آیا در زمان ظهور امام زمان(عج) مردم می توانند عذر بیاورند و بگویند ما از حقیقت دور بوده ایم زیرا امامی در میان ما نبوده که ما را راهنمایی کند؟ آیا امام زمان(عج) همانند انبیای الهی و دیگر ائمه(ع) نخست به موعظه و راهنمایی می پردازند یا از همان ابتدا دست به شمشیر می برد؟
آیا در زمان ظهور امام زمان(عج) مردم می توانند عذر بیاورند و …
سوال
آیا در زمان ظهور امام زمان(عج) مردم می توانند عذر بیاورند و بگویند ما از حقیقت دور بوده ایم زیرا امامی در میان ما نبوده که ما را راهنمایی کند؟ آیا امام زمان(عج) همانند انبیای الهی و دیگر ائمه(ع) نخست به موعظه و راهنمایی می پردازند یا از همان ابتدا دست به شمشیر می برد؟
پاسخ
در عصر غیبت بواسطه گسترش مراکز علمی و فعالیت های علمی علمای اسلام نا حدودی مردم با واقعیت ها آشنا خواهند شد و از این جهت بر آنان اتمام حجتی خواهد شد.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ در این باره فرمود: به زودی کوفه از مؤمنان خالی میگردد علم و دانش مانند ماری که در سوراخ خویش مخفی شود از آن شهر رخت بربسته در شهر قم ظاهر میشود و از آنجا به سائر بلاد پخش میشود به طوری که نادانی در زمین باقی نمیماند. سپس میفرماید این قضیه نزدیک ظهور قائم (عج) به وقوع خواهد پیوست. پس خدا قم و اهلش را به منزله حجت قرار میدهد… علم و دانش از شهر قم به شرق و غرب میرسد و حجت بر جهانیان تمام میگردد، به طوری که در تمام زمین فردی پیدا نمیشود که علم و دین به گوشش نرسیده باشد.[1]
وقتی که امام عصر(عج) ظهور کنند نیز بر مردم اتمام حجت می نماید و هیچگونه راهی برای عذر و بهانه فرد یا افرادی نخواهند گذاشت همچنانکه امام صادق(ع) می فرماید: «هیچ معجزه ای از معجزات انبیاء و اوصیاء نیست مگر اینکه به جهت تمام شدن حجت بر دشمنان، خدا آن را به دست قائم ما –علیه السلام – ظاهر خواهد کرد. و علاوه بر این استعداد مردم در عصر ظهور برای درک حقایق به حد کمال می رسد چنانکه حضرت باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود: «وقتی قائم ما قیام نمود خدا دست لطفش را بر سر بندگان مینهد و حواسشان را جمع و عقولشان را کامل میگرداند.»[2].
«گفتنی است هر چه هم سطح افکار بشر ترقی کند و افراد صالح و خیرخواه زیاد گردند، و اتمام حجت به نحو احسن صورت گیرد افراد ستمگر و خودسر در بین بشر وجود خواهند داشت که طبعاً با حق و دادگری دشمن بوده و برای دفاع از منافع شخصی خود در مقابل مهدی موعود قیام خواهند نمود و برای سرکوبی این جمعیت جز جنگ و خونریزی چارهای نیست. از این جهت احادیث اهل بیت، جنگ و خونریزی را حتمی دانستهاند و این مخالفتها از باب فقدان حجت و گم کردن حقیقت نیست بلکه از باب عناد و سرکشی است.»[3]
همه امامان معصوم عاشق حقیقت و راهنمای حق اند. از نثار کردن مهر و محبت به توده مردم دریغ نکردهاند و رشد روز افزون و ترقی و تکامل بشر سرلوحه دعوت شان بوده است. و اگر امام حسن ـ علیه السّلام ـ قرار داد صلح را امضاء میکند، ولی امام حسین ـ علیه السّلام ـ قیام میکند و یزیدیان را رسوا میکند، این تفاوت روشها به خاطر تفاوت شرایط زمان، مخاطبان و حاکمان عصر امامان است وگرنه اگر امام حسن ـ علیه السّلام ـ همان موقعیت امام حسین ـ علیه السّلام ـ را میداشت حتماً عاشورایی میاندیشید و حسینی عمل میکرد.
در عصر امام عصر (عج) مردم از اطلاعات و معرفت بیشتری نسبت به سایر امتهای قبل بهرهمند میگردند و حق و راه حق برای شان آفتابی میشود و امام زمان (عج) هم بر طبق واقع حکم میکند، روش حضرت قائم (عج) نیز به تبع این تغییرها با سیره سایر امامان ممکن است در برخی جهات تفاوت پیدا کند.
آری! وقتی احدی یافت نمیشود که به موعظه نیازمند باشد و صالحان با بینشی عمیق و حجتی تام طریق حضرت حجت (عج) را انتخاب کردهاند و طاغیان با اطلاع کافی از پذیرش حق سر باز میزنند و به کارشکنی میپردازند آیا راهی غیر از دست به شمشیر شدن باقی میماند؟
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: علم و دانش از شهر قم به تمام بلاد شرق و غرب پخش میشود و حجت بر جهانیان تمام میگردد، به طوری که در تمام زمین فردی پیدا نمیشود که علم دین به گوشش نرسیده باشد. بعد از آن، قائم ما ظهور میکند و اسباب عذاب و غضب خدا مهیا میگردد، زیرا خدا موقعی از بندگانش انتقام میگیرد که حجت او را انکار نمایند.[4]
زراره از امام صادق ـ علیه السّلام ـ پرسید آیا روش و سیاست حضرت قائم (عج) همانند روش پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ خواهد بود؟ امام ـ علیه السّلام ـ فرمود: هرگز، هرگز پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ با ملایمت و نرمی و مهربانی رفتار میکرد تا دلها را به دست آورد و مردم با آن حضرت الفت گیرند ولی حضرت قائم (عج) سیاست قتل را در پیش میگیرد و طبق دستوری که دارد رفتار میکند و توبه کسی را نمیپذیرد. پس وای بر کسی که با او مخالفت کند.[5]
حسن بن هارون میگوید: در محضر امام صادق ـ علیه السّلام ـ بودم معلّی بن خنیس از حضرت پرسید آیا هنگامی که حضرت قائم ظهور میکند برخلاف روش امیرمؤمنان در برخورد با مخالفان رفتار میکند؟ امام ـ علیه السّلام ـ فرمود: علی ـ علیه السّلام ـ ملایمت و نرمش را در پیش گرفت چون میدانست پس از او دشمنان بر یاران و شیعیان چیرگی پیدا میکنند، ولی سیاست حضرت قائم (عج) قهر و غلبه و به اسارت گرفتن آنهاست زیرا میداند که پس از او کسی بر شیعیان تسلط نخواهد یافت.[6]
«آری با ظهور منجی بشریت، روزگار موعظه و خواهش تمام میشود. از قدیمیترین روزگاران که پیامبران آمدند، همواره، بشر را موعظه کردند، و درخواست کردند که: مؤمن باش، و عمل صالح به جای آر. و دیدیم که بشر چقدر گوش به آن سخنان داد، و چگونه انبیاء و اولیا را از دم تیغ گذرانیدند. امّا روزگار مهدی،روزگار خوار ساختن زورداران است.
دیگر آن روزگار نخواهد بود، که امامان مردمان را موعظه کنند، و ارشاد نمایند، و از آنان بخواهند که مؤمن و صالح باشند، و ستم و گناه مرتکب نشوند؛ و بسیار کسانی گوش ندهند و سرگرم فساد و جنایت باشند… امامان را بکشند و صحنههای چون صحنه عاشورا پدید آورند؛ هیهات، هیهات، یسیر بالقتل، ولایستتیب احدا، شمشیر در میان نابکاران نهد، و از احدی توبه نپذیرد. و بدین گونه ماهیت زمان را تطهیر کند، و انسانیت خرد شده را زنده سازد.»[7]
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1- اکمال الدین وتمام النعمه؛ شیخ صدوق
2- منتخب الاثر، حضرت آیت الله صافی.
پی نوشت ها:
[1] . مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، چاپ بیروت، ج60، ص213 و ج 57 همان صفحه.
[2] . بحار الانوار، ج 52، ص 328.
[3] . طبسی، نجم الدین، چشم اندازی به حکومت مهدی (عج)، ص 181.
[4] . بحار الانوار، ج 60، ص 213.
[5] . لغمانی، الغیبه، ص 236؛ بحار، ج 52، ص 353.
[6] . همان، ص 237؛ تهذیب، ج 6، ص 155 و کافی ج 5، ص 33.
[7] . خورشید مغرب، حکیمی، ص 37 با تصرفی مختصر.
آیا در زمان ظهور امام زمان(عج) مردم می توانند عذر بیاورند و بگویند ما از حقیقت دور بوده ایم زیرا امامی در میان ما نبوده که ما را راهنمایی کند؟ آیا امام زمان(عج) همانند انبیای الهی و دیگر ائمه(ع) نخست به موعظه و راهنمایی می پردازند یا از همان ابتدا دست به شمشیر می برد؟ / مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم