چندانی ندارد؛ زیرا همزمان با خروج آب از در بطری مقداری هوا وارد بطری می شود که کاهش فشار هوا در بالای بطری را جبران می کند. لذا ایجاد سوراخ ها نمی تواند تأثیر مهمی در زمان خروج آب از بطری نیمه پر ایجاد کند.

📘 همگام درس HamGamda s.com 📘

فعالیت صفحه ۹۳ علوم نهم

پاسخ: وقتی ورقه ی لاستیکی را پایین میکشیم فشار درون بادکنک ها کم تر از فشار هوا میشود و هوا وارد بادکنک میشود . اما وقتی لاستیک را رها میکنیم، فشار درون بادکنک بیشتر از فشار هوا میشود و در نتیجه هوا به بیرون رانده میشود.

پیشنهاد میشود از جواب فصل ۹ علوم نهم و یا سوالات علوم نهم در همگام درس دیدن فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاه های تایید شده : ۵۸ | در انتظار بررسی: ۱

بسیاررر عالییییهههه

👍👌

باتشکر از شما🌹🌿

ممنون ازشما🌹🌹🌹

بد نبود😒😏

ممنون از شما🌹🌿

واقعا خدا خیرتون بده به صورت کامل و کوتاه همه رو جواب دادین خیلی ممنون💙

باتشکر از شما خوشحالیم که از مطلب خوشتون آمد🙂

عالی بود متن و جوابای فعالیت های کتاب بروز بود 👌

🌈Tha was so good. x.💜

داخل فکر کنید صفحه ۸۹ فشاری برابر با P ایجاد میشود ، P یعنی چی ؟؟؟

حرف P در فیزیک یعنی فشار : ویکی پدیا

خیلی ممنون از سایت خوبتون همیشه عالیه💞

حیف همه درسا میست

حیف همه درسا نیست

ای جانمم

خوشحالیم که راضی بودید باتشکرازشما🙂🌹

عا❤لییییی

خیلی خوب بود ممنون ازسایت خوبتون👌💜

خیلی خوب بود ممنون.

ممنون از شما

سلام بسیار عالی فقط اگر همه درس هارا بزارید عالی عالی میشه و لطفاً هم همه درس ها را بزارید❤️

باتشکراز شما حتما سعی می‌کنیم که به این چیز فکر کنیم🌹

❤👌👌

خوب بود

عالییییییییییییییی👌😇

عالی بود👍👍❤️❤️❤️❤️

خیلی عالی بود ، واقعا خدا خیرتون بده ، کامل توضیح داده بودید ، موقع امتحانا واقعا خیلی بدرد میخوره

خیلی عالی بود ، واقعا خدا خیرتون بده ، کامل توضیح داده بودید

عالی خیلی ممنون از سایت خوبتون

عالی پرتقالی دم سازندش گرم

عالیییی بود ممنون از سایت زیبا تون😍😍

واقعا به دردم خورد دمتون گرم👌🏼

🥱🥱🥱همین الان من امتحان علوم دارم اگر خوب بود برگردم میخورد

سلام واقعا دستتون درد نکنه

خوب بود ممنونم🙏

عالیه

عاااااااااااالی ود

عالی بود کامل هم به صورت متن توضیح داد.ممنون از سایتتون😍

واقعا عالللیهههههه دستتون درد نکنه

سایت خوبیه یکی از معیار هایی که من از این سایت استفاده میکنم اینه که فونتش عالی هست و تصویر اون فعالیت کامل مشخصه ممنون از صاحب این سایت 👏👏مرحبا عالی هست👌👌

خدایی؟😂😂😂

عالی و مفید👌

واقعا حرف نداره

امسال هر کی تهران می افته

ممنون عالی بود

بسیااار عالی

Pفشار= Pرو × g شتاب گرانش × h ارتفاع

سلام فعالیت صفحه ۸۶ فشار پا به سطح زمین ۵۰×۱۰ ۵۰ وزن در نظر گرفته شده؟؟

بله وزن خودتون رو جای ۵۰ قرار بدید و جواب رو به دست بیارید

یعنی چه من آزمایش را انجام دادم اما نتیجه این در نیامد 😒😕🌸💕

بسیار عالی ممنونم

عالیه واقعا من تا سال قبل از اپلیکیشن های دیگه استفاده نیکردم ولی هیچکدوم مثل این کاربردی نبود… جدا از کاربردی بودن نرم افزار و سایتتون مطالبتون خیلی تمیز مرتبه ممنون از تیم خوبتون😊❤️

عالی بود ممنون

در خود را بیازمایید صفحه ۸۶ سوال گفته اگر سطح کل پایه نواری، نصف سطح پایه یک پارچه باشد، در این صورت فشاری را که از طرف دیوارهای ساختمان به هریک از دو پایه وارد می‌شود با هم مقایسه کنید. خوب دقت کنید فشاری که دیوار به پایه ها وارد میکند نه فشاری که پایه به زمین اگه گفته باشه فشار پایه ها به زمین چقدر است حرف شما درسته اما گفته فشاری که (((دیوار به پایه))) خوب در این صورت فشار با هم برابر است

منبع :(دبیرستان تیز هوشانی هاشمی نژاد ۴)

ممنون خوب بود 🌷

خیلی خیلیییی ممنون🙏🏻 مطالب فوق العاده مفیدن

پرفکت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

جواب فصل ۹ علوم هشتم

جواب فصل ۹ علوم هشتم

گام به گام علوم هشتم فصل نهم

نام درس : الکتریسیته | موضوع : گام به گام | پایه هشتم

گام به گام علوم هشتم فصل نهم

انتخاب سریع صفحه :

گام به گام علوم هشتم

فصل ۹ :: الکتریسیته

جواب فعالیت صفحه ۷۷ علوم هشتم

با توجّه به آنچه درباره باردار شدن اجسام خوانده‌اید، توضیح دهید چرا: الف) وقتی با پارچه خشک و تمیز پرز داری صفحه تلویزیون را تمیز می‌کنید، پرزهای پارچه به صفحه تلویزیون می‌چسبند. پاسخ: به دلیل مالش پارچه به صفحه‌ی شیشه‌ای، پارچه دارای بار منفی و شیشه دارای بار مثبت می‌شود به همین دلیل پرزهای پارچه جذب شیشه می‌شوند.

ب) هنگامی که با شانه پلاستیکی موهای خشک و تمیز را شانه می‌کنید، رشته‌های مو به دنبال شانه کشیده می‌شوند. پاسخ: تعدادی از الکترون‌ها، از موی سر به شانه منتقل شده و شانه دارای بار منفی و موها دارای بار مثبت می‌شوند و موها جذب شانه می‌شوند.

پ) وقتی شانه پلاستیکی یا بادکنک را با موهای خشک سر مالش دهید و بعد آن را به باریکه آب نزدیک کنید، باریکه آب به طرف شانه یا بادکنک کشیده می‌شود. پاسخ: شانه دارای بار منفی می‌شود و باعث جذب مولکول آب از سر مثبت (هیدروژن) می‌گردد و آب به سمت شانه خمیده می‌شود. (مولکول آب)

جواب آزمایش کنید صفحه ۷۷ علوم هشتم

۳- هر دو بادکنک را با پارچه پشمی مالش دهید و بعد آنها را به هم نزدیک کنید. چه اتفاقی می‌افتد؟ پاسخ: بادکنک‌ها از هم دور می‌شوند زیرا هر دو دارای بار منفی هستند.

۴- پارچه پشمی را به بادکنک نزدیک کنید. چه اتفاقی می‌افتد؟ پاسخ: بادکنک جذب پارچه پشمی می‌شود.

از این آزمایش چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ پاسخ: بادکنک جذب پارچه پشمی می‌شود.

جواب آزمایش کنید صفحه ۷۸ علوم هشتم

جواب آزمایش کنید صفحه ۷۹ علوم هشتم

هدف آزمایش: تشخیص جسم باردار و نوع بار آن مواد و وسایل: برق‌نما، میله پلاستیکی، میله شیشه‌ای، پارچه پشمی، کیسه پلاستیکی (فریزر) روش اجرا ۱- به ترتیب به وسیله پارچه پشمی و کیسه پلاستیکی، میله‌های پلاستیکی و شیشه‌ای را باردار کنید. ۲- یک بار میله پلاستیکی و بار دیگر میله شیشه‌ای را به کلاهک برق‌نما بدون بار نزدیک و سپس دور کنید. چه مشاهده می‌کنید؟ پاسخ: در هر دو حالت ورقه های برق نما از هم دور میشوند ؛ نتیجه میگیریم دارای بار الکتریکی هستند

۳- میله پلاستیکی باردار را با کلاهک برق‌نما تماس دهید و سپس میله باردار شیشه‌ای و پلاستیکی را به برق‌نما نزدیک کنید. اکنون چه چیزی مشاهده می‌کنید؟ پاسخ: با باز و بست شدن ورقه‌ها نوع بار مشخص می‌شود. کاربردهای الکتروسکوپ: ۱- باردار بودن جسم ۲- تعیین نوع بار جسم ۳- رسانا یا نارسا بودن

از این آزمایش‌ها چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ چگونه می‌توان به وسیله برق‌نما نشان داد، یک جسم باردار است یا نه و نوع بار آن چیست؟ پاسخ: وقتی میله پلاستیکی را به کلاهک تماس می‌دهیم الکتروسکوپ دارای بار منفی می‌شود: میله شیشه‌ای ← ورقه‌ها به هم نزدیک می‌شوند (بار میله‌ی شیشه‌ای ( )) میله پلاستیکی ← ورقه‌ها از هم دور می‌شوند. (بار میله‌ی پلاستیکی (-)) اجسام با گرفتن یا از دست دادن الکترون دارای بار الکتریکی می‌شوند: اگر جسم باردار به کلاهک الکتروسکوپ نزدیک کنیم: ۱- ورقه‌ها بازتر شدند ←بارجسم با بار الکتروسکوپ یکسان ۲−ورقه هانزدیک تر شوند← بارجسم با بار الکتروسکوپ یکسان

جواب گفت و گو کنید صفحه ۸۰ علوم هشتم

توضیح دهید چرا اتم در حالت عادی خنثی است؟ پاسخ: زیرا تعداد بارهای و – یعنی الکترون‌ها و پروتون‌ها با هم برابر است و اتم بدون بار الکتریکی یا خنثی است.

جواب خود را بیازمایید صفحه ۸۰ علوم هشتم

۱- الکترون‌ها از کدام جسم کَنده می‌شود؟ پاسخ: میله‌ی شیشه‌ای الکترون از دست داده و کیسه پلاستیکی الکترون می‌گیرد.

۲- آن جسم چه باری پیدا می‌کند؟ پاسخ: بار پیدا می‌کند.

جواب آزمایش کنید صفحه ۸۱ علوم هشتم

هدف آزمایش: ایجاد بار الکتریکی به روش القا مواد و وسایل: دو کره فلزی یکسان با پایه‌های نارسانا، میله پلاستیکی، پارچه پشمی و برق‌نما روش اجرا ۱- دو کره فلزی را مطابق شکل (الف) در تماس با یکدیگر قرار دهید؛ سپس با دست آنها را لمس کنید تا مطمئن شوید که بار الکتریکی آنها صفر است.

۲- میله پلاستیکی را با پارچه پشمی مالش دهید ومانند شکل (ب) آن را به کره A نزدیک کنید. پاسخ: باهای منفی به علت نیروی دافعه از هم دور می شوند و بار های باقی می مانند

۳- بدون حرکت دادن میله پلاستیکی، پایه کره B را بگیرید و آن را از کره A دور کنید شکل (پ). پاسخ: بار های به روی کره A و بارهای – روی کره ی B می مانند

۴- میله پلاستیکی را دور کنید شکل (ت). پاسخ: کره a و کره B- میشود

۵- برق‌نما را به روش تماس با میله پلاستیکی باردار و هر یک از کره‌ها را به کلاهک آن نزدیک کنید. از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید؟ پاسخ: چون برق نما بار منفی دارد. وقتی کره ی A را به برق نما نزدیک می کنیم ورقه ها به هم نزدیک و وقتی کره یB را به برق نما نزدیک می کنیم ورقه ها از هم دور می شوند

جواب فعالیت صفحه ۸۲ علوم هشتم

وقتی یک شانه پلاستیکی را با پارچه پشمی مالش می‌دهیم، معمولاً شانه دارای بار الکتریکی منفی می‌شود. اگر شانه را به خرده‌های بدون بار کاغذ نزدیک کنیم، شانه خرده‌های کاغذ را به طرف خود جذب می‌کند. توضیح دهید چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ پاسخ: وقتی خط‌کش یا شانه پلاستیکی با بار منفی را به کاغذ خنثی (بدون بار) نزدیک می‌کنیم ذرات کاغذ دو قطبی می‌شوند و بارهای مثبت به سمت شانه نزدیک‌تر می‌شوند و بارهای منفی از شانه دور می‌شوند و کاغذ جذب شانه می‌شود.

جواب اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه ۸۳ علوم هشتم

برای حفاظت از ساختمان‌های بلند از خطر برخورد آذرخش از وسیله‌ای به نام برق‌گیر استفاده می‌کنند. درباره برق‌گیر و نقش آن در جلوگیری از آسیب به ساختمان، اطلاعاتی را جمع‌آوری، و گزارش آن را در کلاس ارائه کنید. پاسخ: برای حفاظت از ساختمانهای بلند از خطر برخورد آرامش از وسیلهای به نام برق گیر استفاده میکنند درباره برق گیر ونقش آن در جلوگیری از آسیب به ساختمان

جواب آزمایش کنید صفحه ۸۴ علوم هشتم

هدف آزمایش: نقش باتری در یک مدار ساده مواد و وسایل: دو قطعه سیم نازک، باتری ۱۵ ولتی، چسب نواری یا لنت روش اجرا ١- با استفاده از وسایل داده شده مداری تشکیل دهید و لامپ را روشن کنید. ٢- یک قطعه سیم را حذف کنید و سپس با وسایل موجود مدار جدیدی تشکیل دهید و لامپ را روشن کنید. ٣- در گروه خود درباره نقش باتری، سیم‌های رابط و لامپ در مدار بحث کنید. پاسخ: یک مدار ساده: ۱- رسانا (سیم‌های برق برای انتقال جریان الکتریکی) ۲- مولد (فراهم کردن انرژی لازم برای ایجاد ولتاژ) ۳- مصرف کننده مثل لامپ ۴- ولت‌سنج (اندازه‌گیری ولتاژ مدار) ۵- آمپرسنج (اندازه گیری شدت جریان مدار) ۶- کلید (قطع و وصل و کنترل مدار)

جواب اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه ۸۵ علوم هشتم

ساختمان داخلی باتری‌ها خیلی شبیه باتری‌ای است که شما ساخته‌اید؛ یعنی در این مولدها دو فلز غیر هم جنس در یک مایع شیمیایی خاص (یا یک خمیر شیمیایی مرطوب) که الکترولیت نامیده می‌شود، قرار دارند. درباره شیوه کارکرد باتری‌ها اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید و نتیجه آن را به صورت پرده‌نگار به کلاس گزارش دهید. پاسخ: ۱- پایانه (برجستگی سر باتری) ←از کربن C 2- پایانه – (بدنه و کف باتری) ←از فلز روی Z 3- الکترولیت (خمیر آمونیوم کلرید (نشادُر)) ۴- ورقه قیر همراه با قیر برای جلوگیری از خشک شدن الکترولیت ۵- گرد منگنز دی اکسید و کربن برای جلوگیری از قطع جریان نحوه‌ی عملکرد: باتری معمولی یک روکش فلزی دارد که مشخصات قوه و نام کارخانه و… روی آن نوشته شده و نقشی در تولید جریان ندارد. زیر روکش باتری فلز روی (Z ) قرار دارد که همان پایانه – (الکترود منفی) است. درون این ظرف استوانه‌ای یک میله زغالی (C) قرار دارد که همان پایانه (الکترود مثبت) است. (اطراف میله زغالی خمیری از آمونیوم کلریرد (نشادُر) است که همان الکترولیت قوی است. برای جلوگیری از خشک شدن الکترولیت بالای آن یک ورقه فیبر توسط قیر پوشیده شده است. اطراف میله زغالی گرد فشرده‌ای شامل منگنز دی‌اکسید و کربن وجود دارد که از قطع جریان جلوگیری کرده و مانع از تشکیل حباب گاز هیدروژن روی میله می‌شود.

جواب خود را بیازمایید صفحه ۸۸ علوم هشتم

جواب فعالیت صفحه ۸۸ علوم هشتم

به وسیله چند باتری ۱۵ ولتی، لامپ ۳ ولتی و پایه آن، سیم‌های رابط، کلید و آمپرسنج؛ مدارهایی را تشکیل دهید و اثر جریان الکتریکی را بر نور لامپ بررسی کنید. پاسخ: بستن لامپ‌ها در مدار ۱- موازی ←(جریان الکتریکی و نور لامپ بیشتر می‌شود.) ۲- سری ←(نور لامپ کمتر می‌شود) اگر مدار باتری‌ها را به صورت سری ببندیم، ولتاژ بیشتر شده و نور لامپ بیشتر می‌شود.

برای دریافت دیگر مطالب میتوانید با اضافه کردن عبارت “همگام درس” به آخر عبارت جستجو در گوگل آن ها را بیابید. همچنین پیشنهاد می‌ شود از گام به گام درس ۱۰ علوم هشتم و سوالات درس ۹ علوم هشتم دیدن فرمایید!

مطالب مرتبط

دیدگاه های تایید شده : ۳۳ | در انتظار بررسی: ۰

میخوام که زوم کنم با نکنم

سلام💕 عااالیه..من ازش استفاده کردم با توضیح و کامل.. از ادمین سایت واقعا ممنوونم💕💕

خواهش میکنم گلم

ببخشید صفحه ی تلویزیون بار منفی دارد؟ یا مثبت

بار آن منفی است

ولی همیشه نیست تو تلویزیون های یو ال ای دی منفی نیست مثبته

منظور تلوزیون های قدیمی هستن نه LED ها

دست تون درد نکنه عالی ⁦(✷‿✷)⁩

خیلی عالی متشکرم ❤️

واقعا مطالب عالیه و همچنین مفید بسیار سپاس گزارم

دمتون گرممممم😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍

فقط اگه واضح تر می نوشتید تا برای یه هشتمی راحت باشه خیلی بهتر بود آخه آدم یه ذره گیج میشه در کل خوب بود

ممنون عالی دم ادمین گرم و بی زحمت جواب فصل های دیگه رو هم بگذارید ممنون

چجوری بفهمیم اجسام بار مثبت دارند یا منفی

چرا اطلاعات جمع آوری کنید ص ۸۳ درست نیست .؟

هر جسمی که الکترون ازش گرفته بشه میشه و جسمی که الکترون بهش داده بشه _میشه

چرا خود را بیازمایید صفحه ی ۸۸ نبود ؟

هست عزیزم

سری الکتریسیته مالشی (تریبو‌الکتریک)

“انتهای مثبت سری”

موی انسان شیشه نایلون پشم موی گربه سرب ابریشم آلومینیم پوست انسان کاغذ چوب پارچه کتان کهربا برنج ، نقره پلاستیک ، پلی اتیلن لاستیک تفلون

“انتهای منفی سری”

⊙این چیزی بود که معلم ما گفت ، امیدوارم کمکت کنه♡

اطلاعات جمع اوری کنید صفحه ی ۸۳ غلط پاسخ داده شده است لطفا تصحیح کنید

ویرایش شد

ممنون خیلی عالی هستش

سلام ممنون بابت جواب ها میشه قانون اهم رو بیشتر توضیح بدید . وقتی شدت جریان رو میخواد کتاب فرمولش رو داده میشه فرمول به دست اوردن ولتاژ و مقاومت هم بگید .

سلام دوست عزیز وقتی به طور مثال شما دو جسم رو مالش میدهید میله پلاستیکی رو به پارچه پشمی مالش میدید جسمی که الکترون از دست میده بار مثبت میگیره و جسمی مه الکترون دریافت میکنه بار منفی در اینجا پارچه پشمی الکترون از دست میده پس بارش مثبت میشه

اگه,جسمی الکترون از دست بده مثبت میشه چون پروتون ها مثبت هستن والکترون ها منفی نوترون ها هیچ باری ندارن

این رو همیشه مد نظرتان داشته باشید

خوبہ من یڪے ڪہ ازش راضے ام

دست شمادردنکنہ ممنون

عالییییییی دستتون درد نکنه

عالی ممنون از شما

عالی ممنون از شما که برنامه درسی ساخته اید

عالییییی بود واقعا دستتون درد نکنه هر چی می‌خوام هست ممنونم از شما برای این برنامه

خیلی زیادههه هیققق نمیشه سوالای مهمشو بگین؟:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

صفحه ۸۴ علوم نهم

  • مطلب جدید
  • 5 ژوئن 2022
دکمه بازگشت به بالا