کسی که امکان حضور در نماز جماعت را دارد؛ اما نمازش را فرادا می‌خواند، آیا نمازش پذیرفته نیست؟

کسی که امکان حضور در نماز جماعت را دارد؛ اما نمازش را فرادا می‌خواند، آیا نمازش پذیرفته نیست؟

با جست‌و‌جو در منابع معتبر روایتی مشاهده نشده است که از آن برداشت شود خواندن نماز به صورت فرادا، به صورت مطلق، بی‌اعتنایی به نماز جماعت و یا موجب عدم قبولی نماز خواهد بود؛ اما روایتی وجود دارد که می‌گوید سزاوار است همسایه‌ی مسجد نمازش را در مسجد بخواند: «لَا صَلَاهَ لِجَارِ الْمَسْجِدِ إِلَّا فِی الْمَسْجِد».[1]

البته، روایات فراوانی در فضیلت نماز جماعت وجود دارد که مقصود از این روایات، تأکید بر اهمیت چنین نمازی و نیز شرکت در کارهای گروهی جهت حفظ وحدت مسلمانان است؛[2] اما به معنای باطل‌بودن نماز فرادا نیست؛ بلکه به معنای کم بودن ثواب و پاداش آن است. بنابراین، هیچ فقیهی اقامه‌ی نماز جماعت را واجب ندانسته است، بلکه همه حکم به استحباب آن داده‌اند.[3] بر این اساس، حتی اگر فردی در محل اقامه‌ی جماعت حضور یافت ولی در عین حال، نمازش را فرادا خواند؛ هر چند کاری ناپسند انجام داده است؛ اما نمازش باطل نیست.[4]


[1]. «رُوِّینَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ ص أَنَّهُ قَالَ‏ لَا صَلَاهَ لِجَارِ الْمَسْجِدِ إِلَّا فِی‏ الْمَسْجِدِ إِلَّا أَنْ یَکُونَ لَهُ عُذْرٌ أَوْ بِهِ عِلَّهٌ فَقِیلَ لَهُ وَ مَنْ جَارُ الْمَسْجِدِ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ مَنْ سَمِعَ النِّدَاء». ابن حیون، نعمان بن محمد مغربى، دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام، ج 1، ص 148، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ دوم، 1385ق.

[2]. ر. ک: «پیامبر اسلام(ص) و تهدید کردن اصحاب به آتش زدن خانه»، 44200.

[3]. مستحب است نمازهاى واجب خصوصاً نمازهاى یومیه را به جماعت بخوانند. خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل (محشّٰى-امام خمینى)، ج 1، ص 767، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق.

[4]. ر. ک: «خواندن نماز فرادا هنگام برپایی جماعت»، 14800.

کسی که امکان حضور در نماز جماعت را دارد؛ اما نمازش را فرادا می‌خواند، آیا نمازش پذیرفته نیست؟ / اسلام کوئست

دکمه بازگشت به بالا