نقش ایرانیان در شکلگیری نهضت جهانی امام مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ چگونه میباشد؟
نقش ایرانیان در شکلگیری نهضت جهانی امام مهدی ـ عجل الله تع…
سوال
نقش ایرانیان در شکلگیری نهضت جهانی امام مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ چگونه میباشد؟
پاسخ
در روایات مربوط به زمینه سازی ظهور، از تلاش گسترده ایرانیان برای تشکیل حکومت حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ بسیار تجلیل شده است. نظیر آنچه که در مورد اهل یمن نیز نقل شده است. این تجلیل به خاطر حمایت جدی از اسلام و زمینه سازی ظهور است.
در برخی از روایات آمده است که ایرانیان تنها گروهی هستند که در زمان غیبت و غربت اسلام، از دین و قرآن حمایت و پاسداری مینمایند. عبایه بن عبدالله اسدی میگوید: روز جمعه در محضر امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ نشسته بودم حضرت بر فراز منبر نشست و خطبه ایراد فرمود، و ابن صوحان نیز حضور داشت، اشعث آمد و گفت: ای امیر مؤمنان این سرخ پوستان (ایرانیان ساکن کوفه که معروف به حمراء بودند) از توجه ویژه ای که به آنها میکنی بر ما مسلط گشتهاند!
حضرت که از سخنان اشعث به خشم آمده بود, فرمود: امروز درباره عرب چیزی را روشن کنم که پیش از آن پنهان بود. سپس فرمود: چه کسی سخن ما را درباره ظلم این انسانهای راحت طلب و سبک مغز، منصفانه میپذیرد که شبها را تا صبح روی فرشهای خود میغلتند آنگاه پیش من آمده و درباره گروهی که پیوسته به یاد خدا بوده و هستند، طعنه میزنند و پیشنهاد میدهند که آنان را از کنار خود برانم و بدین وسیله در صف ظالمین قرار گیرم. قسم به خدای که دانهها را شکافت و بنده را آفرید. از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ شنیدم که فرمود: به خدا سوگند اینان در آینده به خاطر پذیرش اسلام و حمایت از آن بر سر شما خواهند کوبید همچنانکه در روزهای نخست برای پذیرش اسلام شما با اینها به مقابله پرداختید.[1]
در برخی از روایات از ایرانیان به عنوان: اهل مشرق، اهل قم، اهل طالقان، اهل خراسان، فرس، اعاجم و … یاد شده است و نقش آنان را در زمینه سازی قیام حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ ستوده است.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ میفرماید: سیأتی زمان تکون قم و اهلها حجه علی الخلایق و ذلک فی زمان غیبه قائمنا الی ظهوره.[2] به زودی زمانی فرا میرسد که قم و اهل آن، حجت بر تمام مردم میشوند و این در زمان غیبت تا ظهور قائم ما ادامه خواهد داشت.
بر اساس این روایت، این نهضت علمی و جهاد بزرگ فرهنگی، پیش از ظهور در دوران غیبت، در ایران به شکوفائی میرسد و تا ظهور حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ ادامه خواهد داشت و قم در این مدت پایگاه شیعه خواهد بود که معارف اصیل شیعی از اینجا به گوش همه جهانیان خواهند رسید به گونهای که همه ساکنان زمین با اسلام آشنا خواهند شد.
در بعضی از روایات آمده است که اهل مشرق، اصحاب الرایات السود (صاحبان پرچم های سیاه)، اهل خراسان و الرجل الخراسانی، زمینه سازان حکومت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ هستند. ابن طاووس در ملاحم نوشته است که: لشکر سفیانی به بلاد مشرق رفته و پس از جنگی سخت عدهای با پرچمهای سیاهی که همراه خود دارند، برای یاری مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ از خراسان حرکت میکنند تا با حضرت بیعت و از او حمایت نمایند.[3]
از پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ نیز نقل شده است که فرمود: یخرج الناس من المشرق فیٌوطئون للمهدی سلطانه.[4] یعنی گروهی از مشرق قیام میکنند و زمینه برپائی حکومت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ را فراهم خواهند نمود.”
در بعضی از روایات آمده است که صاحبان پرچمهای سیاه که از خراسان حرکت میکنند همچنان به پیش میروند تا پرچمهای خود را در «ایلیا»[5] برافرازند.[6] روشن است که برافراشته شدن پرچمهای مردم خراسان در ایلیا که همان بیت المقدس است، بدون غلبه بر یهودیان ممکن نخواهد بود. و این روایت حکایت از رویارویی خراسانیان با یهود در نبرد تصرف بیت المقدس، مینماید. از امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد آیه شریفه «بعثنا علیکم عباداًَ لنااولی بأس شدید»[7] سؤال شد حضرت فرمود: «هم و الله اهل قم»[8] و این جمله را سه بار تکرار فرمودند یعنی اینهایی که به عنوان بندگان مخلص بر یهودیان چیره میشوند از اهل قم میباشند. البته ذکر نام شهر قم از باب این است که قم مرکز فکری و جریان رهبری این حرکت را در خود دارد.
در برخی از روایات آمده است که بیشترین یاران مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ را ایرانیان تشکیل میدهند بعضی از اهل مرو بعضی از اهل طوس، مغان، جابروان، قومس، اصطخر، فاریاب، طالقان، سجستان، نیشابور، طبرستان، قم، گرگان، اهواز، سیرات، ری، کرمان هستند.[9]
از امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ در مورد طالقان نقل شده است که حضرت فرمود: خوشا به حال طالقان زیرا برای خداوند عزوجل در آنجا گنجهایی ذخیره شده است که هرگز از جنس طلا و نقره نمیباشند. در آنجا مردانی هستند که خداوند را به حق شناخته اند و … اینان یاران مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ در آخر الزمان میباشند.[10]
در روایت دیگری نیز آمده است که مردم طالقان را به گنج تشبیه نموده است: این گنجها دلاور مردانی هستند اهل جنگ و جهاد که شهادت در راه خدا را دوست میدارند و پیوسته دعا میکنند که خداوند شهادت را روزی آنان قرار دهد. شعار خود را یا لثارات الحسین ـ علیه السّلام ـ میدانند. خداوند به وسیله آنان امام حق را پیروز میگرداند.[11]
اصبغ بن نباته از امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ نقل میکند که فرمود: گویا چادرهای عجم را میبینم که در مسجد کوفه برپا شده و در ایام حکومت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ قرآن را همان گونه که نازل گردیده است، به مردم آموزش میدهند.[12]
این روایت نیز گویای حضور جدی ایرانیان در مرکز حکومت، حضرت در کوفه است آن هم در نقش آموزگاران و معلمان قرآن کریم که افتخاری است بسیار بزرگ.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. کتاب عصر ظهور، نوشته علی کورانی، ترجمه عباس جلالی، چاپ سازمان تبلیغات اسلامی، 1378.
2. چشم اندازی به حکومت مهدی ـ علیه السّلام ـ ، نوشته نجم الدین طبسی، چاپ انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1380.
پی نوشت ها:
[1] . قمی، عباس، سفینه البحار، ج 2، ص 693.
[2] . بحار الانوار، ج 60، ص 213.
[3] . سید بن طاووس، الملاحم و الفتن، ص 84.
[4] . سنن ابی ماجه، ج 2، ص 24، و فرائد السمطین، ج 2، ص 91.
[5] . نام دیگر «قدس» است (کورانی، علی، عصر الظهور، ص 228).
[6] . سنن ترمذی، ج 4، ص 531.
[7] . اسراء/17.
[8] . مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج52، ص217.
[9] . طبری، محمد بن حریر، دلائل الامامه، ص 314.
[10] . محمد بن سلیمانی قندوزی، ینابیع الموده، ص 449.
[11] . مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج52، ص 207.
[12] . قمی، عباس، سفینه البحار، ج2، ص165.
نقش ایرانیان در شکلگیری نهضت جهانی امام مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ چگونه میباشد؟ / مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم