عالم برزخ چگونه است؟

«برزخ» فاصله و فرصت میان دو شى‏ء دو موقعیت را گویند. از این رو به جهانى که میان دنیا و آخرت واقع مى‏شود برزخ گفته مى‏شود.

گاهى از «عالم قبر» به «جهان برزخ» یاد مى‏شود. قرآن کریم در آیاتى از جهان برزخ خبر داده است:

حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ. لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّها کَلِمَهٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ‏[1]؛

«زمانى که مرگ یکى از تبهکاران فرا رسد گوید: پروردگار من! مرا بازگردان، شاید در آنچه ترک و کوتاهى کردم عمل صالحى انجام دهم، ولى به او گفته مى‏شود: چنین نیست و هرگز بر نخواهى گشت. این درخواست و وعده سخنى است که بر زبان مى‏آورد و اگر بازگردد همان کردار سابق را تکرار کند، و پشت سر آنان برزخ است تا روزى که بر انگیخته مى‏شوند».

امام صادق (ع) فرمود: «البرزخ هو القبر و هو الثّواب و العقاب بین الدّنیا و الآخره والدّلیل على ذلک قول العالم: «والله ما نخاف علیکم إلّا البرزخ»[2]؛ «برزخ همان قبر (در اصطلاح قرآن) است و برزخ عین ثواب یا عقاب بین دنیا و آخرت است».

آن حضرت فرمود: «القبر منذ حین موته إلى یوم القیامه»[3]؛ «قبر (برزخ) از هنگام مردنش تا روز قیامت است».

از هنگام مرگ آدمى وارد برزخ مى‏گردد؛ خواه او را در زمین دفن کنند یا وى را با آتش بسوزانند یا غذاى درندگان شود یا در دریا غرق گردد.

برزخ را قیامت صغرا نیز مى‏نامند. مؤمنان در آسایش خواهند بود و انسان‏هاى خطاکار گرفتار عذاب مى‏شوند.

حق تعالى درباره بت پرستان زمان حضرت نوح (ع) مى‏فرماید:

مِمَّا خَطِیئاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا ناراً[4]؛

«بر اثر خطا کارى‏ها غرق شدند و به مجرّد غرق شدن به آتش وارد شدند».

«النّاس نیام فإذا ماتوا انتبهوا»[5]؛ «مردم در زمان حیات خود خوابند، وقتى مى‏میرند بیدار مى‏شوند».

____________________________________
پی نوشت ها:
[1] مؤمنون( 23)، آیات 100- 99 ..

[2] نورالثقلین، ج 3، 553 ..

[3]  همان، ج 3، 554 ..

[4] نوح( 71)، آیه 25 ..

[5] بحارالانوار، 42/ 4 ..

دکمه بازگشت به بالا