جواب فعالیت های فصل ۶ زیست دهم

جواب فعالیت های فصل ۶ زیست دهم

جواب فعالیت های فصل ۶ زیست دهم

جواب فعالیت های فصل ۶ زیست دهم

گام به گام فصل ۶ زیست شناسی دهم – در یکی دیگر از مطالب پایه دهم تجربی، می خواهیم گام به گام فصل ششم زیست شناسی دهم (از یاخته تا گیاه) را در این مطلب در بخش


گام به گام فصل ۶ زیست شناسی دهم (از یاخته تا گیاه)

جواب تمارین فصل ۶ زیست شناسی دهم

نام درس :  زیست شناسی  | موضوع : گام به گام | نویسنده : نمره یار

منتشر شده در نمره یار  | پایه و رشته :  دهم تجربی

فهرست محتوای مقاله

گام به گام فصل ۶ زیست شناسی دهم – در یکی دیگر از مطالب پایه دهم تجربی، می خواهیم گام به گام فصل ششم زیست شناسی دهم (از یاخته تا گیاه) را در این مطلب در بخش لینک های دانلود منتشر کنیم که می توانید با مراجعه به بخش لینک های دانلود پاسخ تمامی فعالیت های فصل ۶ زیست شناسی دهم را دریافت کنید.

پاسخ تمارین فصل ۶ زیست شناسی دهم

جواب فعالیت صفحه ۸۱ زیست دهم

برای ساختن این مدل، می‌توان از کامواهای رنگی با ضخامت مختلف استفاده کرد. در این روش می‌توان یک قطعه کاموا را برای نشان دادن غشای پلاسمایی و قطعه کاموایی دیگر را برای نشان دادن تیغۀ میانی و … به کمک چسب روی مقوا قرار داد. هستۀ یاختۀ گیاهی نیز می‌تواند یک تکه پارچۀ رنگی در وسط یاخته‌ها باشد و … .

جواب فعالیت صفحه ۸۲ زیست دهم

الف) قطعه‌ای از روپوست پیاز قرمز را در آب مقطر و قطعۀ دیگر را در محلول ۱۰ درصد نمک قرار می‌دهیم. بعد از مدتی نمونه‌های میکروسکوپی از هر کدام تهیه و با میکروسکوپ مشاهده می‌کنیم. نمونه‌ای که در آب مقطر قرار داشته، حالت تورژسانس و نمونه‌ای که در محلول نمک قرار گرفته، حالت پلاسمولیز را نشان می‌‌دهد.

ب) بله اما به طور موقت. برای بررسی این تغییر، آزمایشی طراحی می‌کنیم. ابتدا قسمتی از بافت روپوست گیاه پیاز خوراکی را برش می‌دهیم و بر روی تیغ، زیر میکروسکوپ مشاهده می‌کنیم. شکل یاخته‌های مشاهده شده را رسم می‌کنیم. سپس این آزمایش را در محلول‌های آب نمک با درصدهای مختلف (۱۰ و ۲۰ و ۳۰)، آب معمولی و آب مقطر تکرار می‌کنیم و در نهایت تصاویر رسم شده را با هم مقایسه می‌کنیم. مشاهده می‌کنیم که تا دقایقی بعد از عمل پلاسمولیز یا تورژسانس، تغییر حجم و وزن به طور موقت در این یاختۀ گیاهی دیده می‌شود اما به دلیل وجود دیوارۀ یاخته‌ای، این حالت پایدار نیست و یاخته به حالت ابتدایی خود بازمی‌گردد.

جواب فعالیت صفحه ۸۳ زیست دهم

برگ کلم بنفش وقتی در آب با درجۀ طبیعی باشد، معمولاً تغییر چندانی در رنگ آب ایجاد نمیکند(که آن هم به علت برش برگ با چاقوست) ، اما جوشاندن آن که سبب مرگ یاخته‌ها و تخریب غشای زیستی می‌شود،‌ سبب رنگی شدن آب می‌شود.

جواب فعالیت صفحه ۸۴ زیست دهم

با تجزیۀ کلروفیل در سبزدیسه‌ها، رنگ دیسه‌ها تولید می‌شوند و گوجه‌فرنگی کال به گوجه‌فرنگی رسیده تبدیل می‌شود. با نگهداری گوجه‌فرنگی کال در محیط تاریک  و گرم می‌توان به راحتی این تبدیل را مشاهده کرد.

جواب فعالیت صفحه ۸۵ زیست دهم

با کاهش نور، گیاه سطح سبز (بخش سبزینه‌دار) خود را برای افزایش غذاسازی گسترش می‌دهد تا کاهش نور جبران شود. این کار برای رشد و تأمین نیازهای گیاه ضروری است.

جواب فعالیت صفحه ۸۷ زیست دهم

نکته : به این نوع پارانشیم، پارانشیم هوادار یا آئرانشیم گفته می‌شود.

جواب فعالیت صفحه ۸۹ زیست دهم

الف)

ب) گیاه برای رشد بیشتر به آب و ترکیبات معدنی نیاز دارد. انتقال این ترکیبات توسط آوند چوبی صورت می‌گیرد. آوندهای چوبی نقش استحکامی و استوار ماندن ساقه‌های چوبی را نیز بر عهده دارند. از این رو ضخامت آوندهای چوبی در یک ساقۀ چوبی شده، بیشتر از آوندهای آبکشی است. برای به گردش درآمدن آب در گیاه نیز همیشه حجم عظیمی از آن تبخیر می‌شود. بنابراین گیاه به آوندهای چوبی بیشتر از آوندهای آبکشی نیاز دارد.

جواب فعالیت صفحه ۹۱ و ۹۲ زیست دهم

الف)

ب) در تصویر قابل مشاهده است.

پ) آبی متیل، دیواره‌های چوبی را به رنگ آبی و کارمن زاجی، دیواره‌های سلولزی را به رنگ قرمز در می‌آورند.

جواب فعالیت صفحه ۹۴ زیست دهم

الف)

ب) منطقۀ دماوند روستای دهنار در استان تهران

جواب فعالیت صفحه ۹۵ زیست دهم

الف) حرّا گیاهی از خانوادۀ شاه‌پسند است که در منطقۀ خاورمیانه در سواحل ایران، عربستان و مصر دیده می‌شود و در ایران در امتداد سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان وجود دارند. بیشترین تجمع این درختان در منطقۀ حفاظت شدۀ نایبند در استان بوشهر به مساحت ۳۹۰ هکتار است. این درخت در مناطق ساحلی آب‌های شور زندگی می‌کند و زیستگاه مناسبی برای حفظ پرندگانی مثل حواصیل، لک‌لک، مرغ سقا و … است.

ب) (پاسخ پیشنهادی است) بله، به عنوان مثال گیاهان CAM که در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک سازگاری دارند این گیاهان جهت سازگاری با منطقه‌ای که زندگی می‌کنند در روز روزنه‌های هوایی خود را می‌بندند و مانع تبخیر آب در روزهای گرم می‌شوند و در تمام طول شب روزنه‌های خود را جهت جذب CO2 باز می‌گذارند.

نمره یار – Nom eya .com

⏹ لینک مربوطه : نمونه سوالات زیست شناسی دهم نوبت اول | جزوه کنکور زیست شناسی دهم | نمونه سوالات زیست شناسی دهم نوبت دوم

ترافیک سایت نمره یار بصورت نیم بها محاسبه خواهد شد.

در صورت نارضایتی مولف این اثر، این مطلب فورا از وبسایت حذف خواهد شد.

گام به گام فصل ششم زیست دهم

حل تمرین فصل درس مورد نظر خود را انتخاب کنید

جواب فعالیت های فصل ۶ زیست دهم

  • مطلب جدید
  • 6 ژوئن 2022
دکمه بازگشت به بالا