دلیل اخلاص و برای خدا کار کردن

پرسش: چرا باید برای خدا کار کرد؟
پاسخ: 
شکی نیست که خداوند به عمل ما نیازی ندارد. قرآن مجید می‌فرماید ” أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمیدُ ؛ شما به خدا نیازمندید و خدا بی نیاز ستودنی است”. 1 امام علی می‌فرماید: ” َإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَی خَلَقَ الْخَلْقَ حِینَ خَلَقَهُمْ غَنِیّاً عَنْ طَاعَتِهِمْ آمِناً مِنْ مَعْصِیَتِهِمْ لِأَنَّهُ لَا تَضُرُّهُ مَعْصِیَهُ مَنْ عَصَاهُ وَ لَا تَنْفَعُهُ طَاعَهُ مَنْ أَطَاعَهُ ؛ خداوند مخلوقات را آفرید، در حالی که از اطاعتشان بی‌نیاز و از پیامد سوء نافرمانی آن‌ها در امان بود”. 2 آن چه برای رضای خدا انجام می‌دهیم، سود و نفع آن برای خودمان است. پس ما به خدا نیاز داریم، چون تکامل ما ، در قرب و نزدیکی به او است. البته قرب و بُعد مکانی و زمانی در مورد خدا بی‌معنی است. خداوند هیچ نسبتی با زمان ومکان ندارد، بلکه منظور قرب معنوی است. راه رسیدن به قرب پروردگار، بندگی و عبادت است قرآن مجید فلسفه آفرینش را عبودیت می‌داند: ” وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ ؛ جن و انس رانیافرید جز برای آن که مرا عبادت کنند”. 3 از آیه استفاده می‌شود تنها راه رسیدن به هدفی که خداوند ازخلقت ما منظور داشته، عبادت و پرستش است. عبادت یعنی انسان همه کارها و رفتارهای خود را به انگیزه اطاعت خداوند برای رضای او و قربه الی الله انجام دهد. اصولاً هیچ کار اختیاری انسان بدون نیت و انگیزه انجام نمی‌گیرد. البته انگیزه‌های فاعل، متنوع و گوناگون است. اگر کاری برای خدا نباشد، برای انجام آن، انگیزه دیگری باید داشته باشد که می‌توان به چند نوع تقسیم کرد: بعضی از انگیزه‌ها برای تأمین نیازمندی‌های مادی و بعضی برای ارضای عواطف اجتماعی است، حتی عوامل مختلفی در ایثار و از خود گذشتگی انسان مؤثر است، مانند ارضای عواطف، کمال جویی، شهوت طلبی و غیره. 4 اگر عمل با انگیزه الهی صورت نگیرد، هر چند به انگیزه انسان دوستی و عاطفی انجام شود، آدمی را به کمال نهایی نخواهد رساند. نکته دیگر آن است که عمل با انگیزه الهی، رنگ جاودانگی به خود می‌گیرد. قرآن مجید می‌فرماید: ” ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باق ؛ هر چه نزد شما است، در معرض نابودی است و آن چه نزد خدا است، باقی و ماندگار است.” 5 عقل و منطق حکم می‌کند انسان کارش را به گونه‌ای انجام دهد که ماندگار و زوال ناپذیر باشد. نکته دیگر: کسی که کارش را برای خدا انجام می‌دهد، خود را از پیرامون “خودش” آزاد می‌کند، در نتیجه از خودخواهی که ریشه مفاسد است، در امان می‌ماند و پرتو دید او گسترش می‌یابد و قدرت فکر و عقل و تدبیر و درک و تشخیص او تقویت می‌گردد.
پی نوشت ها:
1 . فاطر (35)، آیه 15.
2 . امام علی بن ابی طالب علیه السلام، نهج البلاغه،انتشارات دار الهجره قم ، ص 303
3 . ذاریات (51)، آیه 56.
4 . محمد تقی مصباح، اخلاق در قرآن، انتشارات مؤسسه امام خمینی (ره) ، ج 1 ، ص 115، با تلخیص. 5 . نحل (16)، آیه 96
برچسب ها

نوشته های مشابه

پرسش و پاسخ

avatar
  اشتراک  
اطلاع از
دکمه بازگشت به بالا
بستن