تعداد فرزندان امام حسین (ع)

ما مقاله « تعداد فرزندان امام حسین (ع) » را تقدیم شما می کنیم:

درباره تعداد فرزندان امام حسین در منابع تاریخی کهن و متاخر اختلاف وجود دارد:شیخ مفید می فرماید: امام حسین (ع) شش فرزند داشته:
1. على بن الحسین «اکبر» کنیه اش ابو محمد و مادرش شاه زنان دختر یزدگرد شاه ایران بود. 2. على بن الحسین «اصغر» مادرش لیلى دختر أبى مره بن عروه بن مسعود ثقفى بود. 3. جعفر بن الحسین مادرش زنى بود از قبیله قضاعه در زمان حیات امام حسین(ع) از دنیا رفت. 4.عبد اللَّه بن الحسین، مادرش رباب است و در خردسالى در کربلا شهید شد.5. سکینه، مادرش رباب دختر امرئ القیس بن عدى از قبیله کلاب بود. 6. فاطمه دختر دیگرامام(ع)و مادرش ام اسحاق دختر طلحه بن عبید اللَّه بود.(ارشاد مفید/ ج 2، ص:135) .
اما در برخی منابع تعداد فرزندان امام حسین را ده نفر ذکر کرده‌اند که عبارتند از: شش پسر و چهار دختر. در این میان نام سه تن از دختران امام حسین(ع) را آورده اند و نام دختر چهارم را ذکر نکرده اند .
«اربلی» نویسنده کتاب «کشف الغمه» به نقل از کمال الدین مى ‌نویسد: امام حسین ده فرزند داشت. شش پسر و چهار دختر. و از دخترها زینب، فاطمه و سکینه را نام می‌برد و چهارمى را نام نمى برد. (جلد دوم، چاپ اول، تبریز، 1381 هجرى قمرى، ص 38 ).
علامه مجلسی نیز همین مطلب را به نقل از کمال الدین بن طلحه آورده است. (بحارالانوار، ج 45، ص 331).
نویسنده کتاب «ناسخ التواریخ»، آورده است: محمد بن طلحه شافعى در «مطالب السؤل» مى گوید: امام حسین(ع) چهار دختر داشت: فاطمه، سکینه، زینب. و چهارمى را نام نبرده است (چاپ سوم، جلد چهارم سید الشهداء ، ص 238).
عماد الدین حسن بن علی طبری صاحب کتاب «کامل بهایی» به دختر چهار ساله ای از امام حسین علیه السلام اشاره می کند ولی نام آن را ذکر نمی کند و مأخذ عماد الدین طبری کتاب «حاویه در مثالب معاویه»است که نویسنده آن «قاسم بن محمد بن احمد ماموفی» می باشد. ایشان نقل می کند: در کتاب «حاویه در مثالب معاویه» آمده است که زنان خاندان نبوت در حالت اسیرى، حال مردانى را که در کربلا شهید شده بودند، مخفى مى داشتند و به پسران و دختران آنان مى گفتند: پدرتان به سفر رفته و برمى گردد. پس از آنکه به دستور یزید زنان و کودکان اسیر را در جوار خانه یزید جاى دادند، در میان آنان دخترکى چهار ساله شبى خواب دید. از خواب بیدار شد و گفت: بابام حسین کجاست؟ همین الآن او را در خواب دیدم و خیلى هم پریشان بود. زنان و کودکان، همه به گریه افتادند. سر و صداى گریه یزید را از خواب بیدار کرد. یزید گفت: چه خبر است؟ گفتند: بچه اى پدرش را مى خواهد و براى همین زنان و کودکان گریه مى کنند. یزید دستور داد: سر پدرش را ببرید و در کنار او بگذارید. مأموران یزید سر امام حسین را آوردند و در برابر چشمان آن بچه قرار دادند. دختر چهار ساله وقتى نگاهش به آن سر افتاد ترسید و فریادى برآورد و پس از آن بیمار شد و وفات کرد. (عماد الدین طبرى، کامل بهائى، ج2، ص 179، چاپ اول، قم، مؤسسه طبع و نشر قم، 1376 ش). برخی فرزندان امام حسین علیه السلام را شش تن ذکر کرده اند : امام زین العابدین علیه السلام , علی اکبر , جعفر بن الحسین , عبد الله بن الحسین , سکینه و فاطمه . ( منتهی الآمال ج 1 ص 853 به نقل از شیخ مفید )

امیدوارم این مقاله « تعداد فرزندان امام حسین (ع) » برای شما مفید باشد.

منبع: پرسمان دانشگاهیان

دکمه بازگشت به بالا