۱۲ شبکه تخلف در کنکور ۱۴۰۱ شناسایی شدند/ دستگیری ۴۸۰ داوطلب متقلب

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آخرین وضعیت روند برگزاری کنکور ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، دکتر عبدالرسول پورعباس امشب در برنامه صف اول درباره کنکور سراسری ۱۴۰۱ گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ظرفیت داریم و ۷۰۰ هزار نفر ظرفیت بیشتر از تعداد داوطلبان است.

وی درباره روند برگزاری آزمون سراسری گفت: داوطلبان فقط یک روز را می بینند اما در واقع فرآیند آزمون سراسری یک فرآیند یک ساله است.

مرحله قبل از آزمون، روز آزمون و بعد از آزمون است. مرحله اول قبل از آزمون مرحله تولید سوال است که از بانک سوال استخراج می شود و دفترچه های متعدد را تشکیل می دهد.

پورعباس اظهار داشت: فرآیند طراحی سوال فرآیند سنگینی است. افراد در قرنطینه های طولانی و سخت هستند و سوالات باید از دقت لازم برخوردار باشند. فرد سوال را تولید می کند و می فرستد و بعد ممیزی می شود و در این مرحله تنها بانک را تامین می کند. افرادی که از بانک سوال بر می دارند در قرنطینه هستند متخصصان آزمونی هستند از بانک سوال بر می دارند.

وی گفت: ما یک دوره چاپ داریم که افراد به مدت ۶ ماه در قرنطینه هستند هم طراحی یعنی دفترچه سازی دارند و استخراج می کنند و بسته بندی می کنند. امسال سه پاسخنامه و دفترچه داشتیم و ۴.۵ میلیون دفترچه تولید کردیم. این دفترچه ها با نظام هوشمندی باید به ۲ هزار و ۹۰۰ مراکز برسد. دفترچه از تهران که حرکت می کند می رود و در جای خودش قرار می گیرد.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: ۱۲۴ هزار نفر در روند آزمون حضور دارند. بسته بندی اولیه برای شهرها ارسال می شود و بسته بندی ثانویه تحت نظارت نیروهای حفاظتی صبح آزمون باز می شود و در شهرستان ها قرار می گیرد و بسته بندی سوم در حوزه ها باز می شود بازهم مشخص نیست و در لایه نهایی بسته جلوی داوطلب باز می شود. پس تا لحظه ای که داوطلب بسته را باز می کند هیچ کس نمی تواند دفترچه را ببیند.

وی گفت: مرحله دوم هم زمان برگزاری آزمون بود. وزارتخانه های زیادی درگیر کنکور بودند. از وزارت کشور تا وزارت آموزش و پرورش و سایر مراکز امنیتی و حفاظتی و شرکت های حمل و نقل حتی کمک کردند. تشکر ویژه از وزارت نیرو داریم که این چند روز حوزه ها با قطعی برق مواجه نشدند و در گرمی هوا برق حوزه ها تامین شد. حتی یک خلبان به دلیل گرمی هوا نمی خواست پرواز داشته باشد که یکی از شرکت های هواپیمایی محموله سوالات کنکور را تقبل کرد و به مقصد رساند.

پورعباس اضافه کرد: مرحله سوم هم قرنطینه دوم است که قرائت پاسخنامه است. پاسخنامه ها امانت داوطلبان نزد ما است. ما امسال یک تصمیمی گرفتیم که سه پاسخنامه هر فرد داشته باشد. چند دستگاهی که داشتیم برای قرائت این تعداد پاسخنامه کافی نبود.

وی درباره تقلب در کنکور سراسری گفت: همه آزمون ها تقلب دارند. تقلب به معنای افشای سوالات یعنی قبل از آزمون به سوالات دسترسی داشته باشند. تا اینجا می توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیافتده است. تا جلسه آزمون هیچ کس سوالات را ندیده است.

رئیس سازمان سنجش گفت: در سال های اخیر روند تقلب به بعد از رسیدن سوالات به داوطلب رسیده است. تقلبی که قبلا بوده است نگاه به چپ و راست بوده است. در سال های اخیر تکنولوژی به این مسئله رسیده است. اکنون تقلبی است که با عکس می فرستند بیرون و تقلب آنجا اتفاق می افتد که سوالات حل شود و به وسیله کیتهای الکترونیک سعی دارند به داوطلب برسد.

وی گفت: آزمون های چهارشنبه و پنجشنبه حساسیت چندانی نداشت و فقط یک عکس مخابره شد. دلیل حساسیت آزمون روز جمعه این بود که رشته پزشکی یکی از مشاغل مورد اقبال داوطلبان است. امسال ۹۶۰۰ هزار نفر پزشکی ظرفیت دارند و برخی حاضرند میلیاردی خرج کنند حتی از مسیر ناصواب که به این رشته پزشکی برسند.

پورعباس گفت: انتظار داشتیم که عکس از جلسه آزمون بیاید بیرون. ابزار عکس گرفتن و ارسال آن خیلی پیچیده است و هنوز ابزاری نداریم که بتوانیم آن را کشف کنیم. ۱۲ شبکه بزرگ را شناسایی کردند. این شبکه ها شناسایی شدند و تمام حفاظت و امنیت توانستند آنها را بگیرند. یک مورد از این شبکه ها توانست بعد از آزمون عکس را بفرستد بیرون و سوالات را پخش کرد. انتظار داشتیم و تدبیری اندیشیدیم که پاسخنامه زمان کمتری داشته باشند که متقلب نتواند پاسخ را درج کند.

وی گفت: همانطور که دیدید این ها گیرنده های بسیار ریزی دارند که اندازه نخود بود و اندازه پاککن هم و آن تجهیزات خاموش می ماند و لحظه ای که سینگال ارسال می شود تجهیزات روشن شدند. از ساعت ۱۰ تا ۱۲ تمام عوامل با سیگنال یاب در تمام حوزه ها درگیر بودند و تمام مشتریانی که می خواستند پاسخ را بگیرند را شناسایی کردیم و تاکنون بیش از ۴۸۰ نفر را دستگیر کرده ایم.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: اولین عکس بعد از ساعت ۹ و نیم بیرون آمد ولی عوامل بیرونی این متقلبین ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه می خواستند سیگنال را به داوطلبان ارسال کنند ولی از آن زمان هر تلاشی که کردند که پاسخ ها را ارسال کنند سیگنال یابی که ما استفاده کردیم توانست آنها را پیدا کند. این افراد یک تا ۱۰ سال محروم می شوند از آزمون.

وی اضافه کرد: برخی می گویند این متقلبان ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر بوده اند و شما ۴۰۰ نفر آنها را گرفته اید. ما آن کلیدی که داشت از بیرون مخابره می شد را هم داریم و تمام پاسخنامه ها قرائت می شود و اگر ارتباطی بین کلید تقلبی و پاسخنامه فردی مشاهده شود آن داوطلب هم شناسایی می شود. این کار به صورت مقایسه ای تکنیکی انجام می شود.

پورعباس اظهار داشت: ما تمام انرژی خود را گذاشتیم و تمام عوامل اجرایی ۱۵ شب نخوابیدند و قرائت پاسخنامه هم با پیشرفته ترین ماشین در دنیا نمی گذاریم حتی یک مورد حقی ناحق شود.

وی گفت: چندین پروسه هم پیگیری می کنیم که از سوابق تحصیلی تا شرایط فرد را در نظر می گیریم.

صرافی ارز دیجیتال

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو
تحولات اوکراین
قیمت
سازمان سنجش
مشرق
کنکور سراسری 1401
خودرو
قیمت های روز در یک نگاه
حوادث
سلامت
رئیس سازمان سنجش
بسته بندی
هزار نفر
حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«آخرین اخبار ایران و جهان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا
منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «آخرین اخبار ایران و جهان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۸۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «آخرین اخبار ایران و جهان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت متقاضیان گروه‌های علوم انسانی و ریاضی در کنکور سراسری آغاز شد / افزایش آمار داوطلبان علوم انسانی نسبت به سال گذشته

کنکور سراسری علوم انسانی و ریاضی صبح امروز با شرکت ۴۱۲ هزار و ۵۲۵ داوطلب علوم انسانی و ۱۴۵ هزار و ۶۱۵ داوطلب گروه ریاضی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پنجاه و دومین دوره آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ از چهارشنبه ۸ تیر با آزمون گروه آزمایشی هنر آغاز شد و در ادامه آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی امروز برگزار شده و داوطلبان در گروه علوم انسانی نیز  امروز ۹ تیر رقابت خود را آغاز کردند.

همچنین آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی فردا جمعه ۱۰ تیر و آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در روز شنبه ۱۱ تیر برگزار می‌شود.

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

تعداد داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر است که در روز‌های ۸ تا ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ در کنکور شرکت می‌کنند. کنکور سال ۱۴۰۱ در ۴۱۷ شهر و بخش و شهرستان کشور و ۱۷ حوزه خارجی در ۱۵ کشور دنیا و تعداد ۶۱۵ حوزه امتحانی اصلی و تعداد ۲ هزار و ۹۱۱ حوزه فرعی برگزار می‌شود.

دفترچه‌های سوالات آزمون عمومی و اختصاصی (دفترچه شماره ۲ و ۳ و ۴) داوطلبان در هر پنج گروه آزمایشی، شخصی سازی شده و شماره داوطلبی، نام خانوادگی و نام هر داوطلب بر روی جلد دفترچه آزمون وی درج شده است. این دفترچه‌ها دارای تنوع است و دفترچه سوالات همراه با پاسخنامه هر آزمون مربوط به هر یک از داوطلبان گروه‌های آزمایشی در یک بسته نایلونی بسته بندی شده و در زمان مشخص تحویل داوطلبان خواهد شد.

با توجه به اینکه دفترچه سوالات داوطلبان (عمومی و اختصاصی) در یک بسته نایلونی به صورت جداگانه بسته بندی شده و در جلسه آزمون منحصراً شخص داوطلب باید از محل مشخص شده، بسته نایلونی را باز کرده و به سوالات مندرج در دفترچه سوالات پاسخ دهد، در صورتی که مشاهده کرد نایلون بسته تحویلی قبلاً ً باز شده لازم است موضوع را به نزدیکترین مراقب اطلاع دهد.

پس از برگزاری آزمون داوطلب می‌تواند از طریق سیستم پیشخوان خدمات الکترونیکی سنجش به آدرس http://darkhast.sanjesh.org موضوع را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کند.

۱۲ شبکه تخلف در کنکور ۱۴۰۱ شناسایی شدند/ دستگیری ۴۸۰ داوطلب متقلب

دکمه بازگشت به بالا