در دعای ندبه امده است که کجاست آن کسی که تجدید فرائض کرده و احکام شریعت را زنده می کند معنای این کلمات چیست؟ آیا واقعا حضرت احکام جدیدی می آورد و اگر این گونه نیست لطفا توضیح دهید؟

در دعای ندبه امده است که کجاست آن کسی که تجدید فرائض کرده و …

سوال

در دعای ندبه امده است که کجاست آن کسی که تجدید فرائض کرده و احکام شریعت را زنده می کند معنای این کلمات چیست؟ آیا واقعا حضرت احکام جدیدی می آورد و اگر این گونه نیست لطفا توضیح دهید؟

پاسخ

این بخش از دعای شریف و ارزشمند ندبه و جملات به کار گرفته شده درآن، در واقع برگرفته شده از روایاتی است که دلالت می کنند وقتی امام زمان ـ علیه السلام ـ ظهور می کند دین و احکام آن را احیاء می کند و سیره و رفتار آن بزرگوار همان سیره و رفتار جدش رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ است و از دین و قرآنی که بر پیامبر اکرم نازل شده دفاع می کند. برای نمونه به چند فراز از فرمایشات پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ اشاره می کنیم:
1- یکی از اهل بیت من قیام می کند و سنّت و روش مرا به کار می بندد.[1]
2- قائم از فرزندان من هم نام و هم کنیه من است، خوی او، خوی من و رفتارش، رفتار من خواهد بود. مردم را بر طاعت و دین من وادار می کند و به سوی قرآن فرا می خواند.[2]
3- دوازدهمین از فرزندانم، به طوری غائب می شود، که اصلا دیده نمی شود. زمانی خواهد آمد، که از اسلام جز اسمی و از قرآن جز اثری، باقی نمی ماند. در آن هنگام، خدا به وی اجازه قیام می دهد و به وسیله او، اسلام را تقویت و تجدید می کند.[3]
4- مهدی موعود، مردی است از عترتم که برای سنّت من، می جنگد؛ چنان که من برای قرآن، قتال کردم.[4]
این روایات تصریح می کنند که: برنامه امام زمان ـ علیه السلام ـ و رفتارش، ترویج و گسترش اسلام و تجدید عظمت قرآن است و برای اجرای سنّت های پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ مقاتله خواهد کرد.
نه این که آن حضرت دین و آیین جدید می آورد، چنان که برخی تصورّ کرده و از این منظر به ایراد و ایجاد شبهه پرداخته اند.
معنای این فقره از دعای ندبه و نیز روایاتی که مورد بهره برداری مخالفان قرار گرفته مبنی بر این که مهدی ـ علیه السلام ـ آیین جدید می آورد، بر اساس روایات نبوی که توضیح داده شد، این است که: در زمان غیبت بدعت هایی در دین پدید می آید و احکامی از قرآن و اسلام، بر طبق میل مردم تأویل و تفسیر می شود. بسیاری از حدود و احکام الهی، چنان فراموش می شود، که گویا اصلا از اسلام نبوده است.
گروهی که ارکان قطعی اسلام را، رها ساخته، و به برخی ظواهر آن اکتفاء کرده اند، از اسلام، جز نماز و روزه و اجتناب از نجاسات چیزی نمی دانند. بعضی نیز دین را در مسجد محصور کرده، حقیقت آن بر اعمال و حرکات شان در زندگی نفوذ ندارد. در بازار و کوچه و خیابان و خانه، اثری از اسلام شان نیست اخلاقیات و دستورهای اجتماعی را نادیده می گیرند. صفات زشت در نظرشان هیچ اهمیتی ندارد و به بهانه این که واجبات و محرمات، اختلافی هستند، از انجام وظیفه سرباز می زنند.
محرمات الهی را با حیله های گوناگون و تأویلات و توجیهات صوری جائز می شمارند. از ادای حقوق واجب خودداری می ورزند. احکام دین را به دلخواه خود تأویل و از قرآن فقط به قرائت و تجوید و احترام های ظاهری اکتفاء می کنند.[5]
وقتی ولی عصر ـ علیه السلام ـ ظهور کرد، بدعت ها را باطل و احکام خدا را همان گونه که صادر شده آشکار می سازد. حدود الهی را بدون سهل انگاری اجرا می کند و معلوم و طبیعی است که چنین برنامه کاملا برای تمام مردم تازگی دارد و تجدید و احیاء دین و احکام روح بخش آن به حساب می آید و آن بزرگوار بدون هیچ گونه تردیدی مجدد و احیاگر دین خواهد بود.
از حضرت صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده که فرمود: وقتی قائم قیام کرد، رفتارش چون سیره رسول خدا است، اما آثار محمّد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را تفسیر و بیان می کند.[6]
 
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1ـ دادگستر جهان، آیت الله امینی.
2ـ موعود ادیان، آیت الله منتظری.
 
پی نوشت ها:
[1]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج51، ص82.
[2]. اثبات الهداه، ج7، ص52.
[3]. منتخب الاثر، صافی ، ص89.
[4]. ینابیع الموده، قنذوزی، ج2، ص179.
[5]. داد گستر جهان، امینی، ص310 ـ 309.
[6]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج52، ص347.

در دعای ندبه امده است که کجاست آن کسی که تجدید فرائض کرده و احکام شریعت را زنده می کند معنای این کلمات چیست؟ آیا واقعا حضرت احکام جدیدی می آورد و اگر این گونه نیست لطفا توضیح دهید؟ / مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم

دکمه بازگشت به بالا