قرص پنی سیلین وی 500 برای عفونت دندان

قرص پنی سیلین وی 500 برای عفونت دندان

قرص پنی سیلین وی 500 برای عفونت دندان را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

پنی سیلین وی

پنی سیلین وی چیست

پنی سیلین وی یک آنتی بیوتیک از گروه پنی سیلین ها است و می تواند باعث رشد باکتری های گرم مثبت و درمان عفونت می شود.این دارو مانع از ساخت دیواره سلولی در باکتری ها می شود و باعث توقف رشد و تقسیم آنها می گردد.البته پنی سیلین وی نمی تواند عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی را درمان کنند.

نیمه عمر پنی سیلین وی  30 تا 60 دقیقه می باشد و دارای متابولیسم کبدی است و از طریق ادرار دفع می شود.این دارو برای کسانی که مشکلات کبدی دارند منع مصرف دارد و باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

موارد مصرف پنی سیلین وی

پنی سیلین وی از دسته داروهای آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتری گرم مثبت تجویز می شود و برای درمان عفونت های باکتریایی، عفونت دستگاه تنفسی، عفونت پوست، عفونت دندان استفاده می شود.همچنین پنی سیلین وی می تواند برای درمان عفونت های مفاصل، عفونت گوش میانی، عفونت لوزه، عفونت و التهاب حلق، عفونت گلو مورد استفاده قرار گیرد.

هشدار مصرف پنی سیلین  وی

پنی سیلین وی ممکن است در بعضی افراد ایجاد حساسیت و واکنش های آلرژیک کند و علائمی آن تورم گلو، خس خس سینه و مشکل در تنفس است.اگر به پنی سیلین وی حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید.اگر به داروهای آمپی سیلین ، آموکسی سیلین ، اگزاسیلین حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

پنی سیلین وی برای بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی یا کسانی که سابقه بیماری کلیوی دارند منع مصرف دارد. پنی سیلین در بدن این بیماران به سختی دفع می شود و در بدن افزایش پیدا می کند و باعث عوارض های شدیدی می شود.این دارو برای کسانی که مشکلات معده یا روده، بیماری قلبی یا کلیوی دارند منع مصرف دارد.

پنی سیلین وی می تواند اثر داروهای هورمونی و ضد بارداری را کم کند،اگر از داروهای ضد بارداری استفاده می کنید باید تا زمان مصرف این دارو از روش های پیشگیری غیر هورمونی استفاده کنید.

داروهای آنتی بیوتیک می توانند باعث اسهال شوند و این اسهال ممکن است نشانه عفونت جدید باشد.اگر اسهال آبکی است یا وجود خون در آن مشاهده شد با پزشک تماس بگیرید.

نحوه مصرف پنی سیلین وی

مقدار مصرف پنی سیلین وی

مقدار مصرف پنی سیلین وی نه نوع بیماری، سن بیمار و شرایط پزشکی تجویز می شود و هرگز از پنی سیلین وی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

شربت پنی سیلین وی 125 برای کودکان زیر 2 سال تجویز می شود و مقدار مصرف آن هر 6 ساعت یک بار می باشد و شربت پنی سیلین وی 250 برای کودکان 8 تا 10 سال هر 6 ساعت یک بار تجویز می شود.

مصرف قرص برای بالغین بر اساس سن بیمار از 250 تا 500 میلی گرم هر 6 ساعت یک بار که بطور معمول 4 بار در روز مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی پنی سیلین وی

پنی سیلین وی مانند سایر داروها ممکن است در بعضی از افراد عوارضی را به همراه داشته باشد که این عوارض طی چند ساعت یا چند روز از بین برود.اگر عوارض از بین نرفت یا شدید تر شد ،می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید.عوارض شایع پنی سیلین وی استفراغ، ناراحتی معده، اسهال و حالت تهوع می باشد.

بعضی از عوارض پنی سیلین وی ممکن است شدید و جدی باشد که در این صورت می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید. واکنش های الرژیک که از شایعترین عوارض جدی این دارو می باشد. از علائم آن بثورات پوستی ، تب ، احساس درد مفاصل ، تورم گلو ، زبان یا دهان ، اسهال خونی می باشد.البته واکنش به دارو و عوارض در هر فرد متفاوت است و نمی توان تضمین کرد که این اطلاعات اعلام شده تمام عوارض احتمالی باشد.

مصرف پنی سیلین وی در بارداری

پنی سیلین وی در گروه B بارداری قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری می تواند باعث عوارض جدی بر روی جنین شود.اگرباردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف پنی سیلین وی در دوران شیردهی

پنی سیلین وی ممکن است به شیر مادر انتقال پیدا کند و به کودک شیرده آسیب برسانید. اگر به کودک خود شیر می دهید می بایست با پزشک خود مشروت کنید، شاید لازم باشد شیردهی را متوقف کنید یا مصرف یک داروی دیگر را برای شما تجویز کند.

اشکال دارویی پنی سیلین وی

منبع مطلب : www.shafamag.com

مدیر محترم سایت www.shafamag.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

آموکسی کلاو برای عفونت دندان

سلام. وقت بخیر
با سلام
سپاس بابت پاسخگویی
دندونم شکسته و خالی شده
دوشنبه هفته پیش به دندانپزشک مراجعه کردم تو درد و بدون عکس و بدون درنطر گرفتن عفونت لثه اون رو عصب کشی کرد

در عرض یه ساعت صورتم بشدت متورم و درد وحشتناک.روزبعد مراجعه کردم آمپول و آنتی بیوتیک و … داده

الان بعد یه هفته ورم خوابیده و درد ندارم اما اندازه یه فندق رو لثه ام آبسه داره

دکتر میگه تخلیه نشه یا باید جراحی یشه یا دندون کشیده بشه

دارویی هست که بتونه آبسه رو از بین ببره؟

منبع مطلب : jamilian.net

مدیر محترم سایت jamilian.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

مقایسه اثر مقادیر بالای آموکسی سیلین خوراکی با پنی سیلین تزریقی در درمان عفونت‏های حاد دندانی

مقدمه

عفونت‏های دندانی شایع‏ترین علت عفونت های سر و گردن می باشند.(1) ریسک وقوع پیامدهای وخیم ناشی از گسترش آبسه‏های دندانی، هنوز هم امروزه شایع است و موجب بستری شدن بیماران بخاطر Sepsis[1] ناشی از عفونت‏های دهانی می گردد.(2) آبسه‏های دندانی در صورت عدم درمان می تواند سبب آبسه مغزی و التهاب نکروزان نیام (Necrotizing facscilitis) شود.(4و3)

در اغلب موارد این عفونت ‏ها با تشخیص صحیح، حذف عامل ایجادکننده، برش دادن مخاط یا پوست جهت تخلیه چرک (Incision & drainage)، آنتی‏بیوتیک درمانی مناسب و درمان ‏های حمایتی به راحتی درمان می‏شوند.(5) عفونت های دندانی دارای دو منبع پری آپیکال و پریودونتال هستند. از بین این دو منبع، منبع پری آپیکال در عفونت های دندانی شایع تر است.(5و1)

 تقریباً چندین میکروارگانیسم (به طور متوسط پنج تا بیست باکتری هوازی و بی هوازی) در بروز عفونت‏های دندانی نقش دارند.(5) که شامل انواع بی هوازی اختیاری مانند استرپتوکوک ویریدانس و آنژینوسوس Anginosus و بی هوازی اجباری مانند کوکسی‏ها، پره وتلا، فوزوباکتریوم، تره پونما و میله‏ای (Rod) گرم مثبت و … می‏باشند.(6و2)

از خصوصیات انتخاب آنتی‏بیوتیک مناسب، داشتن طیف اثر محدود به جهت جلوگیری از انواع مقاوم و کاهش بروز عفونت‏های اضافی، دارا بودن سمیت کمتر با حفظ موثر بودن میزان دارو، احتمال کمتر بروز حساسیت و عوارض جانبی می باشد.(6و5)

پس از انتخاب آنتی‏بیوتیک مناسب دارو باید به مقدار مناسب، در فواصل زمانی مناسب و شیوه مناسب تجویز گردد. از درمان های رایج عفونت حاد و شدید، آنتی‏بیوتیک درمانی تزریقی است.(6و5) آنتی‏بیوتیک‏های بتالاکتام به واسطه خاصیت باکتریوسید بودن، بیشترین آنتی‏بیوتیک مصرفی هستند که به جهت مصرف گسترده و بی رویه و نامناسب توسط دندانپزشکان و یا کاربرد بدون نسخه (OTC)Over the contour، بروز مقاومت باکتریایی می‏تواند مساله‏ساز باشد.(8و7) پنی سیلین‏ها یکی از کم‏خطرترین آنتی‏بیوتیک‏‏ها می باشند و بدون شک نسبت به سایر عوامل ضدمیکروبی عوارض کمتری ایجاد می‏کنند.(7) مهمترین عارضه جانبی پنی‏سیلین G، واکنش ازدیاد حساسیت بخصوص واکنش آنافیلاکسی موضعی/سیستمیک می باشد. هیپرکالمی، هیپرناترمی، آلکالوز و نارسائی احتقانی قلب، درد، التهاب، آبسه، فلبیت و ترومبوفلبیت محل تزریق، گرانولوسیتوپنی، هپاتیت (بندرت)، لتارژی، تحریک پذیری عصبی عضلانی، حملات میوکلونوس و اغما، افزایش زمان سیلان و تب دارویی و کاندیدیازیس (در استفاده طولانی مدت با مقادیر بالا) از دیگر عوارض پنی‏سیلین  G (تزریقی) می‏باشند.(9)

 علیرغم رواج مصرف بی رویه نوع تزریقی آنتی‏بیوتیک‏ها به نظر می‏رسد که با توجه به عوارض احتمالی ذکر شده، نوع خوراکی ترجیح دارد و در میان انواع خوراکی، آموکسی سیلین در مقایسه با سایر انواع پنی‏سیلین بصورت خوراکی عارضه گوارشی کمتری دارد.(9)

 در مصرف خوراکی، آموکسی سیلین سریعتر و کاملتر از آمپی سیلین جذب می گردد. 1 تا 2 ساعت بعد از مصرف تک مقدار mg 250 آموکسی سیلین حداکثر غلظت پلاسمایی در حدود µg/ml 5 بدست می آید. دو برابر کردن مقدار می تواند باعث دو برابر شدن غلظت گردد و حضور غذا در معده باعث کم شدن میزان جذب آن نمی گردد.(9)

اگر چه مقدار معمول مصرف آن در بزرگسالان
mg 500-250 هر 8 ساعت و در کودکان زیر 10 سال
mg 250-125 هر 8 ساعت می باشد(9) ولی در پیشگیری از اندوکاردیت باکتریال به صورت g 2 آموکسی سیلین یک ساعت قبل از عمل تجویز می گردد که حتی تا سال 1997 میزان توصیه شده 3 گرم آموکسی سیلین یک ساعت قبل از معالجات دندانپزشکی بوده است.(11و10)

مشاهده عدم موفقیت و یا عوارض درمان عفونت های حاد دندانی بوسیله پنی‏سیلین تزریقی همچون خطر شوک آنافیلاکسی، درد و ناراحتی محل تزریق که گاهی نشستن و انجام کارهای روزمره را مختل می سازد و مستلزم مراجعه به درمانگاه‏ها جهت تزریق و صرف هزینه‏های اضافی است از یک طرف و از طرف دیگر رها کردن درمان در نیمه راه بواسطه مشکلات فوق الذکر ما را به فکر جایگزین کردن پنی‏سیلین تزریقی با آموکسی سیلین خوراکی انداخت تا با تجویز آموکسی سیلین خوراکی به مقدار 2 گرم هر 8 ساعت در بالغین اقدام به درمان عفونت‏های حاد دندانی بنمائیم.

بنابراین با توجه به بدون عارضه بودن مصرف مقادیر بالای آموکسی سیلین خوراکی و عوارض و مشکلات پنی‏سیلین تزریقی و انجام  مطالعه مقدماتی بر روی 10 بیمار و پاسخ‏دهی آنها ما بر آن شدیم تا اثر مقادیر بالای آموکسی سیلین را در مقایسه با پنی‏سیلین  تزریقی در درمان عفونت‏های حاد دندانی بررسی نمائیم که علیرغم اینکه در راستای حل یک مشکل جامعه و پیشگیری از تزریق‏های غیرضروری پنی‏سیلین می‏باشد تاکنون چنین مطالعه‏ای صورت نگرفته است.

مواد و روش‏ها

در این مطالعه کارآزمایی بالینی که مسائل اخلاقی آن مورد تایید و تصویب کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفت، 56 بیمار مراجعه کننده به بخش جراحی دانشکده دندانپزشکی مشهد با تشخیص عفونت حاد دندانی وارد این مطالعه کارآزمایی بالینی شدند. علائم و نشانه‏های آبسه حاد دندانی شامل تمامی و یا تعدادی از یافته‏های زیر بود:

1-       حضور دندان عامل

2-       بروز تورم دردناک حاد و ناگهانی

3-       تب بالای 100 درجه فارنهایت

4-       حساس بودن تورم در لمس

5-       قرمزی و گرمی پوست ناحیه متورم

که با تکمیل  پرسشنامه ای که  برای ثبت علائم هنگام

مراجعه و پیگیری های بعدی آنها تهیه گردیده بدست آمد. البته باید توجه داشت که لزوماً در هر عفونت حاد دندانی تمام علائم فوق وجود ندارد و بیماران می توانند بعضی از علائم فوق را نداشته باشند. ولی معیار ورود به طرح حداقل بروز یک تورم ناگهانی حاد و دردناک یا حساس به لمس به همراه حضور یک دندان عامل عفونت بود.(6) در ضمن تمامی بیماران در صورت نیاز از درمان جراحی و برش مخاط یا پوست جهت تخلیه چرک بهره‏مند گردیدند.

معیار خروج شامل: 1- مصرف دارو 2- آلرژی و واکنش ازدیاد حساسیت نسبت به پنی سیلین و فرآورده‏های صناعی آن همچون آموکسی سیلین
3- نارسایی کلیوی و بیماری های گوارشی 4- حاملگی در خانم‏ها 5- سلولیت بودند.

از بیماران رضایت‏نامه کتبی اخذ گردید و سپس برای بیماران گروه تجربی آموکسی سیلین خوراکی 2 گرم هر 8 ساعت تجویز شد و برای بیماران در گروه کنترل هر 12 ساعت پنی‏سیلین پروکائین تزریقی (000/800) تا برطرف شدن تب و کاهش بارز درد و تورم تجویز گردید.

کلیه بیماران در فواصل 24 ساعت و 48 ساعت (یا 72 ساعت) و یک هفته بعد مورد معاینه و ارزیابی قرار می‏گرفتند و در هر جلسه وضعیت تب و دمای بدن، شدت درد، تورم و رنگ پوست آنها و بروز عوارض جانبی احتمالی ثبت می شد. اندازه تورم از طریق اندازه گیری قطر آن توسط کولیس تعیین می شد. بعلاوه شدت درد بیماران بر اساس گزارش بیماران و به صورت انتخاب عددی   بین  0  تا  10  در  هر  بار   مراجعه   آنان   ثبت

می‏گردید (VAS)[2].

معیار بهبود و پاسخ به درمان عاری بودن از تب، کاهش بارز درد و قرمزی و به حداقل رسیدن تورم بوده است. کاهش تورم و درد به هر اندازه ای در 24 ساعت اول درمان، نشانه سیر بهبودی و در غیر این صورت شکست در روش درمان اتخاذ شده تلقی می شد و انجام درمان های اضافی دیگری همچون تغییر آنتی‏بیوتیک مصرفی به کوآموکسی کلاو، برش مخاط یا پوست و تخلیه عمیق تر چرک، آنتی بیوگرام و بستری شدن در بیمارستان برای بیماران پیش بینی و برنامه ریزی شده بود.

درمان جراحی و تخلیه برای همه بیمارانی که در طول معاینات دارای یک تورم حاوی چرک که قوام آن در لمس به صورت مواج بودند در همان جلسه انجام شد و به این صورت که برش با تیغه بیستوری شماره 11 بداخل حفره آبسه زده می شد و پس از کامل شدن برش، یک پنس هموستات از طریق برش وارد حفره آبسه می گردید و حفره آبسه در چند جهت مختلف باز می شد و … لاستیکی در محل قرار داده می شد و تا چند روزی که تخلیه چرک از حفره آبسه ادامه داشت، در محل باقی می‏ماند.

پس از گردآوری و کد گذاری، همه داده‏ها وارد رایانه گردید و با اطمینان از صحت ورود اطلاعات با استفاده از نرم‏افزار آماری SPSS  تجزیه و تحلیل گردیدند. در توصیف داده‏ها از جداول توزیع فراوانی استفاده شد و در تحلیل داده‏ها از آزمون من ویتنی و دقیق فیشر استفاده گردید. سطح معنی‏داری 5% مدنظر بوده است.

یافته‏ها

در این مطالعه 24 ساعت پس از مصرف آنتی‏بیوتیک، درمان 3 بیمار از 28 بیمار گروه کنترل (تحت درمان با پنی‏سیلین ) (3/89% بهبودی) و دو بیمار از 28 بیمار گروه تجربی (تحت درمان با آموکسی سیلین خوراکی) (9/92% بهبودی) به علت باقیماندن درد خودبخود و تورمی با قطر بیش از cm 4 ناموفق تلقی گردید (جدول 1).

فراوانی  بیماران مورد مطالعه بر حسب جنس نشان داد

که در این مطالعه 6/53% مرد و 4/46% زن بودند و طبق آزمون کای دو بین دو گروه مورد مطالعه (تجربی و کنترل) از نظر جنسیت تفاوت معنی‏داری وجود نداشت. (284/0= P148/1=X2) در ضمن محدوده سنی بیماران گروه تجربی بین 50-10 سال و گروه کنترل بین 60-10 سال بود. طبق آزمون کای اسکوئر دو گروه مورد مطالعه از نظر سنی با یکدیگر تفاوت معنی‏داری نداشتند. (368/0=P و 289/4=X2) در ضمن از جهات دیگر مانند: سابقه قبلی بروز تورم، ناحیه تورم، علائم و نشانه‏ها، شدت درد خودبخود و اندازه تورم قبل از درمان،  دو گروه با یکدیگر تفاوت معنی‏داری نداشتند و از این لحاظ همگن بودند.

بر اساس نتایج آزمون من ویتنی و دقیق فیشر علائم و نشانه‏های عفونت، شدت درد خودبخود، اندازه تورم در 24، 48 تا 72 ساعت و 1 هفته پس از درمان در دو گروه تفاوت معنی‏داری نداشت.  عارضه جانبی بجز درد محل تزریق مشاهده نشد (جدول 2و3و4).

 یک هفته پس از درمان تنها شکایت بیماران مشکل در جویدن غذا بود که در هر یک از گروه‏ها در 2 نفر از بیماران مشاهده شد.

منبع مطلب : jmds.mums.ac.ir

مدیر محترم سایت jmds.mums.ac.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

دکمه بازگشت به بالا